Har sedan tidigare en bokning nästa höst, AMS-BKK-LHR med Eva AIr. Business. Eftersom anslutningar ARN-AMS, LHR-ARN inte fanns tillgängliga förens nu, Ringde jag SAS kundtjänst för att lägga till dessa.
Hade innan kollat med både sas.se, flysas,com samt awardhacks. Platser på direktflyg ARN-AMS fanns inte min dag varken i GO eller PLUS. Däremot via OSL i bägge klasserna (2+2). Dessutom så har LH 9 st platser öppna i Business ARN-FRA-AMS. Agenten ser bara ekonomi/GO både på SAS och LH. Jag berättar vänligt att platserna syns på "hemsidan", jag möts då med argumentet att hemsidan cachar inte lika ofta som SAS eget system och att jag kommer att få ett felmeddelande om jag fortsätter, jag testade och inga problem att komma vidare ända fram till seating steget där jag backade ur.
Jag vet att denna fråga/ diskussion inte är ny, det kanske finns någon där ute med Amadeus kompetens ?(själv har jag fuskat lite i SABRE (same same but different...)

. Min fundering/allmänna fråga, kan det vara så att de agenter som
inte hittar klasser, söker mot "
Amadeus Smart Cache" medan de som
hittar använder sig av det s.k. "
Direct access" (allows you to
access the real-time seat availability display of airlines that have a direct access agreement). alt
Long Sell (Direct Sell) då I-klass (Award Business) ev inte syns om de inte är cachade?
Har någon ställt den frågan istället för HUACA x antal ggr. Min tanke är att man kanske borde ställa den frågan för att att underlätta för oss alla...
Har för mig att flygbolagen får betala några ören för varje sökning de gör...och att många därför väljer många agenter att gå mot cachen...?