Senaste nytt

Ditt reseår 2016

1. Hur många flygningar har du gjort? : 47
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 34745
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Swiss, Aegean Airlines, United Airlines, BRA
  4. Nya flygplatser besökta under året? : VCE, HKG, MCO
  5. Nya flygbolag testade under året? : United Airlines
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 33
  7. Bästa hotellvistelse? : Hotel on Rivington i New York (Bubblare PM & Vänner Växjö)
  8. Sämsta hotellvistelse? : I iskallt rum i annexet på Bergendal konferens i Sollentuna
  9. Bästa reseminnet? : Nöjesresa t/r Venedig med bl.a whiskyprovning med min far med fantastiska Ambrozia i Senator-loungen i Zurich.
  10. Sämsta reseminnet? : -
  11. Största överraskningen? : Fantastiska Hong Kong
  12. Annat "första gången" under året? : SAS Plus longhaul. Inte ens testat SAS Go på longhaul än i nya kabinen. Uppgraderat till Plus varje gång.
  13. Mål för 2017? : First first... (United first inrikes i USA räknas inte tycker jag)
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Gjort nöjesresor där enda syftet varit att besöka fina lounger runt om i världen.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: God stämning och mycket intressanta och användbara diskussioner.
  2. Bästa loungen: Swiss Senator Lounge i ZRH Terminal E
  3. Sämsta loungen: Marco Polo-loungen i Venedig. Riktigt sunkigt ställe.

Ett, för att vara mig, hektiskt reseår. Mycket tjänsteresor mellan Kalmar och Stockholm blandat med privata resor runtom i världen. Återkvalificerade mitt guldkort redan i februari. År 2017 blir mindre resor i tjänsten men hoppas öka det privata resandet. Första resan planerad till den 1/1. Målet för 2017 är en first bokad med mina A3-poäng. Vi får se hur det går...

Vissa har ju bott på hotell vid fler tillfällen på ett år än vad jag gjort under min livstid, typ.

År 2017 siktar jag på att nå runt 100 segment samt att klara 30 stays på Hilton.
Blir nog en hel del resor över till Polen där man kan köra Hilton-hopping för ca 5-600 per natt utslaget på 3 olika Hiltons på en helg.

Inte så mycket spännande i år men en överraskning som är värd att nämna är: Hilton Tallinn Park. Här är det rejält med bang for the buck!
Nytt fräscht hotell som sett till sin prislapp överraskade mig rejält.
Blir ett nytt besök i Februari. :)

Last edited:
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 34
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 19536
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Wizz
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Östersund, Gdansk, Manchester
  5. Nya flygbolag testade under året? : Wizz
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 20
  7. Bästa hotellvistelse? : The Hoxton, Amsterdam
  8. Sämsta hotellvistelse? : -
  9. Bästa reseminnet? : -
  10. Sämsta reseminnet? :-
  11. Största överraskningen? :
  12. Annat "första gången" under året? :
  13. Mål för 2017? : Behålla EBG
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? :-
  15. Bonusfrågor:
  16. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
  17. Bästa loungen: FRA
  18. Sämsta loungen: AMS

1. Hur många flygningar har du gjort? : 75
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 64.163 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Thai, All Nippon, Alitalia, Ethiopian
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Denpasar, Bali (DPS), Kalmar (KLR), Genua (GOA), Pisa (PSA)
  5. Nya flygbolag testade under året? : Alitalia (inrikes)
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 70 (+4 i privat inkvartering under jobb)
  7. Bästa hotellvistelse? : Radisson Tanjung Benoa, Bali
  8. Sämsta hotellvistelse? : Ingen direkt dålig vistelse, men rummet på Hilton Slussen var ju galet disponerat. Skrivbordet med stol var ju i vägen för badrummet.
  9. Bästa reseminnet? : Bali
  10. Sämsta reseminnet? : Inget direkt dåligt att nämna
  11. Största överraskningen? : Pricka in två jordbävningar - Italien i augusti och Japan i november
  12. Annat "första gången" under året? : Lufthansa First Class på Frankfurt-Tokyo, med många sköna timmar i First Class Terminal
  13. Mål för 2017? : Hålla så många elitstatusar som möjligt. Kanske puffa mig tillbaka till EBD. Hitta nån trevlig poängresa under vintern.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Då hade jag helt missat min Balisemester!
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Alla goda tips och tricks
  2. Bästa loungen: Lufthansa First Class Terminal, Frankfurt
  3. Sämsta loungen: Har nog förträngt det minnet...

Hur många flygningar har du gjort? : 58
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 91 955
Vilka flygbolag har du flugit? : Cathay, Qatar, SAS, BA, LH, Etihad, Air India, Jet Airways, Alitalia, Air Dolomiti och ett Ryan Air ben
Nya flygplatser besökta under året? : SYD, KIX
Nya flygbolag testade under året? : Nej
Antal hotellnätter/övernattningar? : Någonstans mellan 55-60
Bästa hotellvistelse? : Novotel Wollongong Northbeach. Blev uppgraderad till ett rum med balkong och utsikt över stranden, vilken låg 75 m bort. Hann iofs inte njuta så mycket av läget eftersom jag var på konferens.
Sämsta hotellvistelse? : Renaissance, LHR. Luftkonditionering som inte funkade och det tog två timmar att byta rum.Dock fick jag typ 10 000 poäng i kompensation.
Bästa reseminnet? : Får nog bli resa till Kolmården och runt Vättern med familjen vid Kristi Himmelsfärd. Det var under dom där majdagarna solen skiner och träden blommar.
Sämsta reseminnet? : I påskas, flygplatsen i Palermo var stängd under 15 min, när vi skulle landa = omdirigerade till Catania och sedan buss tillbaka till Palermo:confused:
Största överraskningen? : Hur smidigt det var att flyga Ryan Air mellan Rom (FCO) och Palermo. Flighten var en timme, så det var en lagom dos.
Annat "första gången" under året? : Etihad First Appartment, vill göra igen:D, Air India First. Rapport skall komma:)
Mål för 2017? : Sommaresan med 2 F-flighter är redan bokad. Så målet blir att innan sommaren få in tillräckligt med poäng på SQ KrisFlyer så att det kan bli en Suites bokning.
Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Qatar dealerna och att jag redan efter 7 månader har återkvalat till BAEC-Gold. När gränsen ändrades till 1500 TP trodde jag att det var kört.

Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Det som ackumulerats genom åren. Är inte lika aktiv nu som för 5 år sedan, men fortfarande är BC.se ett förstahandsval för att se vad som är på gång.
  2. Bästa loungen: Om det är guldkortslounger: Qantas First Class Lounge i Sydney och The Wing First Class (Cathay), och därefter kommer BA Galleries First.
  3. Sämsta loungen: Har undvikit dom riktiga bottennappen i år också

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

1. Hur många flygningar har du gjort? : 17
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 34,750 km + några km med sjöflygplan mellan Split och Jelsa(Hvar)
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, European Coastal Airlines, BA, KLM, LC Peru, Avianca, LATAM
  4. Nya flygplatser besökta under året? : LIM,CUZ,VNO
  5. Nya flygbolag testade under året? :
    European Coastal Airlines, Ett skutt med sjöflygplan från Splits flygplats till Jelsa. Min första start och landning på vatten det hela varade i mindre än 10 minuter och sparade oss en hel del tid.
    LC Peru , ett riktigt lågprisbolag som vi provade mellan LIM-CUZ. Försenade med 1½ timme och avbruten servering efter 4-5 rader (om man nu kan kalla jordnötter och läsk för servering) där man skyllde på turbulens men vi märkte då inte av någon.
    Avianca, Överraskade positivt på sträckan CUZ-LIM där vi blev uppgraderade till C men utan servering.
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 42 övernattningar , 22 av dom bokade via AirBnB mm.
  7. Bästa hotellvistelse? :
    Att vakna med kollibris utanför "fönstret" (mygnätet) i Manu National Park ! En helt fantastisk upplevelse med Tours Manu National Park - Amazon Rainforest Tours Peru- Birdwatching Tours Peru - Jungle Tour Peru
  8. Sämsta hotellvistelse? :
    Ingen, även dom absolut billigaste ställena levde upp till förväntningarna.
  9. Mål för 2017? :
    Samla ihop lite mer EB poäng samt minst en 2-4-1 så jag kan boka en skysst bonusresa till hösten eller 2018
  10. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? :
    Guld , guld och guld!
    EBG som varit till stor nytta , stor tack till @Alexander P !
    Air Berlin Gold, matchat från EBG och kom till nytta på Peru resan som till största delen var med OneWorld...
    Club Carlsson Gold via Aktieköp, 2-4-1 grymt bra värde!
    Hilton Guld , matchat från CCG gav oss gratis frukost vid 3 tillfällen!
    BW Diamond , matchat men ej använt :)
    Elite Black, matchat men ej använt :)
    Scandic Level 3, tips på forumet.
    Nordic Choice Hotels Guld , matchat ej använt ( blev något av en sport att matcha till sig status ...)
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
    All expertis som medlemmarna besitter och den uppskattning som visas för dom små bidrag jag själv lyckats med.
  2. Bästa loungen:
    Frukosten i SAS guld lounge ARN är svårslagen för en familj på väg på resa men det har varit många bra.
  3. Sämsta loungen:
    Av dom få jag hunnit besöka får det nog bli Aspire AMS men allt är bätte med lounge än utan !

1. Hur många flygningar har du gjort? : 124
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 106 347 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Thai, Singapore, Philippine, Cebu Pacific, BRA
  4. Nya flygplatser besökta under året? : HND, SGN, BLQ, GDN
  5. Nya flygbolag testade under året? :-
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 150+
  7. Bästa hotellvistelse? : IC-SGN
  8. Sämsta hotellvistelse? : -
  9. Bästa reseminnet? : Årliga dykresan till Tubbataha (Filippinerna).
  10. Sämsta reseminnet? : Jaga hotell/BB i Skottland i juli när frugan vägrat att förboka.
  11. Största överraskningen? : Saigon
  12. Annat "första gången" under året? : Äntligen fick tummen loss att åka LH F med FCT. Har dock sutit i LH F 1995 när flickvännen arbetade på LH. Resa med SQ 777-300ER i C.
  13. Mål för 2017? : Resa lite mindre och aktivera mitt BA-kort.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Trevliga loungeträffar

Last edited:
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 12
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 17121 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, UA, LH, EN
  4. Nya flygplatser besökta under året? : LAX, LAS, FLR, OSL
  5. Nya flygbolag testade under året? : UA
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 28
  7. Bästa hotellvistelse? : San Gallo Palace, Florence
  8. Sämsta hotellvistelse? : Radisson Blu Plaza Hotel, Oslo
  9. Bästa reseminnet? : Bilresan genom bergen i Toscana
  10. Sämsta reseminnet? : Greyhound buss resa mellan LA och Las Vegas
  11. Största överraskningen? : Skid Row i LA
  12. Annat "första gången" under året? : Flyg med united
  13. Mål för 2017? : flyga in EBG för 2018
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : uppgraderingar till SAS plus för att behålla EBG
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Monks träff
  2. Bästa loungen: Senator Lounge i MUC
  3. Sämsta loungen: FLR
Great Circle Mapper

Last edited:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

1. Hur många flygningar har du gjort? : 18
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 31 370
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, BRA, Finnair, Turkish Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året? : VNO, HKG, LAX, IST
  5. Nya flygbolag testade under året? : Turkish Airlines
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 20+ (vandrarhem/couchsurfing/vänner)
  7. Bästa hotellvistelse? : Vandrarhemmet The Monk's Bunk i Kaunas, Litauen. Litet ställe med bra stämning och trevlig personal. Centralt beläget och fräscht.
  8. Sämsta hotellvistelse? : Vandrarhemmet Rainbow Lodge i Hongkong. Litet och badrummen var inte särskilt fräscha. Men sist och slutligen helt OK, att det var smått får man ta och acceptera när man bor billigt i en stad som Hongkong. Att det var min sämsta vistelse beror bara på att vandrarhemmen i Baltikum var så bra och billiga :)
  9. Bästa reseminnet? : Couchsurfing i Pärnu, Estland
  10. Sämsta reseminnet? : Bedragen i Istanbul
  11. Största överraskningen? : SAS stora rabatt på bonusresor i samband med 70-årsjubileet. Det ledde till en spontan bokning till Hongkong med en god vän. Det förutsåg jag inte!
  12. Annat "första gången" under året? : Buss med "IFE-system" mellan Riga, Lettland och Pärnu, Estland. Det var någon sorts Androidsurfplattor fastsatta i stolsryggarna. Filnamnen på filmerna antydde att de var piratkopierade :p
  13. Mål för 2017? : Besöka ytterligare ett nytt land.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Rabatten på bonusresorna hade jag nog inte uppmärksammat utan BC!

Toppen