Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Gus

Medlem
Är det flight TK058? Exakt samma sak hände mig idag. Flyger på nyårsafton: Arn-Fra-Ist-Bkk. Bokningen innehåller även Singapore-flighter så är lite extra nojjig.

Ringde tre olika agenter på SAS. De första två visade noll intresse och hittade inget. Den tredje försökte verkligen och preliminärbokade en flight vilket gör att vi får två dygn i Istanbul vilket ju egentligen inte är tillåtet. Någon från Eurobonusavdelningen måste godkänna det så ska ringa imorgon igen under kontorstid.

Den tredje agenten hittade många flighter men de var på "waitlist" från Turkish. Agenten tyckte jag skulle ringa Turkish och fråga om de kunde "låsa upp platserna". Ringde Turkish och förklarade situationen. Killen i luren sa att han förstod min fråga och bekräftade att jag alltså frågade om jag fick checka in bagage på min resa. *Ridå ner*
Ringde till Amex 2-4-1 nu precis. Fick prata med vad som lät som en mycket ung tjej. Trevligaste SAS-personen jag pratat med och kompetent och villig att hjälpa var hon också. Hon bokade in oss på Arn-Fra-Prg-Ist (inte samma flighter som preliminärbokades igår utan jag hittade nya flighter). Vi landar två dagar före vår flight Ist-Bkk avgår. Vet inte om hon missade den detaljen eller om hon lät det vara eftersom vi annars inte hade kommit iväg till Bangkok. Ska kolla efter något trevligt Hilton i Istanbul nu. :)

Plus i kanten är också att på originalbokningen var en Lufthansa-flight i ekonomi men nu är alla i business. Spelar väl egentligen inte så stor roll när man hört talas om Heimat men business är alltid business:). Samt att jag inte längre är EBG så nu kommer jag in i loungen tack vare business.
 
Last edited:
D

Deleted member 53670

Guest
Då tar vi och uppdaterar ovan! Det öppnade upp sig med LH F mellan Frankfurt och Buenos Aires. Tackar säger jag :)

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm (ARN)
Destination: Buenos Aires (EZE)
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (totalt): 165 000 poäng (2-4-1-voucher applicerad)
Skatter&avgifter (per person): cirka 3300kr per person (inkl ombokningsavgifter)
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Juni 2023
Bokad: Maj 2023
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning) 1. Kunde enbart boka delsträcka online på SAS. Polaren bokade detta. Så tog jag och ringde in för att fixa connections senare.


Flighter:
ARN-CPH - SAS - Plus
CPH-FRA - SAS - Plus
FRA-EZE - Lufthansa - First

EZE-FRA - Lufthansa - Business
FRA-ARN - Lufthansa - Business
Grattis, men hur blev poängen billigare efter ombokning? :p

Hoppas hemresan öppnar upp i F också!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

J1981

Medlem
Hej,
Boka du denna först och ringde sedan in och lade till din 2-4-1 i efterhand och fick tillbaka hälften av poängen eller missuppfattar jag dig?
Ha det gott!
Precis. Biljtten bokades i det lilla fönstret SQ var bokningsbart.
Då dom slutat boka SQ så kändes det lite osäkert att röra på den bokningen.
2-4-1 var intjänad redan när jag först bokade. Men valde att applicera igår.
 

ptotheg

Medlem
Är bokad på SK2153 ARN-GOT 07:00 22/6. Den har nu försvunnit från SAS sida och är inte längre bokningsbar. Jag borde väl ha is i magen och göra ett antagande om att jag blir flyttad till SK140 eller SK150 samma morgon.

Ringa in och påtala detta och hoppas på en ombokning eller flytt utan att det är förenat med någon avgift?
 

tomle

Medlem
Eurobonus:
Flygbolag:Austian/Swiss
Kabinklass:Business + Economy
Avreseort: Barcelona
Destination: Tokyo
Enkelresa eller Tur&retur: Tur och retur
Antal poäng (per person): 165000 (fast med 241 så blir det ju hälften)
Skatter&avgifter (per person): Vet ej, har inte biljetterats än
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): mitten juli 23
Bokad: 15 juni 23
Hur hittades tillgänglighet: Sökning på SAS samt telefon
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Flighter:
BCN-VIE - Austrian - A321 - Business
VIE-NRT - Austrian - B772 - Economy :(
NRT-ZRH - Swiss - B77W - Business
ZRH-FRA - Swiss - - Business
FRA-VIE - Austrian - A320 - Business
VIE-BCN - Austrian - A321 - Business

Inte helt nöjd med resan då ett långt leg är i ekonomi, kunde dock inte se någon utresa från Europa till Japan alls via SAS hemsida men agenten kunde hitta denna så nu kommer vi iväg i alla fall.
Har en del bevakningar på Expertflyer och hoppas att det dyker upp något i business, helst OS eller LX på vägen ut då vi inte har många dagar i TYO så vill helst ha någorlunda direkt, LH F ser omöjligt ut med F1. Bevakar även BR, LH och NH, att flyga via BKK eller TPE är nog en lång omväg denna gång men är riktigt sugen på att prova BR och det är ju alltid bättre än economy ändå!
Citerar mig själv. Denna hade kunnat sk*ta sig hårt då SAS inte lyckades biljettera i tid och hela hemresan försvann förutom FRA-VIE... Ringde sen eftermiddag och var lite orolig och fick höra att allt skulle lösa sig men idag så finns inte flighterna kvar i min bokning.
Som tur är (och ja, det var smått osannolikt egentligen), så kom platserna tillbaka så nu har jag bokat på dem igen och hoppas att SAS får till biljetteringen.
Men annars så är man helt körd, flera medarbetare på SAS bekräftade att om platserna inte går tillbaka så kan de inte göra något annat än att beklaga.

