Senaste nytt

Diskussion om jumpseat på SAS

Status
Stängd för vidare inlägg.

463829

Medlem
Fasttejpad i stolen? :D

Ja helt plötsligt sitter du i samma situation ;) abc_unruly_passenger_dm_130109_wblog.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Då kanske jag bör sluta följa reglerna också? (om vi inte ska följa de uppsatta regler och policys som finns). Vägra fälla upp stolen vid start/landning, prata i telefon vid start osv?

Kapten är slutliga befälhavare på planet så om kapten tillåter att någon komma in, är det okej enligt reglerna väl?
Däremot om du vägrar att fälla upp stolen eller prata i telefon vid start/landning kan kaptenen beordra att gripa dig.
 
Då gör man skillnad på människor & människor, är det en sådan värld man ska sträva efter:confused:
(Jag tycker alla är lika värda, oavsett vilken ras man är eller hur stor lönecheck man har..)

Har man en policy (har frågat SAS flertalet gånger, även frågat anonymt via mail för att få veta deras policy) som säger till 100% att inga obehöriga (dvs utöver piloter och stewards) ska flyga i cockpit så ska det väl vara så?

Det är befälhavaren som avgör vem som är obehörig på ett plan. Kaptenen bestämmer :)

Att inte följa befälhavarens instruktioner ombord är ett brott och kan ge rätt allvarliga konsekvenser. Såg det på ett Lufthansa plan i Frankfurt förra året när någon hävdade sin mänskliga rättighet att beställa alkohol ombord trots 3 promille i blodet. Kaptenen sa nej men han käftade ändå emot och då var det game over german style.

En stor del av BusinessClass.se går ut på att få förmåner, status och att bli bättre behandlad än resenärer i allmänhet, förstår inte riktigt varför du väljer att vara här om du är mot det som princip.
 

463829

Medlem
Kapten är slutliga befälhavare på planet så om kapten tillåter att någon komma in, är det okej enligt reglerna väl?
Däremot om du vägrar att fälla upp stolen eller prata i telefon vid start/landning kan kaptenen beordra att gripa dig.

Men vem bestämmer egentligen, SAS eller piloten?
 

Alx

Medlem
Mitt eget intresse för jumpseat är NOLL så personligen skulle jag föredra att cockpit var en arbetsplats där endast behöriga släpps in. Det är inga leksaker och jag har svårt att tro att piloterna INTE störs i någon mån när det sitter obehöriga i cockpit. OK att deras jobb knappast är rocket science, men jag föredrar maximal säkerhet och fullt fokus på det piloten är där för att göra.

I somras släppte en SAS pilot in två uppenbart berusade kvinnor (anhöriga eller bekanta på något sätt) i cockpit. Den ena vid start den andre vid landning. Det var fler än jag som reagerade på olämpligheten eftersom kvinnorna som sagt var påtagligt berusade och flamsade värre än tonårsbrudar.

Hela händelsen förvånade mig rejält eftersom jag alltid har uppfattat SAS som ett av de mest säkerhetsmedvetna flygbolagen i världen. Men uppenbarligen inte längre.
 
Policyn är väl att inte låta folk åka med men sedan är det ju kapten som bestämmer. Så det är väl piloterna som tillåter det som ska ha "skit", inte flygbolaget.

Lite off topic kanske men ett annat exempel jag hörde är att på Arlanda, i det här fallet, får APUn bara startas en viss tid innan avgång (liknande tomgångskörning 1 minut). Men startar kapten upp APUn innan dess kan inga av flygplatsens regler tvinga kapten att stänga av då det är han som bestämmer ombord.
 

Fredrik

Medlem
Det har ju inte med saken att göra? Jag har inget emot att det är förbjudet!
Det jag motsäger mig är att de gör undantag för vissa människor?

Alla är inte födda med guldslev i munnen så man har råd att flyga ihop ett Pandion, alla känner inte en pilot.
Regler ska gälla för alla eller ingen!

Då kanske jag bör sluta följa reglerna också? (om vi inte ska följa de uppsatta regler och policys som finns). Vägra fälla upp stolen vid start/landning, prata i telefon vid start osv?

Nu låter du faktiskt som en bortskämd snorunge. Det är också komiskt när du ger dig på andra med ord som "guldslev i munnen" när du själv flyger runt i business class trots din låga ålder. Jag antar att det inte var din mening och att du formulerade dig olyckligt men ta ett djupt andetag innan du skriver saker.
 

P.E.

Medlem
Kapten tar i samråd med styrman beslut om dom vill eller inte vill ha någon på Flight deck.

Har åkt jumpseat ett antal gånger via kontakter. Så länge piloten kan rättfärdiga det efteråt så är det ok.
Tumregeln jag följt och som alltid funkat är: Don't speak until spoken to.
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen