Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

eddo

Medlem
nu får man pricka av SQ A380 på min bucket-list... Detta vägde så pass tungt att jag bokade av Eva Air till BKK... Hoppas att SQ håller pre-pandemi nivå bara... ;)
Gjorde en liknande avbokning av en resa med ANA + Eva för att testa just SQ A380. Fick visserligen in ANA på returen i den nya resan men Eva får testas någon annan gång. Hoppas på trevlig resa (både i ditt och mitt fall). :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Singapore Airlines, Air India, SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: CPH
Destination: PER
Enkelresa eller Tur&retur: T&R (Open Jaw)
Antal poäng (per person): 137500 med en 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): 1833:- (inkl 450:- bokningsavgift)
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): December 2023
Bokad: Feb 2023
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja (men fick hjälp att boka bättre)
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Första bonusresan efter pandemin för oss. Det blev en open-jaw, CPH-PER och MEL-CPH. Kul att enkelresan i ekonomi PER-MEL förmodligen kommer kosta mer än skatter/avgifter för övriga resan i business. Jag hade först bara hittat CPH-DEL-SIN med Air India, men den trevliga damen hos SAS hittade ett tidigare flyg med SQ på sträckan DEL-SIN. Flyger ju hellre SQ än AI, dessutom mer tid på Changi än i Dehli vilket jag också uppskattar.

Jag ser att man lagt på bokningsavgift 450:-/person, men det borde det inte vara då denna resan inte gick att boka online, eller?

Ser särskilt fram emot sträckan SIN-LHR, 14h20m med en A380, det blir längsta flygresan hittills för mig. :)

CPH-DEL: AI B787
DEL-SIN: SQ B787
SIN-PER: SQ B787

MEL-SIN: SQ A350
SIN-LHR: SQ A380
LHR-CPH: SAS A320 (Plus)

Visa bifogad bild 139310

Star Alliance Avgift på 450kr tas alltid ut, oavsett bokningsförfarande. Det är telefonbokningsavgift som ej ”ska” tas ut om bokningen inte går att genomföra online.
 

Jonas F

Medlem
Visst har telefonavgiften varit 375? Det är infon som står på SAS hemsida i alla fall fortfarande.

Men i infon jag fick i brevet när jag fick min senaste voucher står det 450 kronor så jag kan förstå att det blir lite förvirrande när inte ens American Express vet vilka avgifter som tas ut.

Men 450 för star alliance tas alltid ut precis som Mattias säger och utöver det kommer en avgift för telefonbokning (där det verkar lite oklart vilket pris det ska vara på det :rolleyes:).

31F65330-62CA-45FD-BEA4-90769B3244C6.jpeg
 

Mr Basic

Medlem
Visst har telefonavgiften varit 375? Det är infon som står på SAS hemsida i alla fall fortfarande.

Men i infon jag fick i brevet när jag fick min senaste voucher står det 450 kronor så jag kan förstå att det blir lite förvirrande när inte ens American Express vet vilka avgifter som tas ut.

Men 450 för star alliance tas alltid ut precis som Mattias säger och utöver det kommer en avgift för telefonbokning (där det verkar lite oklart vilket pris det ska vara på det :rolleyes:).

Visa bifogad bild 139313
Nu står det ju inte att de 450kr är en tfn-avgift. Ev tfn-avgift nämns överhuvudtaget inte i voucher-brevet alls vad jag kan se?
Det står att ”för att boka biljetter med bolag som ingår i *A tillkommer en extra kostnad av 450kr”. Sedan kan jag tycka att detta borde varit en egen punkt och inte stått i samband med tfn-nr och tfn-tider, det gäller ju även vid punkt 1.
 

Jonas F

Medlem
Nu står det ju inte att de 450kr är en tfn-avgift. Ev tfn-avgift nämns överhuvudtaget inte i voucher-brevet alls vad jag kan se?
Det står att ”för att boka biljetter med bolag som ingår i *A tillkommer en extra kostnad av 450kr”. Sedan kan jag tycka att detta borde varit en egen punkt och inte stått i samband med tfn-nr och tfn-tider, det gäller ju även vid punkt 1.
Jag tolkar det som en bisats till just det som punkt 3 handlar om. Att det är en extra avgift på 450 som tillkommer om man ringer. Annars borde det ha varit med redan på punkt 1 som sagt.

Hela ordalydelsen är:

"3. Eller ring 08 797 40 40 (måndag-fredag 09.00-17.00) för att boka biljetter med bolag som ingår i Star Alliance till en extra kostnad av 450 kr."

För att det skulle gälla generellt borde det ju ha stått redan på rad 1 att det tillkommer en extra avgift på 450 kronor utöver skatterna om man bokar Star Alliance och sen på punkt 3 vad den extra avgiften för telefonbokning är på rad 3. Nu framstår det ju som att man har ett val mellan 1 eller 3 och man med 1 kan slippa undan avgiften.

Otydligt är det i alla fall och jag förstår att det skapar förvirring.
 

TP12

Medlem
Hmm, detta fick mig att fundera. Ringde in och gjorde bokningen tidigare i veckan (gick ej att göra online) och ser nu att jag har nedan debitering på varje biljett. Dvs. 850 NOK (?) * 2. Antar att detta är fel eller har jag missat något?

1676644597628.png
 

Rickard_O

Medlem
Inte jag heller så jag googlade :)
Cabotage är transport av passagerare eller gods inom ett lands gränser, utfört av ett företag som är registrerat utanför detta lands gränser. (Källa Wikipedia)
Visst får väl t ex BA flyga pax ARN-LHR-GOT, eller? :rolleyes:
Ja jag googlade också flight+cabotage och fick upp lite mer.
Men jag ser inte hur min open jaw bokning bryter mot detta?
Jag lämnar ju Indonesien och flyger till Singapore för att sen flyga tillbaka till Indonesien
 
Toppen