Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Philip G

Medlem
Kontext: på väg hem efter ARN-BKK-SYD-WLG-SYD-ICN-IST-CPH-ARN

Sitter på flyget WLG-SYD och är lite fundersam. När vi checkade in på arlanda till Nya zeeland lyckades de skicka våra väskor hela vägen trots att check-in ej öppnat, men i wellington kunde de inte checka in hela vägen, utan vi behöver plocka ut väskorna i CPH för att sedan checka in igen. Allt ligger i samma bokning, dock hade inte check-in öppnat, men jag antar att det är möjligt ändå då man lyckades göra exakt detta på arlanda.
Vidare lyckades de inte heller skriva ut boardingkort för någon annan flight än den vi sitter på nu, så jag undrar:

1. Var det bara personalen hos Air NZ som saknade mandat/var allmänt undermåliga eller är det olika från fall till fall vad som gäller?
2. Hur gör jag för att slippa skriva ut nya boardingkort vid varje stopover?
3. Gissar att det redan är kört, men finns det någon chans att slippa hämta ut bagaget i CPH genom att ”ändra final destination” efter att de redan checkats in?

Stort tack!
 
Kontext: på väg hem efter ARN-BKK-SYD-WLG-SYD-ICN-IST-CPH-ARN

Sitter på flyget WLG-SYD och är lite fundersam. När vi checkade in på arlanda till Nya zeeland lyckades de skicka våra väskor hela vägen trots att check-in ej öppnat, men i wellington kunde de inte checka in hela vägen, utan vi behöver plocka ut väskorna i CPH för att sedan checka in igen. Allt ligger i samma bokning, dock hade inte check-in öppnat, men jag antar att det är möjligt ändå då man lyckades göra exakt detta på arlanda.
Vidare lyckades de inte heller skriva ut boardingkort för någon annan flight än den vi sitter på nu, så jag undrar:

1. Var det bara personalen hos Air NZ som saknade mandat/var allmänt undermåliga eller är det olika från fall till fall vad som gäller?
2. Hur gör jag för att slippa skriva ut nya boardingkort vid varje stopover?
3. Gissar att det redan är kört, men finns det någon chans att slippa hämta ut bagaget i CPH genom att ”ändra final destination” efter att de redan checkats in?

Stort tack!

Väskorna tror jag är kört, men boardingpass borde du kunna få på nästa flygplats, eller digitalt i appen?
 

henke12

Medlem
Kontext: på väg hem efter ARN-BKK-SYD-WLG-SYD-ICN-IST-CPH-ARN

Sitter på flyget WLG-SYD och är lite fundersam. När vi checkade in på arlanda till Nya zeeland lyckades de skicka våra väskor hela vägen trots att check-in ej öppnat, men i wellington kunde de inte checka in hela vägen, utan vi behöver plocka ut väskorna i CPH för att sedan checka in igen. Allt ligger i samma bokning, dock hade inte check-in öppnat, men jag antar att det är möjligt ändå då man lyckades göra exakt detta på arlanda.
Vidare lyckades de inte heller skriva ut boardingkort för någon annan flight än den vi sitter på nu, så jag undrar:

1. Var det bara personalen hos Air NZ som saknade mandat/var allmänt undermåliga eller är det olika från fall till fall vad som gäller?
2. Hur gör jag för att slippa skriva ut nya boardingkort vid varje stopover?
3. Gissar att det redan är kört, men finns det någon chans att slippa hämta ut bagaget i CPH genom att ”ändra final destination” efter att de redan checkats in?

Stort tack!
1: Mandat har de säkert, brukar inte vara problem att åtminstone tagga väskor långt och långt fram i tiden.
Kunskap, kanske. Det är lite special att tagga vidare om det inte syns direkt..
Men ibland funkar det bara inte, Computer says no.
Det är min gissning

2: Jag tror du kan få ut resterande boardingkort på ICN (Transferdesk)

3: Det blir nog svårt :( Testa att fråga på ICN i transferdesken men räkna med negativt svar!
 

Philip G

Medlem
Kort update:

1. I Sydney kunde Asiana skriva om bagaget till ARN (så får vi bara hålla tummarna att de inte stannar i CPH) men inte mer än boardingkort SYD-ICN
2. På Incheon nu, och Turkish saknar representation i transit desk, så de hänvisar till gaten. Nåja, kom in rätt snabbt i lounge ändå
3. Gissning är att Turkish kan skriva ut både ICN-IST och IST-CPH då de båda flygen är med Turkish. SAS är jag tveksam till givet tidigare. Oavsett spelar det knappt någon roll då CPH-ARN troligen går att lösa i förbifarten i Danmark

God kväll!
 
@backflip

Ja, vi får åka dagen innan, så det blir en övernattning i Istanbul som det ser ut nu.

Fick tyvärr avboka julresan till Tokyo och ersätta den med en mer solsäker resa. Stod kanske inte överst på listan om resemål, men nu har vi allafall något att se fram mot

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Turkish och Lufthansa
Kabinklass: Samtliga business
Avreseort: Köpenhamn
Destination: Kuala Lumpur
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 105 000 p (Amex 2-1)
Skatter & avgifter (per person): 1422 kr + ändringsavgift 150 kr
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): Över julen
Bokad: Jan 2023
Hur hittades tillgänglighet: SAS egna sökmotor
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ditresan krävdes lite pusslande, hemresan fanns genomgående
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

CPH-IST: Turkish Business
IST-KUL: Turkish Business

KUL-IST: Turkish Business
IST-FRA: Lufthansa Business
FRA-CPH: Lufthansa Business
Klicka för att utvidga...

Kollat på samma resa - övernattar ni en i IST? För CPH-IST landar 16:40 och IST-KUL avgår 17:00?
 

Gus

Medlem
@backflip

Ja, vi får åka dagen innan, så det blir en övernattning i Istanbul som det ser ut nu.
Godkände kundtjänst denna routing? Att ankomma klockan 16.40 och planet går kl 17.00 är ju lite av moment 22. Det är för kort bytestid men samtidigt för lång tid att stanna över natten eftersom det blir över 24 timmars väntan?
 

Gus

Medlem
Målet är Phuket så biljetter får köpas mellan KUL och HKT samt det blir en natt i Istanbul.

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Turkish och Lufthansa
Kabinklass: Samtliga business
Avreseort: Arlanda
Destination: Kuala Lumpur
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 105 000 p (Amex 2-1)
Skatter & avgifter (per person): 967 kr + ändringsavgift 150 kr
Antal resenärer: 4+infant
När (avresans tidpunkt): 16 Dec 2023
Bokad: Jan 2023
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Lite pusslande med Frankfurt som nyckel.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

ARN-FRA: Lufthansa
FRA-IST: Lufthansa
IST-KUL Turkish

KUL-IST: Turkish Business
IST-FRA: Turkish Business
FRA-ARN Lufthansa
Nice bokning!

Jag bokade en snarlik resa men en enkelresa. Mina flighter är arn-fra-ist-bkk och jag fick betala 2213 i skatter per person. Det måste väl vara för mycket om @Buffy fick betala halva det priset och även har en tor?

Priset för @Buffy låter galet lågt? Är inte flygskatten från Arlanda cirka 400 kr och sen star Alliance avgiften på 450 kr = 850 kr? Resterande skatter och avgifter kan väl inte vara en hundralapp?

Screenshot_20230113_221208_Acrobat for Samsung.jpg
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Nice bokning!

Jag bokade en snarlik resa men en enkelresa. Mina flighter är arn-fra-ist-bkk och jag fick betala 2213 i skatter per person. Det måste väl vara för mycket om @Buffy fick betala halva det priset och även har en tor?

Priset för @Buffy låter galet lågt? Är inte flygskatten från Arlanda cirka 400 kr och sen star Alliance avgiften på 450 kr = 850 kr? Resterande skatter och avgifter kan väl inte vara en hundralapp?

Visa bifogad bild 138150
Låter högt ja, jag hade KUL-IST-CPH-GOT med 1600kr i skatter nyligen.
 

Buffy

Medlem
Nice bokning!

Jag bokade en snarlik resa men en enkelresa. Mina flighter är arn-fra-ist-bkk och jag fick betala 2213 i skatter per person. Det måste väl vara för mycket om @Buffy fick betala halva det priset och även har en tor?

Priset för @Buffy låter galet lågt? Är inte flygskatten från Arlanda cirka 400 kr och sen star Alliance avgiften på 450 kr = 850 kr? Resterande skatter och avgifter kan väl inte vara en hundralapp?

Visa bifogad bild 138150
Ja priset är fel, jag bokade först hemresan online så totalt ska det vara: 2356 + 150kr i ombokning per pax.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen