Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

toer00

Medlem
För att göra en lång fråga kort. Varför frågar du inte själv som uppenbarligen har lite kunskaper?
Därför att kundtjänst är stängt nu för oss vanliga dödliga och tänkte bara höra om någon anan tagit upp ämnet med dem, annars kommer jag givetvis att fråga i morgon... ;-) Lovar att återrapportera... :) Tanken är att om man får fel svar så istället för HUACA x antal ggr som lätt blir timtals (om man inte har EBG, EBD) så kanske man kunde be agenten söka på ett annat sätt...förutsatt att min teori stämmer, vilket naturligtvis inte behöver vara säkert? Därav frågan... ;)
 

MeddanSwe

Medlem
Visst brukar det gå bra att slå ihop två enkelresor till en t/r? Jag har utresan bokad och väntar på att boka hemresan, istället för att sitta i händerna på kundtjänst tänkte jag boka returen och sedan ringa in för att slå ihop resorna när det passar mig. Hur blir det med den extra Star Alliance-avgiften på 450 kr pp, någon som vet?
 

FilipJ

Medlem
Visst brukar det gå bra att slå ihop två enkelresor till en t/r? Jag har utresan bokad och väntar på att boka hemresan, istället för att sitta i händerna på kundtjänst tänkte jag boka returen och sedan ringa in för att slå ihop resorna när det passar mig. Hur blir det med den extra Star Alliance-avgiften på 450 kr pp, någon som vet?
Det går inte att slå ihop två st enkelresor till en st ToR. Det går dock för kundtjänst att lägga på turen, eller returen, på ursprungsbokningen.
 

MrRob

Medlem

FilipJ

Medlem
Jag brukar få betala 130k för *A-bokningar till USA. Med två pers och en voucher borde det således landa på 130k och inte 75k.. eller vad missar jag?
Jag tror du missar "per person".
Dock vid närmare eftertanke - 130.000/2=65.000 - undrar om @Theil rapporterat fel eller blivit feldebiterad?
1672690187263.png
 

palmen

Moderator
Har sedan tidigare en bokning nästa höst, AMS-BKK-LHR med Eva AIr. Business. Eftersom anslutningar ARN-AMS, LHR-ARN inte fanns tillgängliga förens nu, Ringde jag SAS kundtjänst för att lägga till dessa.

Hade innan kollat med både sas.se, flysas,com samt awardhacks. Platser på direktflyg ARN-AMS fanns inte min dag varken i GO eller PLUS. Däremot via OSL i bägge klasserna (2+2). Dessutom så har LH 9 st platser öppna i Business ARN-FRA-AMS. Agenten ser bara ekonomi/GO både på SAS och LH. Jag berättar vänligt att platserna syns på "hemsidan", jag möts då med argumentet att hemsidan cachar inte lika ofta som SAS eget system och att jag kommer att få ett felmeddelande om jag fortsätter, jag testade och inga problem att komma vidare ända fram till seating steget där jag backade ur.

Jag vet att denna fråga/ diskussion inte är ny, det kanske finns någon där ute med Amadeus kompetens ?(själv har jag fuskat lite i SABRE (same same but different...) ;) . Min fundering/allmänna fråga, kan det vara så att de agenter som inte hittar klasser, söker mot "Amadeus Smart Cache" medan de som hittar använder sig av det s.k. "Direct access" (allows you to access the real-time seat availability display of airlines that have a direct access agreement). alt Long Sell (Direct Sell) då I-klass (Award Business) ev inte syns om de inte är cachade?

Har någon ställt den frågan istället för HUACA x antal ggr. Min tanke är att man kanske borde ställa den frågan för att att underlätta för oss alla...
Har för mig att flygbolagen får betala några ören för varje sökning de gör...och att många därför väljer många agenter att gå mot cachen...?
Bara för att du hittar A-B-C betyder det inte per automatik att det går att lägga till på befintlig bokning C-D. Så har det varit sedan urminnes tider. Ofta hamnar man i ekonomi inom Europa när man försöker detta trots att det separat finns platser i Business.

Det är som married segments som jag antar du har koll på. Alla kombinationer går inte att pussla ihop även fast de finns separat.

Ibland går det att komma runt på olika sätt, andra gånger är det tvärstopp.
 

toer00

Medlem
Bara för att du hittar A-B-C betyder det inte per automatik att det går att lägga till på befintlig bokning C-D. Så har det varit sedan urminnes tider. Ofta hamnar man i ekonomi inom Europa när man försöker detta trots att det separat finns platser i Business.

Det är som married segments som jag antar du har koll på. Alla kombinationer går inte att pussla ihop även fast de finns separat.

Ibland går det att komma runt på olika sätt, andra gånger är det tvärstopp.
Men andemeningen är att om de har cachade resultat så kanske vi alla kan tjäna på att se til att de söker på rätt sätt... För oss som inte har EBG/EBD så blir det många timmar med HUACA och hemsidans cache nämn ofta av kundtjänst... tror dock inte på det...mina GO platser ARN-AMS, LHR-ARN försvann direkt...
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Men andemeningen är att om de har cachade resultat så kanske vi alla kan tjäna på att se til att de söker på rätt sätt... För oss som inte har EBG/EBD så blir det många timmar med HUACA och hemsidans cache nämn ofta av kundtjänst... tror dock inte på det...mina GO platser ARN-AMS, LHR-ARN försvann direkt...
Och sen när tror vi på vad kundtjänst säger och hittar på? Jag litar mer på Lasse-Bosse på bänken i centrum än sas support när de förklarar varför något inte funkar.

De flesta slutar tro på tomten vid typ 7-8 års ålder eller något liknande. Konstigt att folk i alla åldrarna fortfarande tror på sas kundtjänst.
 
Toppen