Senaste nytt

Ditt reseår 2016

Jag hoppas att jag aldrig behöver uppleva ett år med lika mycket resande som detta, äntligen slut på pendlandet mellan Stockholm och Hong Kong. Totalt 6 stycken tur & retur resor till Hong Kong. 4 stycken med SAS, 1 med Qatar och 1 med Finnair. Besväret lindrades lite av att 5 ben var i Business, resten var i SAS Plus. Sen har det även flugits short haul till Rom/Milano, London, Bangkok, 2xShanghai samt Singapore.

Ser fram emot 2017 med kanske totalt 3 longhaul resor samt några kortare turer i Asien.

Bästa minnet på en flight är nog när jag träffa på en rolig gubbe som jag pratade med i 6-7h, som visade sig känna Donald Trump.

1. Hur många flygningar har du gjort? : 87 st
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : Inte räknat ut...
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Flying Blue, 17 Biz, 1 Eco: Air France, KLM, Air Europa, Garuda Airlines. One World, 13 Biz, 5 Eco: Qatar Airways, Iberia, British Airways, Japan Airlines, Air Berlin. Star Alliance, 3 First, 32 Biz, 13 Plus/Go: SAS, Egypt Air, Singapore Airlines, Austrian Airlines, Swiss Air, Lufthansa, Thai Airways, Ethiopian Airlines, Turkish Airlines, Silk Air. Övrigt, 3 Eco: AirAsia
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Lombok, Dubai, Okinawa... och så Ronneby!
  5. Nya flygbolag testade under året? : Air Europa, Garuda Airlines, Japan Airlines och så min största positiva överraskning...Silk Air!
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 39 nätter
  7. Bästa hotellvistelse? : Uppgraderad på Sukhothai Hotel i Bangkok
  8. Sämsta hotellvistelse? : Nikko Hotel på Okinawa. Dyrt, överreklamerat och stannade 1 natt kortare än planerat.
  9. Bästa reseminnet? : 1) Under året my first First, med Lufthansa och Thai Airways. 2) Singapore Airlines levererar alltid i Business på sina långlinjer. 3) Den STPC-service man får i Addis Ababa när man flyger med Ethiopian Airlines. Varit där 4 gånger under året. Hilton hotellet man får bo på har några år på nacken men har sin afrikanska charm.
  10. Sämsta reseminnet? : Klarat mig bra under hela året, ingen direkt flopp på något sätt. Mindre bra upplevelse var att flyga med Egypt Air. De genererar bra med Miles till Eurobonus, men puh när man drabbas av downgrade, förseningar och borttappad väska. Lovat mig själv att undvika flyga igen med Egypt Air.
  11. Största överraskningen? : Silk Air, klart överraskad över deras service i Business. Flög mellan Lombok till Singapore i augusti. Dagen innan så flög jag Garuda Airlines mellan Bali och Lombok. Flygningen tog 18 minuter, på resan (eco) hann de även servera en snack box med vatten, juice, macka och muffins. Bra service och nytt fräscht plan.
  12. Annat "första gången" under året? : Första gången i First class. Hade höga förväntningar på Lufthansa, men de levererade inte på topp på flighten mellan HongKong och Munich, servicen på FCL Munich var däremot på topp. Prövade även Thai First mellan Bangkok och Hongkong, sedan Paris till Bangkok. Upplevde servicen mycket bättre än stela Lufthansa, uppskattade Thai First class Lounge i Bangkok med alla "tillbehör"...
  13. Mål för 2017? : Bibehålla FBG, BAEC Gold och EDB. Kommer att testa Alitalia Business class till Japan i april, ytterligare 9 flighter i First class bokade (ANA, Singapore Airlines, Thai, Ethiad och Qatar) under året.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Mina first First, Bonusresor bokade via AMEX och 2-4-1, STPC i Addis Ababa, all tänkbar information man kan hitta på BC. Tack alla för alla bidrag!
Bonusfrågor:
  1. Bästa loungen: Svårt val, står mellan The Pier i HongKong, Thai First class Lounge i Bangkok samt FCL i Munich.
  2. Sämsta loungen: Star Alliance Lounge Cairo Airport. Finns flera men alla håller vad jag vet lika låg nivå.

Last edited:
1. Hur många flygningar har du gjort? : 69st, 44 inrikes och 25 internationella + > 4000 mil i tjänsten med bil.
2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 56706
3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS,Lufthansa, Air China, United, Brussels, Olympic, Air Berlin, Alitalia
4. Nya flygplatser besökta under året? : Peking, JFK, Athen, Naxos, Narita, Catania
5. Nya flygbolag testade under året? : Air China, Olympic, Alitalia
6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 90 jobb+privat
7. Bästa hotellvistelse? :
8. Sämsta hotellvistelse? : Ingen speciell
9. Bästa reseminnet? : Jämnt skägg mellan Peking, NYC och Tokyo
10. Sämsta reseminnet? : Växjö :)
11. Största överraskningen? : Tokyo
12. Annat "första gången" under året? :
13. Mål för 2017? : Boka 2-4-1 med en first sträcka
14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Mycket, detta var mitt första BC år har bl.a. bokat första 2-4-1 med SAS business till Hong Kong.

1. Hur många flygningar har du gjort? : 27 segment, samtliga privat.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 39674
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Turkish, KLM, Air France, Lufthansa, SAS, BRA.
  4. Nya flygplatser besökta under året? : IST, BKK, GIG, BMA, VBY, BRU
  5. Nya flygbolag testade under året? : Turkish, BRA
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 60-ish
  7. Bästa hotellvistelse? : George Hotel Galata i Istanbul, är dock ingen finsmakare vad gäller hotell.
  8. Sämsta hotellvistelse? : Ett skruttigt hotell utanför Alba, Italien. Minns inte namnet.
  9. Bästa reseminnet? : Middag på antingen Gaggan i Bangkok eller Piazza Duomo i Alba.
  10. Sämsta reseminnet? : Blev väckt mitt i natten av bullriga ungdomar när jag sov på hostel i Bryssel. Insåg att jag inte är så ung längre, och att det förmodligen var min sista natt i sovsal.
  11. Största överraskningen? : Hur trevligt och fint Istanbul var, positivt överraskad på alla plan.
  12. Annat "första gången" under året? : Första gången jag besökte en lounge, då jag fått guld på SAS.
  13. Mål för 2017? : Att flyga LH first med mina EB-poäng, besöka några nya länder, återkvala till EBG.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Att jag metodiskt börjat samla poäng med en plan, vetskapen om 2-4-1 på AMEX och naturligtvis att jag fått ihop poäng till en first med LH.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Tipset från @Daniel Morgansson om hur man får till en bokning på Osteria Francescana, det måste vara årets inlägg. Stort tack :)
  2. Bästa loungen: Singapores lounge i Heathrow är den bästa jag sett hittills.
  3. Sämsta loungen: Erste-loungen i Prag är nog den sämsta lounge jag varit på, alla kategorier.

1. Hur många flygningar har du gjort? : 64, bara privat resande i år
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 114928
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Lufthansa, United, SAS, British, Jet Airways, AirAsia, Thai, JAL, JetBlue, Wizz Air, Ryanair, Dragonair, Hai Au Aviation, Vietnam, Cathay, American, Qatar, Vietjet, Malaysia
  4. Nya flygplatser besökta under året? : BUR Burbank, LGB Long Beach, WMI Warszawa Modlin, HAN Hanoi, Ha Long Bay, MSY New Orleans, MCO Orlando, CUN Cancun, BEG Belgrad, CAN Guangzhou, SGN Ho Chi Minh, PQC Phu Quoc
  5. Nya flygbolag testade under året? : B6 JetBlue, Hai Au Aviation, VN Vietnam Airlines, VJ Vietjet Air
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 94
  7. Bästa hotellvistelse? : Grand Hyatt Playa del Carmen, Grand Suite King / Hilton Elara Las Vegas, 2 bedroom suite
  8. Sämsta hotellvistelse? :
  9. Bästa reseminnet? : New Orleans, Orlando och Playa Del Carmen på 10 härliga dagar.
  10. Sämsta reseminnet? : Pga konstiga (men roliga!) routings och diverse tidtabellsändringar så blev det hela 5 flygplatshotell (CDG, HKG, SGN, KUL, LHR) på 3 veckor på senaste resan till Bali och Vietnam.
  11. Största överraskningen? :
  12. Annat "första gången" under året? : Första mileage run för att skaffa EBG, köpte billig biljett till Washington här på forumet.
  13. Mål för 2017? : Har övergett Aegean Gold som jag haft sen 2012, nu blir jag snart EBG istället.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Allt ovan :)
Förstaklass 2016: British (nytt), JAL x 2 (nytt), Lufthansa, Thai, Qatar x 2, Malaysia
Förstaklass 2017: Har bokat Etihad Apartment och Cathay. Kommer antagligen boka Asiana A380 och Singapore F som båda blir nya bekantskaper för mig.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

1. Hur många flygningar har du gjort? : 66
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 80 000
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SK, BA, AA, LX, CX, AY och HA (i fallande ordning)
  4. Nya flygplatser besökta under året? : SVG
  5. Nya flygbolag testade under året? : Nej
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 75
  7. Bästa hotellvistelse? : Rennesaince i Kuala Lumpur var mycket trevligt (och framför allt mest prisvärt)
  8. Sämsta hotellvistelse? : Troligen något hotell i London
  9. Bästa reseminnet? : Hawaii vad annars :)
  10. Sämsta reseminnet? : En irriterande nedgradering av BA mellan London och Stockholm och efterföljande "kundtjänst" från BA :mad:
  11. Största överraskningen? :
  12. Annat "första gången" under året? :
  13. Mål för 2017? : Behålla SK EBG och AA EXP
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? :
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Att träffa många trevliga medlemmar på de inofficella träffarna
  2. Bästa loungen: Måste vara Malaysia Airlines förstaklass lounge i KUL samt Cathays F-lounger i HKG
  3. Sämsta loungen: AMS följt av MAD

1. Hur många flygningar har du gjort? : 61
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 102 095 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, ANA, Air France, Austrian, Norwegian.
  4. Nya flygplatser besökta under året? : HND (Haneda), SIN (Singapore), YUL (Montreal), VCE (Venedig), BCN (Barcelona), LGW (London Gatwick), EDI (Edinburgh), OAK (Oakland), SKP (Skopje).
  5. Nya flygbolag testade under året? : ANA
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 50
  7. Bästa hotellvistelse? : Park Hyatt Tokyo
  8. Sämsta hotellvistelse? : Sunkigt/nergånget studentrumskorridor som kallades för hotell, i Edinburgh.
  9. Bästa reseminnet? : First First med Lufthansa till Tokyo med långt besök i First Class Terminal, Frankfurt.
  10. Sämsta reseminnet? : Longhaul med Norwegian.
  11. Största överraskningen? : Lyckades hitta en grym First First resa med kort varsel.
  12. Annat "första gången" under året? : Äntligen dags för Airbus A380 och Boeing 787. Flög med en äldre Boeing 737-400 med retro call button.
  13. Mål för 2017? : Bonusresa med familjen till Asien. Behålla Eurobonus Diamond.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : First First.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: -
  2. Bästa loungen: Frankfurt First Class Terminal och First Class Lounge.
  3. Sämsta loungen: Edinburgh, Aspire Lounge, trångt, ståplats, "maten" slut.

call_button.jpg

1. Hur många flygningar har du gjort? : 106 :eek:
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 136 421 (5,5 varv runt jorden)
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Qatar, Thai, ANA, Nordica, Eurowings, Air Berlin, LOT, Finnair, Austrian, Swiss, Air Koryo, SN Brussels, BRA Flyg.
  4. Nya flygplatser besökta under året? : KRN, BRU, PEK, FNJ, DUB, BUD, MMX
  5. Nya flygbolag testade under året? : BRA Flyg, Air Koryo, Nordica och Eurowings
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : Ingen aning men är 50+
  7. Bästa hotellvistelse? : Hilton Tallinn Park (bästa Hilton i Europa enligt mig, öppnade juni 2016)
  8. Sämsta hotellvistelse? : Waldorf Astoria Berlin
  9. Bästa reseminnet? : Nordkorea, underligt men otroligt häftigt!
  10. Sämsta reseminnet? : Nordica Airways business class (Vienna - Tallinn).
  11. Största överraskningen? : Att jag återkvalade till Hilton Diamond.
  12. Annat "första gången" under året? : First Class på Qatar (inte värt det). Första Op-Up, flight mellan Köpenhamn och Berlin från GO -> Plus. Flyga cockpit på Airbus A330 mellan Köpenhamn och New York :)
  13. Mål för 2017? : Behålla SAS Eurobonus Diamond, flyga lite mindre kanske och få guld i annan alliance.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Över 100 flighter på ett kalenderår och samlat ihop 3 st AMEX 2-4-1 vouchers.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Utbytet av kunskap och träffa nya personer med samma galna passion som en själv.
  2. Bästa loungen: Qatar Airways First Class Lounge "Al Safwa" Doha Airport
  3. Sämsta loungen: Air Berlin "Waiting Area" Berlin Tegel Terminal C.

upload_2016-12-25_13-46-17.png

Last edited:
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 36
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 41 169
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Air Dolomiti, BRA
  4. Nya flygplatser besökta under året? : OSL, MUC, VCE, EWR, YUL, BLQ
  5. Nya flygbolag testade under året? : Lufthansa, Air Dolomiti, BRA
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 19
  7. Bästa hotellvistelse? : The Greenwich Hotel, New York
  8. Sämsta hotellvistelse? : Soho Garden Hotel, New York
  9. Bästa reseminnet? : Tre dagar i Tribeca med hustrun i början av juni. Första gången i C (SAS) och magiskt trevligt på The Greenwich Hotel.
  10. Sämsta reseminnet? : Efter en munter tisdagstripp till Modena och Osteria Francescana i början av december lyckas vårt resesällskap med konststycket att glömma checka sin hemresa, vilket resulterar i kalabalik på BLQ och missad flight för deras del. Trist avslutning på en annars fantastisk minisemester.
  11. Största överraskningen? : Hur vackert Venedig är.
  12. Annat "första gången" under året? : F med Lufthansa till YUL. FCL i MUC och FCT.
  13. Mål för 2017? : F tillsammans med hustrun. Jag känner ett starkt behov att dela upplevelsen med henne.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Alla SAS-kampanjer som bl.a. tog hela familjen (två vuxna och tre barn) till PMI i Plus för 7 000 kr.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Att kunna skriva in min first First i "Lyckade awardbokningar".
  2. Bästa loungen: FCL i MUC. Hela upplevelsen var oerhört bra, med apron och bil och det totala lugnet. Jag provade FCT på vägen hem, men förutsättningarna var tyvärr inte optimala med nattflygning i bagaget, flygplansmage och ganska så jävla osugen på champagne klockan 9 på morgonen. Får planera bättre nästa gång.
  3. Sämsta loungen: SAS Guldlounger i ARN och framförallt CPH lämnar mycket att önska. Som ätlig mat.

1. Hur många flygningar har du gjort? : 75 (första gången under 100 på flera år!)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 91524
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : I fallande ordning på antal segment: SAS, Lufthansa, United, Swiss, Aeroflot, All Nippon, British Airways, Air France, LOT Polish, Norwegian Air Shuttle, Air Canada
  4. Nya flygplatser besökta under året? : HKG (Hong Kong), HND (Tokyo Haneda), LGA (New York LaGuardia - faktiskt!), MCO (Orlando), MIA (Miami), WAW (Warszawa)
  5. Nya flygbolag testade under året? : All Nippon Airways (mycket trevligt, bokar gärna igen)
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 98
  7. Bästa hotellvistelse? : JW Marriott Marquis, Miami
  8. Sämsta hotellvistelse? : Aspenäs Herrgård. Men det visar bara på att det egentligen inte var någon dålig - men rummen på en typisk svensk kursgård är lite dormstyle-warning, så hotelldelen var inte speciellt bra.
  9. Bästa reseminnet? : Dött lopp mellan Tokyo i December och Moskva i Februari, båda på principen "ingen förstår vad det här betyder, det provar vi".
  10. Sämsta reseminnet? : Sitta fast i ödemarken någonstans i östergötland på SJ.
  11. Största överraskningen? : Sällskapet som dök upp på hongkong-flighten. Gånger två.
  12. Annat "första gången" under året? : Nådde platinum på Marriott/Starwood. Dock på absolut sista natten för året, så kan inte utvärdera det ännu. Första boendet på ett Westin som jag inte varit missnöjd med.
  13. Mål för 2017? : På något sätt hålla status i både Marriott/Starwood och Club Carlson.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Det hade nog i snitt åkts mycket längre bak i flygplanen. Definitivt inte haft elite-status i alla tre allianserna.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Micro-BC-träff i galley över en RAS på SK963 mot Hong Kong.
  2. Bästa loungen: JW Marriott, Hong Kong. Eller om vi bara räknar flygplatslounger, så gillar jag Maple Leaf Lounge på FRA.
  3. Sämsta loungen: Aeroflots kontrakt-lounge i terminal D på SVO. Faktiskt värre än ARN T4.

• Gilla
Reactions: bnr
Toppen