Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Tamas

Medlem
Ja jag googlade också flight+cabotage och fick upp lite mer.
Men jag ser inte hur min open jaw bokning bryter mot detta?
Jag lämnar ju Indonesien och flyger till Singapore för att sen flyga tillbaka till Indonesien
Jo men precis. Hade BA flugit ARN-GOT hade varit intressant men cabotage är väl mest använt i marktransport sammanhanget. Då är det strikt förbjudet.
 

toer00

Medlem
I vårt fall så är det första sträckan dvs. SAS som styr och SAS har 30 timmar innan…SQ hänvisar i dessa fall partnerbolaget (SK).
Osäker på om man via SQ:s site kan göra en ny pre-seating 48 timmar innan avgång fr. LHR…? Annars är väl risken stor att någon med avgång fr.LHR norpar dessa…
 

Rickard_O

Medlem
I vårt fall så är det första sträckan dvs. SAS som styr och SAS har 30 timmar innan…SQ hänvisar i dessa fall partnerbolaget (SK).
Osäker på om man via SQ:s site kan göra en ny pre-seating 48 timmar innan avgång fr. LHR…? Annars är väl risken stor att någon med avgång fr.LHR norpar dessa…
Du blandar ihop det, du pratar incheckning nu.
Diskussionen handlar ju om att välja platser på SQ-flighten, behöver inte checka in för att välja platser.
 

Jonas C

Medlem
Vet inte riktigt vad som menas med "cabotage" ?
Har fått biljetterna och allting!
Om det rör sig om en ren inrikesflygning inom Indonesien som går via Singapore så strider det mot cabotagereglerna. Kortfattat så innebär det att ett utländskt flygbolag (eller rederi för den delen) inte får transportera passagerare mellan två punkter inom samma land. Olika länder har olika strikta cabotageregler, t.ex inom EU så är det fritt fram att bedriva inrikesflyg inom alla medlemsländer, medan USA har väldigt strikta regler.

Oavsett så finns det alltid en risk att man blir nekad ombordstigning då flygbolaget (Singapore Airlines) riskerar att bli bötfällda om de transporterar passagerare illegalt.
 
  • Gilla
Reactions: JPE

Rickard_O

Medlem
Om det rör sig om en ren inrikesflygning inom Indonesien som går via Singapore så strider det mot cabotagereglerna. Kortfattat så innebär det att ett utländskt flygbolag (eller rederi för den delen) inte får transportera passagerare mellan två punkter inom samma land. Olika länder har olika strikta cabotageregler, t.ex inom EU så är det fritt fram att bedriva inrikesflyg inom alla medlemsländer, medan USA har väldigt strikta regler.

Oavsett så finns det alltid en risk att man blir nekad ombordstigning då flygbolaget (Singapore Airlines) riskerar att bli bötfällda om de transporterar passagerare illegalt.
Så om jag gör en immigration i Singapore så är det lugnt menar du?
Jag lämnar ju Indonesisk mark för att flyga till Singapore och tillbaka sen.
Borde inte systemen säga emot såna här flygningar om dom inte va ok?
 

toer00

Medlem
Du blandar ihop det, du pratar incheckning nu.
Diskussionen handlar ju om att välja platser på SQ-flighten, behöver inte checka in för att välja platser.
Näh…det gör jag inte… . Dom äkta ”dubbelsängarna” på SQ A380 är på rad 11, 91 och 96) dom är spärrade för ”seating” ända fram till incheckning börjar..Har för mig att det är pga Infant…lika på deras A350, där är det rad 11 och 19 som är spärrade (mer benutrymme men ingen dubbelsäng).
 
Toppen