Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Ledhund

Medlem
Gissar att det är ovanstående bokning du ska trixa med, om så är fallet vill jag ge en välmenad varning då du har EVA Air inblandat. När jag tidigare ändrat i bokningar som involverat legs med EVA Air har ombiljetteringen inte fungerat och just EVA Air biljetterna har försvunnit och hamnat på waitlist (SAS har aldrig lyckats få tillbaka dem). Sen är det inte ovanligt att agenter vid ombokningar gör fel och hela ut- eller hemresan (vilken man nu ändrar i) försvinner - gäller att man noga förklarar vad de ska göra och om vid minsta tveksamhet från agentens sida är en HUACA bättre. Gör man en ombokning/ändring ska man kalkylera in risken med att allt skiter sig. Är du bredd att ta den risken för att få till något bättre är det värt det, annars avstå.
En fråga om detta med EVA Air och ombiljettering, gäller ditt råd alla legs eller bara den delen (hemresan i mitt fall) där EVA Air är inblandade?
Allt kanske ombiljetteras vid en ändring, ursäkta om frågan redan har besvarats.
 
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Thai airways
Kabinklass: Business
Avreseort: Köpenhamn
Destination: Bangkok
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 49500 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 750:-
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Juni -23
Bokad: Juni-23
Hur hittades tillgänglighet: SAS Star Alliance
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: JA

Behöver snabbt komma till Thailand över helgen. Bokade idag kommer iväg imorgon.


Brukar det inte bli problem vid incheckningen/boardingen ifall du inte har en resa ut från Thailand inom 30 dagar?
 

Ledhund

Medlem
I en annan tråd tipsades det om att det fanns bra tillgänglighet VIE-BKK jan/feb 2024, det höll även i sig för önskade utresa i mars. 2 samtal (1 HUACA) gick åt för att fixa detta en sen eftermiddag, biljettering förmiddag dagen efter. Bonus att det blir en A380-800, det gjorde Mr Ledhund glad!
Tog även bort leg:et med EVA efter tips från @Doctor-X att ombiljettering med EVA kan strula; kändes onödigt att chansa. Ändringsavgift 150kr/person tillkom.

VIE-MUC - Austrian Airlines - Airbus A320-100/200 - Business
MUC-BKK - Lufthansa - Airbus A380-800 - Business

PVG-MUC - Lufthansa - Airbus A350-900 - Business
MUC-VIE - Austrian Airlines - Airbus A320-100/200 - Business

Citerar mig själv för att ge en datapunkt.

Vid första samtal till kundtjänst (08-797 40 40) igår ca kl16 uppger agenten att ''Star Alliance (?) har faktiskt legat nere hela dagen idag, men du som har en resa så långt fram kan gott avvakta ett tag tycker jag''. Nej tack.
Ringde istället 0770-727727 och kom fram till en agent som snubblade sig igenom välkomstfrasen, vilket var oroväckande. Men efter några kontrollfrågor där personen mycket tydligt och något trött gav rätt svar, flöt samtalet på. Fick till och med frågor om mina poäng eller voucher hade gått ut, innan mina ändringar genomfördes. Snyggt!

Jag måste erkänna att jag kände mig något dum som bad personen svara på vad den uppenbarligen tyckte var banala frågor kring poängbokningar, men kände säkrast iom vad man läst om i detta forum kring kundtjänstens bristande kunskap.

Biljettering skulle ske innan veckoslutet, och ramlade in under förmiddagen idag.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

MLG55

Medlem
Gick det inte att lägga in GOT-FRA, MUC-GOT direkt? Med övernattningar.
Frågade aldrig :)....åker till Wien dagen innan för att spana in den staden i 18 timmar.......dock hade det ju varit skönt att skippa legget till wien när vi åker hem, du tror att det skulle gå bra?
 

palmen

Moderator
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Ethiopian
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: SEZ
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 52500 (Tack vare 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 1827 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): 5 Maj 2024
Bokad: 2023-07-12
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Första bonusresan! Luskat länge i vart jag skulle ta med tjejen för poängen, det har muttrats en del om att jag vill betala allt och att hon missar sina 0,5% på Norwegian-kortet. En kollega var på Seychellerna förra året och har talat sig oerhört varmt om det sen dess. Jag snubblade över Seychelles Nature Trail (22 km trail-lopp) som hade premiär i år, då vi pratat om att åka någonstans och springa ett lopp. Fick tag på arrangören som berättade att de ska köra 11 Maj nästa år. Jag kastade mig in i sökmotorn och hittade Businessbiljetter, efter lite strul med att få SAS-sidan att skicka verifieringskod så är det till slut bokat! Revenuepris på Ethiopian för tillfället är 113k SEK, så bra utväxling, och lätt chockad flickvän.
Kul, nu kommer det aldrig bli frågor framöver vem/vilket kort som ska betala :cool:
 

palmen

Moderator
Bonusprogram: EuroBonus
Flygbolag: SAS/Wideroe
Kabinklass: Plus
Avreseort: LHR
Destination: GOT
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 15 000 [Fly Premium]
Skatter&avgifter (per person): 775 kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Oktober -23
Bokad: September
Hur hittades tillgänglighet: SAS.se
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 2

LHR-OSL SK
OSL-BGO SK
BGO-GOT WF

Ben för ben fick jag upp på SAS.se, två misslyckade försök med kundtjänst som var av typen goddag yxskaft tills jag fick ett tipps här på forumet om att boka resan baklänges dvs. börja med BGO-GOT och sedan bygga på OSL och LHR, sagt och gjort en ytterst kompetent och kliniskt effektiv kundtjänstoperatör förstod precis och bokade åt mig.

EDIT: Rena fyndet med tanke på vad SAS och British Airways tar betalt före revenue biljetter just detta datum.
Är det redan September i Göteborg? Nog för att det regnar mycket där men det är väl lite att ta i? o_O
 
Toppen