Senaste nytt

Diskussion om jumpseat på SAS

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan för övrigt rekommendera sträckan ARN-OSK-ARN där dörren till cockpit brukar stå vidöppen och du ser instrumenten även om du sitter längst bak i det lilla, lilla planet - riktigt häftigt att landa på Arlanda när vädret klart och man ser landningsbanan redan när man kommer in över Stockholm söderifrån :)

Andreas, när du åkte jump seat med Lufthansa, vad hade du för skäl då? Frågade du dem eller blev du tillfrågad?

Jag frågade och sa att jag var stor flygentusiast.
Det var inte svårare än så den gången.

Frågade en annan gång på LH men då tyckte kaptenen det var lite för dåligt väder för det, annars hade jag säkert fått då också.

Kan för övrigt rekommendera sträckan ARN-OSK-ARN där dörren till cockpit brukar stå vidöppen och du ser instrumenten även om du sitter längst bak i det lilla, lilla planet - riktigt häftigt att landa på Arlanda när vädret klart och man ser landningsbanan redan när man kommer in över Stockholm söderifrån :)

Alla flyglinjer som Direktflyg flyger egentligen. Dock är man givetvis aldrig säker på att få det sätet som är längst fram. Allt som oftast tycker jag man blir behandlad som något katten släpat med sig in på dessa flygningar... :confused:

Lite OT.
Jacob fick komma in i cockpiten på en Air France flygning till Tokyo med pyjamas på när han satte i First.
Så ett tips till Andreas Eriksson är att åka i First class och ha pyjamas på dig. Sedan ta massa foto onboard.
Kanske en flygvärdinna noterar att du är flygintresserade och frågar kaptenen om det är okej att släppa in pyjamasterroist. :p

På en flight ARN-CDG förra året var det konstant trafik in till cockpit med barn i 5-12års ålder tillsammans med förälder. Det kändes kanske inte helt stabilt imho, men vill man in i cockpit är det kanske AF man ska satsa på...

Alla flyglinjer som Direktflyg flyger egentligen. Dock är man givetvis aldrig säker på att få det sätet som är längst fram. Allt som oftast tycker jag man blir behandlad som något katten släpat med sig in på dessa flygningar... :confused:

Hm, är säkert mycket olika på olika linjer då, helt fri placering på de flygningar jag åkt och enormt trevlig personal både på marken och i cockpit (för små för att ha flygvärdinna), med en smidighet man bara kan drömma om på "vanliga" linjer/bolag. Bara ett exempel av många är ju att man aldrig behöver vänta på incheckat bagage, bara att plocka direkt från planet när man landat.

Antar att jag måste haft otur alla 10 tals gånger jag frågat och stött på en trist steward.

Otur och otur... Jag vet inte riktigt. I sammanhanget är nog ett 10-tals gånger inte mycket alls. SAS (liksom de flesta större flygbolag) har bra många fler trista stewards/stewardesses än bara ett 10-tal ;)

Fortsätt du att flyga SAS och fråga varje gång. Vem vet, nästa gång kanske blir den där 1 på 1000 gånger de säger ja. Om du, som du själv säger, har slutat att resa med SAS så KAN du ju inte ens få möjligheten att sitta i deras jumpseat!!

Det känns som att vi ska fixa en jumpseat flight åt Andreas :)

Den här jumpseat låter som en bokstavlig sådan...
Ejectionseat.jpg

(Foto: Wikipedia)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen