Senaste nytt

Ditt reseår 2016

mylabel

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 41
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 69952
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Airasia, Thai, Ryan, Airberlin, Lufthansa, Vueling, Titan, Aigle azur, HK airlines, Norwegian, Asiana, Eastarjet, ANA, Singapore, Cathay, Thai Airasia X, Air Busan
  4. Nya flygplatser besökta under året? : LHR, AGP, KBV, TPE, GMP, ICN, PUS, KIX, HND, DPS, MCT, WMI, JFK, DUS, NYO, BCN, LIS, OPO, ORY, VNO
  5. Nya flygbolag testade under året? : Ryan, Lufthansa, Vueling, Titan, Aigle azur, HK airlines, Asiana, Eastarjet, Air Busan, ANA, Singapore, Thai Airasia X
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : mer än 100 nätter
  7. Bästa hotellvistelse? : Coral Muscat
  8. Sämsta hotellvistelse? : sunkiga hostel i seoul och tokyo
  9. Bästa reseminnet? : Backpacking i Södra Europa och Asien
  10. Sämsta reseminnet? : Missade flyget i Korea, SAS strejk i början av resan + SAS inställd flyg i slutet av samma resan
  11. Största överraskningen? : SAS hantering vid strejk(Fick alternativ flyg omgående)
  12. Annat "första gången" under året? : Business class på ANA och SQ , Sapphire med oneworld
  13. Mål för 2017? : Behålla Sapphire med oneworld, Mer business class på longhaul flight, Prova andra *A bolag
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Pass
Bonusfrågor:
  1. Bästa loungen: The Pier i hkg + ANA i haneda
  2. Sämsta loungen: American i JFK
 
1. Hur många flygningar har du gjort? : 49
2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 98 641 miles
3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS (23 segment), Turkish Airlines (4), Air China (3), China Airlines (3), Lufthansa (2), Malaysia Airlines (2), Thai Airways (2), Singapore Airlines (2), Etihad (2), Air India (1), China Eastern Airlines (1), Swiss (1), Austrian Airlines (1), Silk Air (1) och Shenzhen Airlines (1).
4. Nya flygplatser besökta under året? : Kayseri (ASR), Oslo (OSL) och Keflavik (KEF).
5. Nya flygbolag testade under året? : Air India, Shenzhen Airlines och Silk Air.
6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 55
7. Bästa hotellvistelse? : Sofitel Abu Dhabi Corniche
8. Sämsta hotellvistelse? : Ninghe hotel i Tianjin. Smutsigt, slitet, kallt och helt usel frukost.
9. Bästa reseminnet? : En veckas familjesemester på Island.
10. Sämsta reseminnet? : --
11. Största överraskningen? : Att jag efter nästan 2 år som EBD helt oväntat fick min första CU på min senaste resa till Hongkong.
Att jag flög två inrikes flighter i Kina under samma vecka, som båda startade och landade FÖRE tidtabell.
12. Annat "första gången" under året? : Flög i en A380 för första gången när jag flög med Lufthansa på sträckan Delhi – Frankfurt.
Flög SAS business class efter en Plusgrade uppgradering.
13. Mål för 2017? : Att behålla mitt EBG samt att lyckas uppnå status i annan allians, utan status matchning. Allt inom budgeten.

Uppföljning av mål 2016: ”Klara minst Guld på SAS och samtidigt klara resebudgeten.”
Detta gick galant. Har nästan klarat att förnya mitt EBD (har 2 månader på mig att skrapa ihop ytterligare 1600 poäng, vilket kommer att gå bra). Den uppmärksamme har dessutom sett att jag minskat mitt resande med cirka 25% så även resebudgeten har jag lyckats hålla.

14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Jag har successivt ökat min medvetenhet kring resandets olika aspekter. Detta har i sin tur påverkat mig i val av resrutter, flygbolag mm. Har ännu inte utnyttjat lärdomar kring award-resor men vem vet vad 2017 kan erbjuda.

Bonusfrågor:

15. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Alla reserapporter och diskussioner.
16. Bästa loungen: Alla här vet att jag älskar EVA lounge i Bangkok. Har även tillbringat tid i Etihad First Class lounge i Abu Dhabi. En mycket trevlig upplevelse.
17. Sämsta loungen: Louis Tavern CIP Lounge Conc. A, i Bangkok.
 

agehall

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 99
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : ca 120k
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : BA, AA, UA, SK, EY, AY, AM och UL
  4. Nya flygplatser besökta under året? : HKG, AUH
  5. Nya flygbolag testade under året? : UL och EY
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : ca 70
  7. Bästa hotellvistelse? : Conrad Dubai och Macau som båda lyckades överträffa mina förväntningar rätt bra
  8. Sämsta hotellvistelse? : Den är svårare. Inga enorma bottennapp jämfört med förväntningar.
  9. Bästa reseminnet? : Får nog sägas vara EY Apartment AUH-MEL T/R
  10. Sämsta reseminnet? : Resan till KOK då allt gick fel...
  11. Största överraskningen? : Att det inte var tokvarmt i Azorerna.
  12. Annat "första gången" under året? : EY Apartment och The Pier i HKG - båda saker jag gärna gör om
  13. Mål för 2017? : Fatta ett beslut om vilken allians jag ska hålla mig till i framtiden.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? EY Apartment med AA Miles (fd USDM) hade nog inte skett utan BC...
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: BC-träff i BKK vid nyår
  2. Bästa loungen: Står mellan The Pier i HKG och EY First Lounge i AUH.
  3. Sämsta loungen: Lätt loungen KLM använder i LIS.
 

taxvalp

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort?: Cirka 73 (inklusive de bokade resten av året)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?: Vet ej. Har slarvat med underhållet av flygloggsajterna.
  3. Vilka flygbolag har du flugit?: SAS, Lufthansa, Thai, Asiana, Austrian, Copa, United, Ethiopian, Air KBZ, Air Panama.
  4. Nya flygplatser besökta under året?: RGN, SNW, IAD, RIX, KRK, PTY, BOC, EDI, ADD, SEZ
  5. Nya flygbolag testade under året?: Copa, Ethiopian, Air KBZ, Air Panama, Asiana
  6. Antal hotellnätter/övernattningar?: Cirka 91.
  7. Bästa hotellvistelse?: Tajt mellan Waldorf Astoria Chicago och Ngapali Bay Villas and Spa. Hoppas dock att Hilton Labriz senare i veckan slår dem båda.
  8. Sämsta hotellvistelse?: Scandic Front i Köpenhamn. Inget fungerade tvättställ på två nätter och svartmögel i badrummet.
  9. Bästa reseminnet?: Svårt. Men att bara stå och titta på fartygen i Panamakanalen var speciellt. Sensommar på Gotland efter högsäsong var också magiskt, man glömmer lätt att det finns mycket att se nära (eller åtminstone på ATR72-avstånd).
  10. Sämsta reseminnet?: Lyckligtvis ännu svårare. Helgens tvättställsdebacle på Scandic i Köpenhamn var nog den största motgången resemässigt, vilket får anses vara ett gott facit. Och vi hade myror i badrummet i Haag...
  11. Största överraskningen?: Efter att ha bott i London och varit där oräkneliga gånger så var 2016 debut för såväl flodbåt på Themsen samt Borough Market. Förstår inte hur jag kan ha missat det...
  12. Annat "första gången" under året?: First first! (Thai, Asiana)
  13. Mål för 2017?: Ny kontinent! (Australien). Borde se mer av Sverige också...
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016?: En weekend på Ibis Styles i Järva för Accor-run. Sammanföll dessutom med BC-träff.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: BC-träff enligt ovan.
  2. Bästa loungen: Thais First-lounge, för massagens skull.
  3. Sämsta loungen: Har ej flugit till Italien i år...
 

Mediana

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 24 (Segment, inte T&R)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : Ingen aning
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, BA, AF, DY
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Havanna, Malaga, Tromsö
  5. Nya flygbolag testade under året? : 0
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 57
  7. Bästa hotellvistelse? : The Arch London
  8. Sämsta hotellvistelse? : Havshotellet på Marstrand (Helt avskalade rum, inte ens en penna)
  9. Bästa reseminnet? : Lofoten
  10. Sämsta reseminnet? : Kön till passkontrollen på Kuba
  11. Största överraskningen? : -
  12. Annat "första gången" under året? :
  13. Mål för 2017? : Besöka nya destinationer
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : -
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: -
  2. Bästa loungen: Inte mycket till lounge i år men får bli Lufthansa Senator Lounge Heathrow då
  3. Sämsta loungen: Havanna
 

Jonas C

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 108 vid årets slut
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 153772 Miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Turkish Airlines, Lufthansa, Ethiopian Airlines, KLM, British Airways, All Nippon Airways, Aegean Airlines, Etihad Airways, SWISS, Tigerair, SATA Azores, Malmö Aviation, Brussels Airlines, Vietnam Airlines, Air Iceland, Air Dolomiti
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Ponta Delgada, Mexico City, Barcelona, Ho Chi Minh, Malé, Abu Dhabi, Keflavik, Reykjavik, Egilsstadir, Miami, Verona, Cape Town, Palanga, Malaga, Seattle
  5. Nya flygbolag testade under året? : SATA Azores, All Nippon Airways, Tigerair, Etihad Airways, Vietnam Airlines, Air Iceland, Air Dolomiti, Malmö Aviation
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 41 nätter om man bara räknar hotell. Räknar man in AirBnB blir siffran mycket högre.
  7. Bästa hotellvistelse? : Vintro Hotel South Beach Miami
  8. Sämsta hotellvistelse? : Amberton Hotel Klaipeda
  9. Bästa reseminnet? : Flyga Lufthansa First Class till Mexico City med @bnr .
  10. Sämsta reseminnet? : Flyga Ethiopian Airlines Economy Class med barnfamiljen från helvetet. Konstant skrik hela vägen ner till Addis Ababa, och kabinen luktade bajs då mamman i familjen bytte blöja på ungjäveln mitt bland folk i kabinen och slängde bajsblöjorna under stolen så att det luktade utav bara helvete.
  11. Största överraskningen? : Att jag ÄNTLIGEN!!!!!! lyckades nå Elite Plus nivån i Turkish Airlines Miles&Smiles
  12. Annat "första gången" under året? : Första gången i Lufthansa First. Besökt First Class Terminal. Hyrt bil för första gången på egen hand. Kört bil utomlands. Flugit Etihad Airways First Class Apartments. Gjort min första riktiga mileage run (flög till Malaga och vände tillbaka på samma flygplan). Första gången nått över 100 segment på ett år. Flugit nya kabinen på SAS. Flugit SAS Plus på long haul. Flugit SAS GO på long haul. Flugit SAS nya Business Class.
  13. Mål för 2017? : Köra sportbil då jag fyller 25 nästa år, och äntligen kan hyra de riktigt bra bilarna hos SIXT. Återkvalificera Elite Plus.. Skaffa ett riktigt jobb. Flyga ANA First. Besöka minst en ny kontinent. Skaffa AMEX.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Lufthansa First Class och Etihad Airways First Class Apartments.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Lounge turnén på Heathrow i November 2016, samt träffarna arrangerade av @bnr på Storstad.
  2. Bästa loungen: Etihad Airways First Class Lounge & Spa i Abu Dhabi, och Lufthansa First Class Terminal på Frankfurt
  3. Sämsta loungen: "VIP" Loungen som Air Dolomiti använder på Verona.

    Överlag vill jag säga att 2016 har varit ett galet flygår, inte minst då jag för första gången nått över den magiska 100 segments spärren på ett år. Tveksam om jag kommer att slå mitt rekord nästa år, men jag kommer åtminstone försöka.
 
Last edited:

bnr

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 74
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 94579 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : British Airways (BA/BAW), Cathay Pacific (CX/CPA), Lufthansa (LH/DLH), Scandinavian Airlines (SK/SAS), TAP (TP/TAP).
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Bodo / Bodo (BOO/ENBO), Gdansk / Lech Walesa (GDN/EPGD), Hamburg / Fuhlsbuttel (HAM/EDDH), Lisbon / Portela (LIS/LPPT), Mexico City / Juarez (MEX/MMMX), Trondheim / Vaernes (TRD/ENVA), Vilnius / Vilnius (VNO/EYVI)
  5. Nya flygbolag testade under året? : Cathay Pacific (CX/CPA), TAP (TP/TAP)
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 30 nätter typ(?)
  7. Bästa hotellvistelse? : Conrad Hong Kong
  8. Sämsta hotellvistelse? : Mercure Gdańsk Stare Miasto
  9. Bästa reseminnet? : 2 x LH F till MEX, bra grejer! Andra resan hittade vi tre platser på samma avgång. Riktigt kul!
  10. Sämsta reseminnet? : Vilnius i feb... blev väldigt sjuk samma dag som vi skulle åka hem... höll i sig i två veckor.
  11. Största överraskningen? : Godkänd Plusgrade på en inställd SK-flight hängde med till alla ombokningar, slutade med full fare Lufthansa och Cathay Pacific.
  12. Annat "första gången" under året? : Första gången på den årliga BC-resan till Barcelona!
  13. Mål för 2017? : Köra på :)
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2016? : Fyra gånger till Hong Kong på ~12 månader... på senaste resan trodde jag att jag skulle åka själv... hittade en BC-vän i loungen, ytterligare en vän ombord och en gammal kompis från gymnasiet i Hong Kong.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse : BC-resa till Airbus i Hamburg
  2. Bästa loungen : Lufthansa First Class Lounge A i Frankfurt / nya First Class Lounge i München
  3. Sämsta loungen : Hmm... kommer inte på någon rent spontant.
 
Toppen