Senaste nytt

Diskussion om jumpseat på SAS

Status
Stängd för vidare inlägg.

agehall

Medlem
Det är Nordkorea här ibland, det är sinnessjukt vilken dubbelmoral vissa uppvisar..
Jag tycker det är tråkigt att man måste tycka "rätt" här, man får inte ha sin egen åsikt.

Klart du får tycka vad du vill, men det är till din fördel om du tänker efter hur du uttrycker dina åskiter innan du postar. Annars riskerar du att misstolkas av andra. Det är svårt att uttrycka sig väl i skrift - ironi och annat går ofta förlorat och läsaren tolkar gärna det du skriver som hon själv vill.

Ang dubbelmoral, så vill jag nog påstå att det inte är svart eller vitt, vilket man gärna kan tro ibland när man läser diskussioner här.

Är det farligt att ha folk i cockpit? Kanske - det beror nog på vem och under vilka förhållanden. En vuxen man som flyger mer än de flesta - knappast!

Är det farligt att ha mobilen på under flighten? Nej, det har jag svårt att tro, men jag blir ändå förbannad på folk som inte stänger av den, framförallt efter att ha fått en tillsägelse av kabinpersonalen.
 
Jag ville inte ens ha någon diskussion från början.

Tycker bara stewardsen kan låta en prata med kaptenen då (så får han bestämma) istället för att bara säga: NEJ!
Mailar man SAS och frågar är det 100% nej, vår policy tillåter inte passagerare i cockpit. Jo, tydligen gör den det. (Om man har bekanta eller status).

Det är inte så att jag ser ut som en terrorist direkt, skulle inte ens göra en fluga förnär!
 

Kristofer

Medlem
SAS är faktiskt ett av de bolag som i bolagsmanualen inte förbjuder utomstående i cockpit. Det står att det är kaptenens ansvar. På många andra bolag skulle kaptenen bryta mot bolagsbestämmelserna om han godkände att ha utomstående på jumpseat.

Vill man åka jumpseat skall man vara på rätt plats och bete sig på rätt sätt. Är man ödmjuk, genuint intresserad och införstådd i att man inte kan kräva någonting, är min erfarenhet att det inte är speciellt svårt.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Tycker bara stewardsen kan låta en prata med kaptenen då (så får han bestämma) istället för att bara säga: NEJ!
Mailar man SAS och frågar är det 100% nej, vår policy tillåter inte passagerare i cockpit. Jo, tydligen gör den det. (Om man har bekanta eller status).

De pratar ofta med kapten. Igår frågade Taveller tex på ARN-OSL men fick då nej.

Sedan verkar du ha svårt att skilja på policy och faktiska beslut. Policy är input till kaptenens beslut. Men det är kaptenen som beslutar vad som faktiskt gäller ombord. Som Bjornstrom påpekade kan tex kaptenen besluta att rökning ska vara tillåten, även om policyn säger nej. (Att han sedan troligen skulle bli lynchad för det är en annan fråga... :) )
 

twiggs

Medlem
Det är inte så att jag ser ut som en terrorist direkt, skulle inte ens göra en fluga förnär!

Vem är det som gör skillnad på folk och folk nu då?!

Hur ser en terrorist ut? Visserligen har vi i västvärlden en allmän bild av en man med skägg och turban som skriker på arabiska? Men du tror väl ändå inte att det är på sättet? Om du gör det så har du en oerhört skev verklighetsuppfattning!
 

Dr. Miles

Expert
Tycker bara stewardsen kan låta en prata med kaptenen då (så får han bestämma) istället för att bara säga: NEJ!
Mailar man SAS och frågar är det 100% nej, vår policy tillåter inte passagerare i cockpit. Jo, tydligen gör den det. (Om man har bekanta eller status).
Det som du snedvrider endast SAS och inte andra flygbolag. Det är likadant hos andra, så varför hackar du bara på SAS?
Jag är varken SAS fan eller SASholic (Man kan få sådan badge från SAS :)) men jag hatar orättvis jämförelse.

Ska du sluta flyga för att du tycker att SAS är hycklarflygbolag, slutar du att flyga med andra flygbolag också.
Annars det låter som om du är hycklare...
 
Vem är det som gör skillnad på folk och folk nu då?!

Hur ser en terrorist ut? Visserligen har vi i västvärlden en allmän bild av en man med skägg och turban som skriker på arabiska? Men du tror väl ändå inte att det är på sättet? Om du gör det så har du en oerhört skev verklighetsuppfattning!

Skulle inte ens kunna slå ner piloten (så klen är jag).
Du har förmodligen inte sett mig i verkligheten men vi pratar en liten smal pinne på 22 år. Vad ska jag göra i cockpit som kan skada flygningen?
 
Det som du snedvrider endast SAS och inte andra flygbolag. Det är likadant hos andra, så varför hackar du bara på SAS?
Jag är varken SAS fan eller SASholic (Man kan få sådan badge från SAS :)) men jag hatar orättvis jämförelse.

Ska du sluta flyga för att du tycker att SAS är hycklarflygbolag, slutar du att flyga med andra flygbolag också.
Annars det låter som om du är hycklare...

Jag har bara erfarenhet av SAS och LH. Hur ska jag kunna tala för något bolag som jag aldrig prövat hos?
På Lufthansa har jag frågat 2 (!!!!) gånger och lyckats en gång.

På SAS har jag tappat räkningen hur många gånger jag frågat, alltid nej.
 

NyfikenGrau

Medlem
Mitt eget intresse för jumpseat är NOLL så personligen skulle jag föredra att cockpit var en arbetsplats där endast behöriga släpps in. Det är inga leksaker och jag har svårt att tro att piloterna INTE störs i någon mån när det sitter obehöriga i cockpit. OK att deras jobb knappast är rocket science, men jag föredrar maximal säkerhet och fullt fokus på det piloten är där för att göra.

Allt det här skriver jag under på helt, är teknikintresserad men vore relativt ointresserad av att få sitta med vid förarsätet i vad som alldeles uppenbart är en AIR BUS i ordets rätta bemärkelse - Gripen däremot vore en helt annan femma :)

Och om nu piloten vill göra ett avsteg från detta kloka Alx har skrivit, i 99 fall av 100 säkerligen för att han vill göra sin vän/bekant glad, inte för att han själv vill ha sällskap i cockpit, så måste ju piloten *själv* (få) ta detta beslut utan minsta hänsyn till passagerarens status eller flygintresse. Kort sagt, han måste ju redan *känna* personen ifråga.

Men i grund och botten håller jag med Alx om att det skulle vara nolltolerans på "nöjesfärd" i cockpit så länge inte piloten bestämmer till 100 %, dvs inte är anställd eller inhyrd på något bolag. Och då lär ju inga stora plan komma ifråga om inte piloten är typ John Travolta ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen