Senaste nytt

Ditt reseår 2016

Årets summering. (Siffrorna från 2015 inom parentes)
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 114 (105)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 100 137 (90879)
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SK, UA, LX, LH, DY, KL, TG, NH, BA, AY, D8 (10 olika bolag)
  4. Nya flygplatser besökta under året? : LAX, AGP, HND, SVG, DUB (12 nya)
  5. Nya flygbolag testade under året? : ANA (2 nya)
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 63 (64)
  7. Bästa hotellvistelse? : Hilton Tallinn. Bastusvit, bra lounge och sällskap som hade de rätta kontakterna med hotelledningen.
  8. Sämsta hotellvistelse? : AC Hotel SOM Barcelona. Ganska nedgånget i allmänhet. Restaurangen stängd och inget annat i närheten. Hänvisad till en McDonalds 15 min bort som var full (!) av kroppsbyggare, som alla skulle ha ett flertal burgare var. Även för att vara Spanien så var det lång väntan på maten.
  9. Bästa reseminnet? : Bilresa Milano-Savona. Vacker väg genom bergen, nästan ingen trafik, perfekt väder, bra hyrbil, bra bilstereo.
  10. Sämsta reseminnet? : Fyra timmars transfer på OSL med norsken utan lounge eller alla pendelturer med jävla Jet Time till Bremen och Billund. Svårt att välja.
  11. Största överraskningen? : Att Swiss business inom Europa blivit bättre och att Lufthansa business inom Europa lyckats bli ännu sämre.
  12. Annat "första gången" under året? :
    * Första gången i Japan. Jag har inte smält intrycken än, så jag vet inte om jag vill tillbaka eller inte.
    * Första First med Thai och ANA. Bägge bolagen var exakt som jag fått dem beskrivna, med undantaget att det tog fyra sekunder att få service på ANA (inte tre sekunder som alla säger).
    * Första gången i SAS Plus på långdistans. Var helt klart över förväntan.
    * Första gången med KLM Business inom Europa. Har varit bokad flera gånger tidigare, men alltid behövt boka av. Det var bra service.
  13. Analys av målen för 2016? :
    * Japan Avklarat
    * ANA First Avklarat
    * Ta ut fler semesterdagar än jag tjänar in Misslyckats Tog bara ut 20 dagar.
  14. Mål för 2017? :
    *
    Tillbaka till Australien. Det var över fem år sedan jag var där.
    * Bemästra bolagets nya resepolicy som kanske träder i kraft 1/1-17.
    * Ta ut fler semesterdagar än jag tjänar in.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Grillkväll med 15 pers, som förmodligen aldrig skulle träffat varandra utan BC.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Barcelonaresan i oktober.
  2. Bästa loungen: United Global First LHR
  3. Sämsta loungen: Håll i er nu, för nu blir det kontroversiellt. ANA Suites lounge Haneda. Jag tyckte att den var som en högst ordinär tredjepartslounge, fast med champagne. Murrig inredning, begränsat urval av mat och dryck, frånvarande personal, dåligt WiFi.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Fy så slarvig av mig, nämnde Qatarrean och hade totalt glömt att få med hösten flygning till BKK och HKG i Flightmemory. Så kan det gå om man ligger efter ett halvår:eek: Funderade länge varför jag inte kom nära rekordet på ca 97 000 miles från 2014. Men nu är 100 000 milesgränsen passerad, om det nu är något att sukta över:D

Hur många flygningar har du gjort? : 64
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 106 372
Vilka flygbolag har du flugit? : Cathay, Qatar, SAS, BA, LH, Etihad, Air India, Jet Airways, Alitalia, Air Dolomiti och ett Ryan Air ben
Nya flygplatser besökta under året? : SYD, KIX
Nya flygbolag testade under året? : Nej
Antal hotellnätter/övernattningar? : Någonstans mellan 55-60
Bästa hotellvistelse? : Novotel Wollongong Northbeach. Blev uppgraderad till ett rum med balkong och utsikt över stranden, vilken låg 75 m bort. Hann iofs inte njuta så mycket av läget eftersom jag var på konferens.
Sämsta hotellvistelse? : Renaissance, LHR. Luftkonditionering som inte funkade och det tog två timmar att byta rum.Dock fick jag typ 10 000 poäng i kompensation.
Bästa reseminnet? : Får nog bli resa till Kolmården och runt Vättern med familjen vid Kristi Himmelsfärd. Det var under dom där majdagarna solen skiner och träden blommar.
Sämsta reseminnet? : I påskas, flygplatsen i Palermo var stängd under 15 min, när vi skulle landa = omdirigerade till Catania och sedan buss tillbaka till Palermo:confused:
Största överraskningen? : Hur smidigt det var att flyga Ryan Air mellan Rom (FCO) och Palermo. Flighten var en timme, så det var en lagom dos.
Annat "första gången" under året? : Etihad First Appartment, vill göra igen:D, Air India First. Rapport skall komma:)
Mål för 2017? : Sommaresan med 2 F-flighter är redan bokad. Så målet blir att innan sommaren få in tillräckligt med poäng på SQ KrisFlyer så att det kan bli en Suites bokning.
Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Qatar dealerna och att jag redan efter 7 månader har återkvalat till BAEC-Gold. När gränsen ändrades till 1500 TP trodde jag att det var kört.

Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Det som ackumulerats genom åren. Är inte lika aktiv nu som för 5 år sedan, men fortfarande är BC.se ett förstahandsval för att se vad som är på gång.
  2. Bästa loungen: Om det är guldkortslounger: Qantas First Class Lounge i Sydney och The Wing First Class (Cathay), och därefter kommer BA Galleries First.
  3. Sämsta loungen: Har undvikit dom riktiga bottennappen i år också

1. Hur många flygningar har du gjort? : 72
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 143740
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Norwegian, Air Canada, United, Swiss, Lufthansa, Kenmore Air, American Airlines, British Airways, Aegean,
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Lake Union, Victoria Harbour (YWH), Zurich (ZRH), Bryssel (BRU), Los Angeles (LAX), San DIego (SAN), Phoenix (PHX), Atlanta (ATL), Seattle (SEA), Miami (MIA), Boston (BOS),
  5. Nya flygbolag testade under året? : Kenmore Air
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : Ingen exakt siffra men omkring 50 skulle jag gissa på
  7. Bästa hotellvistelse? : Conrad Miami
  8. Sämsta hotellvistelse? : Inget hotell som varit dåligt
  9. Bästa reseminnet? : Flyga Första klass med brorsan för en 10 dagars semester under sommaren.
  10. Sämsta reseminnet? : 2 ggr på Gardemoen med Norwegian utan lounge i några timmar.
  11. Största överraskningen? : Hur snabbt Lufthansa First Class Terminal kan fixa fram en burk hårvax när brorsan råkat checkat in sitt.
  12. Annat "första gången" under året? :
    * Swiss Longhaul (Business), Sjöplan, Cockpit, Inaugural flight (SAS till Miami), Galleries First (LHR)
  13. Analys av målen för 2016? :
    Målet var att ha en jämn spridning över flighter på året och det tycker jag mig ha lyckats med även om max är 18 och minimum 1 per månad. Snittet ligger dock på 6 flighter i månaden
  14. Mål för 2017? :
    * Boston i September
    * Flyga in EBD
    * Spendera mindre på resor och omkostnader runt omkring
    * Se på NFL live i USA
    * Träffa mina amerikanska vänner misnt 2 ggr live
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? :
    Business till USA för 6500 kronor.
    Premiären av Sully på bio med 10-15 likasinnade
    EBG på 1 månad
    Priority Pass
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Barcelonaresan i oktober.
  2. Bästa loungen: Lufthansa First Class Terminal
  3. Sämsta loungen: Den icke existernade med Norwegian från Oslo

1. Hur många flygningar har du gjort? : 42 flygningar varav 34 internationellt
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 127 755 miles, det är där jag brukar ligga 110 till 130 K miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : 12 olika bolag, dominerat av Qantas, Qatar, Etihad och Singapore Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året? : NOU : La Tontouta International Airport, Christchurch Nya Zealand
  5. Nya flygbolag testade under året? : Air Cailin, Air New Zealand i business, Etihad First
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : cirka 45 nätter
  7. Bästa hotellvistelse? : Hotel Chateau Royal Noumea, inte vräkigt, men fina rum och direkt på stranden med ett bra poolområde därtill
  8. Sämsta hotellvistelse? : Ibis airport hotel i Melbourne var inte supercharmigt
  9. Bästa reseminnet? : Noumea, mycket franskt och endast 90 minuter från Brisbane! London i juli med familjen och goda vänner.
  10. Sämsta reseminnet? : Den dåliga inflight servicen i C på Brisbane-Los Angeles med Qantas
  11. Största överraskningen? : Sokkelund, fransk bistro i Köpenhamn, det närmaste man kan komma Balthazar i New York
  12. Annat "första gången" under året? : First med Etihad ombord deras 787 var en trevlig upplevelse, chauffeur service med Rolls Royce Silver Spur
  13. Mål för 2017? : Dags att besöka Kina
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Mina resor med Etihad, Qatar rean i Januari som jag kom på i sista sekunden tack vare BC
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Ja eftersom man befinner sig på södra halvklotet så blir det alla trevliga reseberättelser
  2. Bästa loungen: Etihads lilla men charmiga business lounge på CDG med trevlig bordsservering. Star Alliance lounge i LAX är suverän, fantastiskt att kunna sitta ute med öppen eld och njuta av drinkar, bra buffet. Al Mourjan Business class lounge i Doha är svår att komma runt även om den är stor.
  3. Sämsta loungen: En amerikansk flygplats lounge vilken som helst, med undantag enligt ovan

Last edited:
  • Gilla
Reactions: doc
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 62
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 95654
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Malaysia Airlines, Cathay Pacific, Finnair, SAS, Wizzair, Qatar Airways, Singapore Airlines, Thai Airways, GarudaIndonesia, Lufthansa, Hongkong Airlines, ANA
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Yogjakarta och Shanghai Hongqiau
  5. Nya flygbolag testade under året? : Hongkong Airlines
  6. Antal hotellnätter/övernattningar : 70
  7. Bästa hotellvistelse? : Hyatt Regency Yogjakarta
  8. Sämsta hotellvistelse? : Hilton Slussen Stockholm.(Stor gammal fläck på lakanet som jag upptäckte på morgonen)
  9. Bästa reseminnet? : Champagefrukost med Krug på Cathay Pacific första klass.
  10. Sämsta reseminnet? :
  11. Största överraskningen? : Att jag kommer få HHD (60 nätter 31 december)
  12. Annat "första gången" under året? : Besöka Manhattan och Washington DC, Prova SAS nya business class, Lufthansa första klass på 747-8, Thais nya första klass på 747-400, Finnair busninssclass.

13. Mål för 2017? :
    * Besöka Dehli och Kathmandu till påsk med Thai första klass;)
    * Flyga in EBD
    * Kvala in till HHG. (Klarar nog inte HHD igen)
    * Sommarresa och julresa i första klass med Amex vouchrar.
    *
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? :
    Fantastiskt pris på Qatar till Bangkok.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Göteborgsträffarna
  2. Bästa loungen: Lufthansa First Class Terminal
  3. Sämsta loungen: Louis Tavern, Bangkok, inte dålig men inget speciellt

2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 127 755 miles, det är där jag brukar ligga 110 till 130 K miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : 12 olika bolag, dominerat av Qantas, Qatar, Etihad och Singapore Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året? : NOU : La Tontouta International Airport, Christchurch Nya Zealand
  5. Nya flygbolag testade under året? : Air Cailin, Air New Zealand i business, Etihad First
  7. Bästa hotellvistelse? : Hotel Chateau Royal Noumea, inte vräkigt, men fina rum och direkt på stranden med ett bra poolområde därtill
  8. Sämsta hotellvistelse? : Ibis airport hotel i Melbourne var inte supercharmigt
  9. Bästa reseminnet? : Noumea, mycket franskt och endast 90 minuter från Brisbane! London i juli med familjen och goda vänner.
  10. Sämsta reseminnet? : Den dåliga inflight servicen i C på Brisbane-Los Angeles med Qantas
  11. Största överraskningen? : Sokkelund, fransk bistro i Köpenhamn, det närmaste man kan komma Balthazar i New York
  12. Annat "första gången" under året? : First med Etihad ombord deras 787 var en trevlig upplevelse, chauffeur service med Rolls Royce Silver Spur
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Mina resor med Etihad, Qatar rean i Januari som jag kom på i sista sekunden tack vare BC
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Ja eftersom man befinner sig på södra halvklotet så blir det alla trevliga reseberättelser
  2. Bästa loungen: Etihads lilla men charmiga business lounge på CDG med trevlig bordsservering. Star Alliance lounge i LAX är suverän, fantastiskt att kunna sitta ute med öppen eld och njuta av drinkar, bra buffet. Al Mourjan Business class lounge i Doha är svår att komma runt även om den är stor.
  3. Sämsta loungen: En amerikansk flygplats lounge vilken som helst, med undantag enligt ovan
Imponerande ratio mellan miles och flygningar, jag som tyckte att min var hög men blir utklassad här.

Kul Med Noumea,
Jag sitter själv och skissar lite på en resa dit eventuellt.
OK om jag drar lite frågor i PM? =)

ar av i Sydney, boka Sydney-Guam eller om jag fortsätter till Noumea boka Noumea-Guam (båda vida tokyo och hoppas av där)
2x15.000 poäng
Lägger du till 30.000 poäng kan du även efter stoppet i Noumea eller Fiji lägga in ett stop i Australien.
Boka Tokyo - Delhi för 2x20000 poäng, routa via Paris och hoppa av där, sedan köpa en enkel biljett hem.

Totalt blir det 60.000+30.000+40000 poäng ) 130.000 poäng eller 160.000 poäng med ett stop i Sydney också.
Skatter och avgifter tillkommer naturligtvis samt priset för enkelbiljetter

Jag som har ganska frekvent flöde av Eurobonus och en del 2 för 1 vouchers hade bokat:

Bonusfrågor:

1. Hur många flygningar har du gjort? : 101
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 101.061 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? :
    • SAS (67)
    • KLM
    • Air Greenland
    • ANA
    • Finnair
    • Brussels Airlines
    • Cathay Pacific
    • Turkish Airlines
    • British Airways
    • THAI
    • China Eastern
    • Scoot
    • NokScoot
    • Qatar Airways
    • Vietnam Airlines
    • Delta
    • United
    • Wideroe
  4. Nya flygplatser besökta under året? :
    • Bergen
    • Sisimiut
    • Kangerlussuaq
    • Los Angeles
    • Sacramento
  5. Nya flygbolag testade under året? :
    • Scoot
    • Air Greenland
    • NokScoot
    • Qatar Airways
    • Vietnam Airlines
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 110 nätter
  7. Bästa hotellvistelse? : Inget
  8. Sämsta hotellvistelse? : Ett motell i Sacramento
  9. Bästa reseminnet? : Åka till Grönland. Jag hade inte gjort resan annars.
  10. Sämsta reseminnet? : Jag blev kraftigt förkyld under ett intensiv arbete i Asien.
  11. Största överraskningen? : Jag fick åka till USA när min kollega blev sjuk.
  12. Annat "första gången" under året? : Besöka Grönland och USA.
  13. Mål för 2017? : inget särskilt
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : att delta BC inofficiella träffar.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: BC inofficiella loungeträffar i London (både i T5 [oneworld] och i T2 [Star Alliance])
  2. Bästa loungen: Cathay Pacific The Wing
  3. Sämsta loungen: inget

Toppen