Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

@Fredrik Jag tror inte vi behöver dra det så långt. Det är inte svårt att spenda 300’ på ett helt år för de allra flesta. Speciellt inte för en familj med två vuxna i Stockholm där vi kan använda Amex nästan överallt. Bara 25’ per månad det.

Oavsett intressant detta, efter att ha funderat lite tror jag att de mest är intresserade av high spenders utan dokumenterade inkomster som komplement till diverse utredningar. Inte några EB hos vanligt folk med ovisst värde mellan muffin och F.

I annat fall gissar jag att EBG blir en eftertraktad downgrade. ;)

• Gilla
Reactions: hco
@Fredrik Jag tror inte vi behöver dra det så långt. Det är inte svårt att spenda 300’ på ett helt år för de allra flesta. Speciellt inte för en familj med två vuxna i Stockholm där vi kan använda Amex nästan överallt. Bara 25’ per månad det.

Oavsett intressant detta, efter att ha funderat lite tror jag att de mest är intresserade av high spenders utan dokumenterade inkomster aom komplement till diverse utredningar. Inte några EB hos vanligt folk med ovisst värde mellan muffin och F.

I annat fall gissar jag att EBG blir en eftertraktad downgrade. ;)

Jag är inte riktigt överens om hur lite pengar 300k är. Klart är att om man är flera och styr utgifterna dit så går det men det är fortfarande rätt mycket pengar. . Kom ihåg att du inte kan betala hyran/bostadsrätten med ditt AMEX utan "betalningslösningar". Jag resonerar dock också utifrån vetskapen om att folk har fler kort, tex SAS Mastercard. Kom också ihåg att en handläggare på Skatteverket tjänar runt 30 000/månad före skatt...

I övrigt är jag trots allt överens med dig. Det handlar inte om normala människor utan de kommer leta efter något som sticker ut(och eventuellt har de redan några i sitt sikte). Å andra sidan så kan många av oss lätt identifiera ett par medlemmar som är ute på lyxresor utan att ha täckning för det...

Just det där med utlägg [behöver inte vara reserelaterat] som ersätta av arbetsgivaren. Ponera att jag betalat med mitt privata AMEX, skall jag då förmånsbeskattas för de MR jag tjänar på köpet?

Företaget jag arbetar för har väl utarbetad process och infrastruktur för utläggsrapportering, en av anledningarna är ex. just skatteskäl vid olika typer av internrepresentation [både för företaget och de anställda]. Dock inget ang. privat poängintjäning.

Ex, ett hypotetiskt scenario är; jag skall ha workshop med mina anställda och jag köper fika på lokala bageri för 500 kr, jag betalar med mitt privata AMEX och får 500 MR. Jag begär ersättning från min arbetsgivare på 500 kr för mitt utlägg skall MR då förmånsbeskattas?

@Fredrik Två vuxna med Elite och extrakort.

150’/365: ~411:- per dag per person till lunch ute, ev. tankning och service av bil och SL kort, frisör, kläder, restaurangmiddagar, hygien, livsmedel etc.

Lägg till utgifter för eventuella barn, inredning, hobbies och semestrar så drar det snabbt iväg med enbart privat konsumtion även för helt vanligt folk med motivation och BC kunskaper att välja Amex.

Som sagt är det annat klientel jag tror de är ute efter.

Last edited:
Ex, ett hypotetiskt scenario är; jag skall ha workshop med mina anställda och jag köper fika på lokala bageri för 500 kr, jag betalar med mitt privata AMEX och får 500 MR. Jag begär ersättning från min arbetsgivare på 500 kr för mitt utlägg skall MR då förmånsbeskattas?

Ja.

Lägg till utgifter för eventuella barn, hobbies och semestrar så drar det snabbt iväg med enbart privat konsumtion även för helt vanligt folk med motivation och BC kunskaper att använda just Amex.
Jag tror att din definition av "vanligt folk" skiljer sig lite från den definition som låneföretaget som gör reklam på tv för sitt "bolån för vanligt folk" använder sig av... ;)

Just det där med utlägg [behöver inte vara reserelaterat] som ersätta av arbetsgivaren. Ponera att jag betalat med mitt privata AMEX, skall jag då förmånsbeskattas för de MR jag tjänar på köpet?

Företaget jag arbetar för har väl utarbetad process och infrastruktur för utläggsrapportering, en av anledningarna är ex. just skatteskäl vid olika typer av internrepresentation [både för företaget och de anställda]. Dock inget ang. privat poängintjäning.

Som @travelmode skriver så sannolikt ja (om du använder dina MR privat).

Lite mer om detta står att finna här: När någon annan än utgivaren ska betala | Rättslig vägledning | Skatteverket

Som @travelmode skriver så sannolikt ja (om du använder dina MR privat).

Lite mer om detta står att finna här: När någon annan än utgivaren ska betala | Rättslig vägledning | Skatteverket
Bra, då fortsätter jag använda det av företaget utställda kreditkortet för arbetsrelaterade utlägg. Det kortet är kopplat till vår programvara för hantering av ersättning av utlägg, dvs inte en enda manuell inmatning krävs, utläggen hämtas från kortutgivarens system och importeras automagiskt in till vårt en gång i veckan. Enklast så.

Toppen