Så nu hoppas jag på en snabb biljettering, hon skulle dubbelkolla med Eurobonus-avdelningen innan de går hem för dagen så man får väl hoppas på det bästa nu.
 

Ledhund

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Lufthansa, EVA Air, Asiana, Swiss
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: SGN/ICN
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 82500p
Skatter&avgifter (per person): 2206
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Januari 2024
Bokad: Juni 2023
Hur hittades tillgänglighet: SAS Star Alliance sökmotor + CowTools
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0

Flighter:
ARN - FRA, SAS - A320neo - GO
FRA - PVG. Lufthansa - B747-8 - Business
PVG - TPE, EVA Air - B777-300ER - Business
TPE - SGN, EVA Air - B787-10 - Business

ICN - NRT, Asiana - Airbus A380-800 - Business
NRT- ZRH, Swiss B777-300ER - Business
ZRH - ARN, Swiss A320- Business

Hade hittat tillgänglighet VIE-FRA-PVG, men fanns ingen bra anslutning till VIE samma dag (så planen var att flyga till VIE dagen innan - men agenten lyckades trixa bort VIE-FRA så att vi kunde åka direkt till FRA samma dag). Såg att det fanns platser i PLUS på sträckan ARN-FRA, men det gjorde inte agenten - kände att det var helt meningslöst att försöka leta efter något annat när agenten löste det andra.

Svårt att ta sig till Asien nu på poäng, men tycker att detta blev riktigt bra. Har 10 nätter bokade på Conrad på Maldiverna, så får lösa revenue dit på något sätt. Har ett leg till godo, så får se om vi tar några dagar i Seoul på vägen hem eller om jag försöker hitta anslutande BKK-ICN när Thai släpper sina biljetter.

Sa du något särskilt för att agenten skulle kunna få bort VIE-FRA anslutningen? Eller gäller det bara HUACA tills man hittar en agent med kunskapen?
 

Doctor-X

Medlem
Sa du något särskilt för att agenten skulle kunna få bort VIE-FRA anslutningen? Eller gäller det bara HUACA tills man hittar en agent med kunskapen?

Nej inget särskilt, hade som sagt planerat utresa till VIE dagen innan - men då det endast fanns tillgänglighet på morgonflyget dagen innan till VIE så blev det 24h+ layover VIE vilket inte skulle godkännas. Ville inte studsa runt i Europa tex ARN-MUC-VIE och frågade därför bara om det gick att ta bort VIE-FRA - vilket inte var några problem.
 
Last edited:

Doctor-X

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Austrian Airlines, Lufthansa och EVA Air
Kabinklass: Business
Avreseort: VIE
Destination: HKG/TPE
Enkelresa eller Tur&retur: T/r
Antal poäng (per person):
Skatter&avgifter (per person): 1970
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Mars 2024
Bokad: Maj + Juni 2023
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares och SAS Star Alliance sökmotor
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): -

Flighter:
VIE-FRA - Austrian Airlines - Airbus A320-100/200 - Business
FRA-HKG - Lufthansa - Airbus A340-600 - Business

TPE-PVG - EVA Air - Boeing 777-300ER - Business
PVG-MUC - Lufthansa - Airbus A350-900 - Business
MUC-VIE - Austrian Airlines - Airbus A320-100/200 - Business

Målet är att ha en open jaw med BKK på en sträcka. Förhoppningsvis går detta att ro i hamn när Thai Airways släpper biljetter närmare inpå, och man kan avsluta ditresan eller påbörja hemresan från BKK.

Gissar att det är ovanstående bokning du ska trixa med, om så är fallet vill jag ge en välmenad varning då du har EVA Air inblandat. När jag tidigare ändrat i bokningar som involverat legs med EVA Air har ombiljetteringen inte fungerat och just EVA Air biljetterna har försvunnit och hamnat på waitlist (SAS har aldrig lyckats få tillbaka dem). Sen är det inte ovanligt att agenter vid ombokningar gör fel och hela ut- eller hemresan (vilken man nu ändrar i) försvinner - gäller att man noga förklarar vad de ska göra och om vid minsta tveksamhet från agentens sida är en HUACA bättre. Gör man en ombokning/ändring ska man kalkylera in risken med att allt skiter sig. Är du bredd att ta den risken för att få till något bättre är det värt det, annars avstå.
 

Ledhund

Medlem
Gissar att det är ovanstående bokning du ska trixa med, om så är fallet vill jag ge en välmenad varning då du har EVA Air inblandat. När jag tidigare ändrat i bokningar som involverat legs med EVA Air har ombiljetteringen inte fungerat och just EVA Air biljetterna har försvunnit och hamnat på waitlist (SAS har aldrig lyckats få tillbaka dem). Sen är det inte ovanligt att agenter vid ombokningar gör fel och hela ut- eller hemresan (vilken man nu ändrar i) försvinner - gäller att man noga förklarar vad de ska göra och om vid minsta tveksamhet från agentens sida är en HUACA bättre. Gör man en ombokning/ändring ska man kalkylera in risken med att allt skiter sig. Är du bredd att ta den risken för att få till något bättre är det värt det, annars avstå.
Bra att veta, tack!
Ska sitta lugnt i båten tills Thai släpper intra Asien i vart fall, får se då om det är värt risken samt som du säger vilken agent man träffar på.
 
Toppen