Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Kom ihåg att Swiss och Lufthansa inte åker från samma terminaler
Ja lite krångligt det där. Unitedloungen kunde ordna med ombokningen till Swiss F genom att ringa Lufthansadesken. Försökte först med Lufthansas First-hotline men där var det lite goddag yxskaft idag. Annars brukar de vara duktiga där men man kan ju inte vinna varje gång. Det löste ju sig med den bokningen i alla händelser, nu ska jag bara få ordning på min egen. Tydligen lite allmänt kaosigt väder på Munich idag.

Jag sitter och spanar lite på LH F och försöker se mönster för när det kommer dyka upp platser. Beläggningen i business verkar spela in på antalet platser som släpps som award (iaf. utifrån vad som går att avläsa via United och ExpertFlyer).

Det finns säkert många fler parametrar som spelar in och jag är med på att antalet lediga säten inte är samma sak som tillgängliga biljetter till försäljning. Jag har gjort följande iakttagelse, för samma destination:

8 dagar innan avresa finns 2 platser tillgängliga trots 2 upptagna säten i F. Business är ungefär halvfullt (upptagna säten) enligt ExpertFlyer.
7 dagar innan avresa finns 0 platser tillgängliga trots bar 1 upptaget säte i F. Business på denna flight är nästan fullt (upptagna säten) enligt ExpertFlyer.

8 dagar innan avresa finns 2 platser tillgängliga trots 2 upptagna säten i F. Business är ungefär halvfullt (upptagna säten) enligt ExpertFlyer.
7 dagar innan avresa finns 0 platser tillgängliga trots bar 1 upptaget säte i F. Business på denna flight är nästan fullt (upptagna säten) enligt ExpertFlyer.
Är det samma destination du tittar?
Det kan skilja väldigt mycket mellan olika destinationer vad Lufthansa tror att de kommer sälja sista veckan.

Destination och tid på året tror jag spelar mycket större roll än hur bokat det är i Business. Om Business redan är överbokat däremot så lär de inte släppa direkt många awardplatser i First.

Är det samma destination du tittar?
Det kan skilja väldigt mycket mellan olika destinationer vad Lufthansa tror att de kommer sälja sista veckan.

Destination och tid på året tror jag spelar mycket större roll än hur bokat det är i Business. Om Business redan är överbokat däremot så lär de inte släppa direkt många awardplatser i First.

Ja, samma destination och samma vecka, tisdag, onsdag.

Ja, samma destination och samma vecka, tisdag, onsdag.
Kan skilja mycket i hur många platser de tror sig kunna sälja en tisdag/onsdag även om det är mindre troligt då det är två dagar som affärsresenärer reser mindre på. I ditt exempel är det troligtvis så att Business nog nästan är fullbokat 7 dagar fram i tiden och Lufthansa tror att de kanske kommer att överboka Business med 4-6 platser och ge ut gratis uppgraderingar till First för sina högst rankade statusinnehavare. Att köpa en Business biljett en vecka innan avgång brukar ofta vara väldigt dyrt så de tjänar in att de kanske får ge någon en gratis uppgradering i alla fall.

• Gilla
Reactions: Gus
Kan skilja mycket i hur många platser de tror sig kunna sälja en tisdag/onsdag även om det är mindre troligt då det är två dagar som affärsresenärer reser mindre på. I ditt exempel är det troligtvis så att Business nog nästan är fullbokat 7 dagar fram i tiden och Lufthansa tror att de kanske kommer att överboka Business med 4-6 platser och ge ut gratis uppgraderingar till First för sina högst rankade statusinnehavare. Att köpa en Business biljett en vecka innan avgång brukar ofta vara väldigt dyrt så de tjänar in att de kanske får ge någon en gratis uppgradering i alla fall.

Ja, jag tänker lite lika dant. Så därför försöker jag ha koll på antalet business platser när jag planerar. Får se hur det faller ut när det väl blir dags för mig och "14 dagar innan perioden".

Det börjar närma sig 14-dagars gränsen för utresa till Bali, DPS, som för tillfället är bokad med Asiana via ICN och SIN, ut från FRA.

De två Lufthansa-alternativ som känns rimliga är FRA-HKG-SIN alt FRA-SIN. Har bokat hotell dels i FRA, dels i SIN så de stoppen är spikade (behöver stays på Hilton för stt ha kvar HHD).

Insåg dock nu att vi kanske bara ska glömma Lufthansa då jag bokat första segmentet GOT-FRA som en del av bonusresan, med ankomst 20.55 till FRA. Lufthansas flighter till både SIN och HKG avgår efter 20.55 dagen därpå - har uppfattat det som att den stopover som behövs med ca 25 h således är förbjuden vilket därmed gör ombokning omöjlig till Lufthansa - om vi inte bokar av GOT-FRA för att boka positioneringsflighten separat..

Tips eller idéer gällande ovan scenario?

Toppen