Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

JacobGBG

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Air India
När (avresans tidpunkt): 24 mars 2023, 11h40 layover i DEL, framme 26 mars.


Flighter:
LHR-DEL - Air India AI112 - B787-8 - business
DEL-NRT - Air India AI306 - B787-8 - business

Anmärkning: AI har ju inte världens bästa rykte (och inte heller transfer på DEL vad jag kan se), men jag får hoppas att det ligger något i påståendena att de börjat förbättras sedan Tata tog över dem.

@Tomas E
Såg denna bokning och kan inte låta bli att lämna en varning.

Gjorde Internationell transfer i DEL i mellandagarna (28 Dec för att vara exakt) och fick smaka på vad detta innebär. Man kan inte omedelbart gå genom security för att nå Internationella terminalen utan behöver få välsignelse från en Transfer Desk som ska stämpla ditt Boarding Pass innan du släpps förbi. I mitt fall hade jag endast 3h transfer men fick ändå vänta nära 1h för att rätt personal skulle dyka upp (spelade ingen roll att de hade annan av samma bolag vid desken). Så när jag ser din långa transfer här så får jag förvarna om att det kommer att innebära ca 10h på några halv-dassiga stolar i ett område av flygplatsen som endast har vending machines (inga riktiga affärer). Status ignoreras, någon fast track finns ej.

Du kan lämna flygplatsen om du har indiskt e-visa men immigration är en byråkratisk process (besökte Indien med business visa i Maj 2022) och det finns mycket färska skräckhistorier om hur security in på Internationella terminalen kan ta upp till 2h. Så kontentan är att jag rekommenderar dig att göra allt för att hitta ett alternativ som innebär att du slipper transfer i Indien
 

Tomas E

Medlem
@Tomas E
Såg denna bokning och kan inte låta bli att lämna en varning.

Gjorde Internationell transfer i DEL i mellandagarna (28 Dec för att vara exakt) och fick smaka på vad detta innebär. Man kan inte omedelbart gå genom security för att nå Internationella terminalen utan behöver få välsignelse från en Transfer Desk som ska stämpla ditt Boarding Pass innan du släpps förbi. I mitt fall hade jag endast 3h transfer men fick ändå vänta nära 1h för att rätt personal skulle dyka upp (spelade ingen roll att de hade annan av samma bolag vid desken). Så när jag ser din långa transfer här så får jag förvarna om att det kommer att innebära ca 10h på några halv-dassiga stolar i ett område av flygplatsen som endast har vending machines (inga riktiga affärer). Status ignoreras, någon fast track finns ej.

Du kan lämna flygplatsen om du har indiskt e-visa men immigration är en byråkratisk process (besökte Indien med business visa i Maj 2022) och det finns mycket färska skräckhistorier om hur security in på Internationella terminalen kan ta upp till 2h. Så kontentan är att jag rekommenderar dig att göra allt för att hitta ett alternativ som innebär att du slipper transfer i Indien
Tack - det var just vaga minnen av liknande historier som fick mig att skriva den kommentaren. Så jag är inställd på e-turistvisum och några timmar utanför flygplatsen om inget bättre resealternativ uppenbarar sig.
 

JacobGBG

Medlem
Tack - det var just vaga minnen av liknande historier som fick mig att skriva den kommentaren. Så jag är inställd på e-turistvisum och några timmar utanför flygplatsen om inget bättre resealternativ uppenbarar sig.

Rent tekniskt så kommer det snabbaste sättet in till Internationella terminalen vara att med e-visa gå igenom immigration och sedan direkt in förbi security till Internationella delen. Men det är inget jag skulle rekommendera, Air India loungen var inte mycket att hänga i julgranen.
 

Doctor-X

Medlem
Jag har en *A-award NGO-BKK // DPS-BKK med en 2-4-1 bokad, där första benet går imorgon som jag planerar att åka med. Vet att man inte kan ändra eller ”avboka” efter påbörjad resa och helt med på att man inte får tillbaka skatter, poäng, etc. Men om jag inte vill åka med flighten DPS-BKK är det bara att ringa SAS och be dem avboka den eller vad händer vid ev no-show?
 

backflip

Medlem
Har en resa ARN-VIE-ADD-SEZ. ARN-VIE är i economy med OS, resten är i business med Ethiopian.
Kan jag förvänta mig fast track och lounge på arlanda eller gäller inte med det upplägget?
 

JacobGBG

Medlem
Jag har en *A-award NGO-BKK // DPS-BKK med en 2-4-1 bokad, där första benet går imorgon som jag planerar att åka med. Vet att man inte kan ändra eller ”avboka” efter påbörjad resa och helt med på att man inte får tillbaka skatter, poäng, etc. Men om jag inte vill åka med flighten DPS-BKK är det bara att ringa SAS och be dem avboka den eller vad händer vid ev no-show?
Vid no-show händer inget mer än det du beskriver, du vaskar poängen och skatterna.

Jag skulle ringa in till kundtjänst och förklara läget, en ninja agent kanske kan lösa någon form av refund till dig trots policy.
 
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Thai, SAS
Kabinklass: Economy/Business/First
Avreseort: Stockholm
Destination: Jakarta
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 125 000 (inkl 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 1674 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Mars 2023
Bokad: Februari 2023
Hur hittades tillgänglighet: ExpertFlyer
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja, via telefon
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Skall bli kul och testa Thai Airways nya First Class. Nattflyg hem förvisso men ändå 13 timmar. Såg ingen tillgänglighet på Awardfares men tillgång syntes hos United och Aeroplan samt Expertflyer. Blev snabbaste vägen dit med Thai från ARN. Hade tur denna gång med agenten som fixade allt utan problem.

ARN-BKK Thai Business
BKK-CGK Thai Business

CGK-BKK Thai Business
BKK-LHR Thai First
LHR-ARN SAS Economy (!)

Din BKK-LHR fans faktist på Awardfare och är borta nu då du knep den ;)
 
Toppen