Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Hur är det på MUC? Kommer man in i FCL om man anländer med Lufthansa F och ska flyga vidare med SAS (C), eller måste det vara Lufthansa metall även på avgång för FCL-tillträde utan övrig status?

edit: Känns som att frågan säkert har ställts innan. Ber verkligen om ursäkt om min fråga är en upprepning. Skulle man inte kunna klistra in en FAQ i trådstarten på trådar som överstiger 100 sidor?

• Gilla
Reactions: Gus
En fråga till er lite mer rutinerade.

Tittar på en resa till Mami i Jan-2017 och hittar ok priser med Lufthansa & Swiss First.
Lufthansa erbjuder bara bättre pris via MUC A340-600 o inte A380 via FRA.
Swiss är GOT-FRA-ZRH-MIA detta måste ju betyda att man har tillgång till FCT i FRA?

Vad skulle ni valt?

Tittar på en resa till Mami i Jan-2017 och hittar ok priser med Lufthansa & Swiss First.
Swiss är GOT-FRA-ZRH-MIA detta måste ju betyda att man har tillgång till FCT i FRA?

Vad skulle ni valt?
Jag skulle maximerat tid i FCT. Ombord på dagflyg anser inte jag First Class vara särskilt spännande.

Okej, kan du utveckla? är first bättre på nattflyg??
Beror på vad du prioriterar.
Om det är sömnen som är viktigast så är det klart bättre på att få till First på en nattflygning.
Om du vill fokusera på mat/dryck ombord på ett flygplan så är det dagsflygning du bör fokusera på.

Personligen föredrar jag dagflygen, gillar helt enkelt att nyttja vad som erbjuds ombord till max, sova är sekundärt för min del.

Du kommer att komma in i FCT om du flyger GOT-FRA-ZRH-MIA förutsatt att ZRH-MIA är samma dag som FRA-ZRH.
Eventuellt kan du kanske kombinera Swiss och Lufthansa, ena ut och andra hem.

Jo då ankommande i F på LH till FRA med connection samma dag på LH Group ger access till FCT
Du har fel här, det går utmärkt att besöka FCT/FCL på hemvägen också.
Oj, då missuppfattade jag FCT-personalen.

Så glöm vad jag skrev... ;-) Sorry!
Finns många exempel på att detta går, trots att reglerna säger annorlunda. Ping @bnr. Dom kan ju dock ha stramat upp det hela på sista tiden.
Ankommande F till FRA och vidare i C med LH Group bör ha problemfri access. Detta har fungerat så sent som för ett par veckor sedan.
Ankommande F till MUC, vidare i C till FRA och vidare i C till XXX med LH Group kan ha "käbbel" vid access.
Man blir inte körd till FCT från arrival i F men det går bra att promenera över från vanliga terminalen.
Man blir aldrig körd till FCT från airside. Oavsett arrival eller departure i F.
Det stämmer bra det. Just det här fallet gäller ju arrival, därav mitt uppenbart något för smala svar. :)
Just denna fråga (tillgång till Lufthansa First Class Lounge/First Class Terminal vid ankomst) förekommer ganska ofta därför vill jag tipsa om att det finns en dedikerad tråd just om denna fråga.

Lufthansa First Class Lounge/Terminal vid ankomst i Frankfurt/München men ej vidare i First class? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Vad skulle ni valt?
Ja du har tillgång till FCT i FRA.
Jag gillar Swiss F bättre än Lufthansa F, men det är en smaksak. De är på det hela taget likvärdiga.
Swiss går inte att boka för Eurobonuspoäng, så samlar du sådana så kanske du vill testa Swiss på betald biljett och Lufthansa för poäng vid nästa tillfälle.

Om du vill fokusera på mat/dryck ombord på ett flygplan så är det dagsflygning du bör fokusera på.

Personligen föredrar jag dagflygen, gillar helt enkelt att nyttja vad som erbjuds ombord till max, sova är sekundärt för min del.

Precis likadant resonerar jag.

Dels har jag förbannat svårt att sova ombord på flygplan även fast jag faktiskt kunde sova ett par timmar i "sängen" ombord på Lufthansas första klass. Och sedan känns det som att maximerar upplevelsen på en dagsflygning.

Går det att välja föredrar jag att flyga på dagen. En av de bättre helhetsupplevelserna jag haft i luften var när jag flög med Austrian Airlines i affärsklass från Bangkok till Wien. Har för mig att flyget avgick sen förmiddag.

Sedan tror jag (kanske iof inte i första klass) att kabinpersonalen gärna drar sig tillbaka något under nattflygningar förmodligen för att själva återhämta sig men också för att passagerarna "förväntas" att sova.

Denna vecka har jag lyxen att prova två dagflygningar i första klass. Först med Thai från Bangkok till Tokyo Narita och dagen efter med Lufthansa från Haneda till Frankfurt! Åh, vad jag ser fram emot det! :)

Och hoppas upplevelsen slår Austrian med hästlängder...

Beror på vad du prioriterar.
Om det är sömnen som är viktigast så är det klart bättre på att få till First på en nattflygning.

Du kommer att komma in i FCT om du flyger GOT-FRA-ZRH-MIA förutsatt att ZRH-MIA är samma dag som FRA-ZRH.
Eventuellt kan du kanske kombinera Swiss och Lufthansa, ena ut och andra hem.

Jag är som dig vill jag sova kan jag flyga business likväl. Är ju upplevelsen jag vill åt. Men iom Johans kommentar ville jag checka.

Toppen