Senaste nytt

Diskussion om jumpseat på SAS

Status
Stängd för vidare inlägg.

463829

Medlem
Okej, så du har inte fått lov att åka jumpseat på SAS – en annan har fått göra det – solklart fall för Diskrimineringsombudsmannen, inte sant?

:rolleyes:

Ganska kul är det ändå när man tycker det här är okej (trots att SAS egna regler säger annorlunda) men när det kommer till teknik så ska man verkligen stänga av telefonen då reglerna säger det. Och alla som inte gör det är tokiga människor som borde brinna i helvetet ..

Det om något är dubbelmoral ;)
 
Okej, så du har inte fått lov att åka jumpseat på SAS – en annan har fått göra det – solklart fall för Diskrimineringsombudsmannen, inte sant?

:rolleyes:

Det har ju inte med saken att göra? Jag har inget emot att det är förbjudet!
Det jag motsäger mig är att de gör undantag för vissa människor?

Alla är inte födda med guldslev i munnen så man har råd att flyga ihop ett Pandion, alla känner inte en pilot.
Regler ska gälla för alla eller ingen!

Då kanske jag bör sluta följa reglerna också? (om vi inte ska följa de uppsatta regler och policys som finns). Vägra fälla upp stolen vid start/landning, prata i telefon vid start osv?
 
Last edited:
Det har ju inte med saken att göra? Jag har inget emot att det är förbjudet!
Det jag motsäger mig är att de gör undantag för vissa människor?

Alla är inte födda med guldslev i munnen så man har råd att flyga ihop ett Pandion, alla känner inte en pilot.
Regler ska gälla för alla eller ingen!

sakta i backarna nu..jag har också ett Pandion men jag får inte åka cockpit, har faktiskt frågat iof bara någon gång men mitt intresse ligger heller inte i att sitta där heller men bara för att man sitter på ett Pandion innebär icke automatisk åtkomst till cockpit.
 

Dr. Miles

Expert
Inget jag orkar ge mig in på egentligen men deras policy är enligt SAS att INGEN får åka i cockpit.
Detta svar har jag fått säkert 10 gånger..

Aja.. har slutat flyga SAS förutom en gång vartannat år.. typ.
Hycklarbolaget förtjänar inte mina pengar. :)

Du bör sluta att flyga med British Airways för de är också hycklarbolag om jag får låna ditt uttryck. :p
British Airways Jumpseats — Civil Aviation Forum | Airliners.net

och du får även sluta flyga med de flesta flygbolag i Europa. Lika bra att hålla dig på marken.
Cockpit Jump Seat Question — Aviation Polls Forum | Airliners.net
 

andreas

Medlem
Det har ju inte med saken att göra? Jag har inget emot att det är förbjudet!
Det jag motsäger mig är att de gör undantag för vissa människor?

Alla är inte födda med guldslev i munnen så man har råd att flyga ihop ett Pandion, alla känner inte en pilot.
Regler ska gälla för alla eller ingen!

Jag kan förstå att det känns orättvist. Jag brukar själv åka jumpseat med SAS vid jämna mellanrum, just för att få uppleva piloternas arbetsmiljö och samspelet med flygtrafikledning.
Vad jag förstått så kan aldrig markpersonal, handling, säga ja till en jumpseat-förfrågan. Den enda som kan det är befälhavaren ombord. Det du skall försöka göra är att få markpersonalen att vidarebefordra din förfrågan. En badge/intyg/licens är självklart saker som gör att det går enklare att få din förfrågan vidarebefordrad.

Så jag vill påstå, med risk för att generalisera, att du nog haft otur med markpersonalen som valt att ta den enkla vägen genom att säga att det är förbjudet. Utan att ens haft den minsta tanke att tillfråga befälhavaren.

Lycka till i framtiden!
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Det har ju inte med saken att göra? Jag har inget emot att det är förbjudet!
Det jag motsäger mig är att de gör undantag för vissa människor?

Alla är inte födda med guldslev i munnen så man har råd att flyga ihop ett Pandion, alla känner inte en pilot.
Regler ska gälla för alla eller ingen!

Råd att flyga ihop ett Pandionkort? Nja, du har nog lite skev syn på den saken. Jag skulle snarare se på det som: "(O)turen att ha ett arbete där man tvingas vara borta från familj, vänner och allt vad ett stabilt hem och social tillvaro med normala rutiner innebär" Been there, know that – säger jag!

Sedan måste du givetvis inse att en cockpit är en arbetsplats där piloter måste kunna arbeta ostört utan att ha en praoelev med tusen frågor (jag kan tänka mig hur en sedan barnsben genuint flygintresserad kille skulle blivit ombord i en cockpit...) och ännu fler kommentarer och kanske en kamera. Det är trots allt en arbetsplats där det kan förekomma incidenter som kan få oerhört allvarliga följder och där minsta störningsmoment faktiskt kan vara du! Givetvis kan detta störningsmoment vara en EBP-medlem också, men troligen har denna person inte riktigt lika många frågor och kan nog rutinerna något bättre och liknande.

Själv har jag blivit tillfrågad 2-3 gånger under alla mina flygningar med SAS om jumpseat skulle vara ett alternativ för att SAS skulle slippa lasta av någon men jag har alltid tackat nej (jag är rädd att jag skulle stört piloterna med min dator) och bett värdinnan fråga någon annan ombord. Så reglerna finns nog där, det är nog totalt förbjudet att på en direkt fråga ta in någon i cockpit men vid speciella omständigheter så kan jag mycket väl tänka mig att man gör avsteg från reglerna och tillåter jumpseat-passagerare för att slippa lasta av folk. Jättebra för alla! Flyg lite mer, vetja, så kanske detta händer dig också!
 

twiggs

Medlem
Så jag vill påstå, med risk för att generalisera, att du nog haft otur med markpersonalen som valt att ta den enkla vägen genom att säga att det är förbjudet. Utan att ens haft den minsta tanke att tillfråga befälhavaren.

Jag kan tänka mig att om den flygvärdinna som faktiskt hade gått fram och frågat befälhavaren ombord vid varje förfrågan hade gjort sig omåttligt impopulär (och dessutom stört piloterna flera gånger under varje pass med samma fråga – som får samma svar varje gång).
 
Råd att flyga ihop ett Pandionkort? Nja, du har nog lite skev syn på den saken. Jag skulle snarare se på det som: "(O)turen att ha ett arbete där man tvingas vara borta från familj, vänner och allt vad ett stabilt hem och social tillvaro med normala rutiner innebär" Been there, know that – säger jag!

Sedan måste du givetvis inse att en cockpit är en arbetsplats där piloter måste kunna arbeta ostört utan att ha en praoelev med tusen frågor (jag kan tänka mig hur en sedan barnsben genuint flygintresserad kille skulle blivit ombord i en cockpit...) och ännu fler kommentarer och kanske en kamera. Det är trots allt en arbetsplats där det kan förekomma incidenter som kan få oerhört allvarliga följder och där minsta störningsmoment faktiskt kan vara du! Givetvis kan detta störningsmoment vara en EBP-medlem också, men troligen har denna person inte riktigt lika många frågor och kan nog rutinerna något bättre och liknande.

Själv har jag blivit tillfrågad 2-3 gånger under alla mina flygningar med SAS om jumpseat skulle vara ett alternativ för att SAS skulle slippa lasta av någon men jag har alltid tackat nej (jag är rädd att jag skulle stört piloterna med min dator) och bett värdinnan fråga någon annan ombord. Så reglerna finns nog där, det är nog totalt förbjudet att på en direkt fråga ta in någon i cockpit men vid speciella omständigheter så kan jag mycket väl tänka mig att man gör avsteg från reglerna och tillåter jumpseat-passagerare för att slippa lasta av folk. Jättebra för alla! Flyg lite mer, vetja, så kanske detta händer dig också!

Nu har jag åkt cockpit (med annat bolag) så jag har inget behov av det längre.
Det jag tycker är konstigt är att SAS säger 100% nej, men sedan gäller det inte alla.

När jag åkte cockpit med Lufthansa så ställde jag endast frågor (vid cruise) på den 2 1/2 timme långa flygningen då jag istället satt och tittade på hur de skötte maskinen. Jag spelade väldigt mycket FS förr i tiden och det är alltid kul att få perspektiv och se det i verkligheten än framför en datorskärm.
 

Singapore

Medlem
Andreas, om jag hade varit du hade jag frågat om jag hade fått titta in i cockpit till att börja med under flygningen och om du då har väldigt tur så kanske du får stanna under landningen etc. Du har då iaf en större chans en om du vill sitta med hela flygningen från början och om du fråga så gör det absolut inte på några längre flygningar utan på kortare sådana.

Och en sak till, folk verkar ibland se det som en skyldighet att få sitta där. Ibland måste man acceptera ett nej. Det är verkligen inte konstigt att flygbolagen har hårda rutiner för detta. Alla på t.ex SAS som man frågar kommer att säga nej, men självklart förekommer det. Detta är för att undvika allt tjafs som kommer uppstå om man sitter och lovar en massa saker. Om man är hemskt intresserad av att sitta i en cockpit så skulle jag rekommendera att boka en tid i en flygsimulator. Visst det är inte riktigt samma grej men mycket närmre än så går det å andra sidan inte att komma som en lekman.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen