Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

henrik l

Medlem
Oj nu blir man mörkrädd.. någon som har tips på hur man kan ta sig till Colombo utan att behöva åka via Indien? Läste något om Turkish men vet inte hur man söker efter det.
Misstänker att du vill flyga med *A. Annars är Etihad ett alternativ, dom börjar ju flyga från Köpenhamn i höst. Annars kan man ta British till Dubai och sedan vidare med Sri Lankan. Qatar är ytterligare ett alternativ.
 

Jonas C

Medlem
Ja exakt. Det var det jag skrev.
Sen är det inte kombinationen som blockas ut. Det är bara tiden.
Så min fråga är varför? Samma flygbolag, samma sträcka, samma klass, samma tillgänglighet för EB.
Det är samma princip som tillämpas på betalda flygbiljetter där flygbolagets revenue management system blockerar ut vissa kombinationer av flyg i vissa bokningsklasser i syfte att kunna sälja dem i en högre klass och därmed maximera intäkterna. Det går att lura systemen genom att sälja in flygningarna i olika kombinationer och ta bort segment i bokningsprocessen, men risken är stor att flygbolaget skickar en ADM (agency debit memo) till resebyrån eller flygbolaget som ställer ut biljetten.
 

Nicedase

Medlem
Har en awardresa bokad med turkish ARN-IST-BKK. Fick en notifikation i mailen nu att benet IST-BKK har blivit tidigarelagt 3h vilket då gör att jag missar min connection.
Vad säger ni med erfarenhet? Ska jag avvakta och se ifall turkish rättar till det själva? Ska jag höra av mig till turkish eller ska jag höra av mig till SAS kundtjänst?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Har en awardresa bokad med turkish ARN-IST-BKK. Fick en notifikation i mailen nu att benet IST-BKK har blivit tidigarelagt 3h vilket då gör att jag missar min connection.
Vad säger ni med erfarenhet? Ska jag avvakta och se ifall turkish rättar till det själva? Ska jag höra av mig till turkish eller ska jag höra av mig till SAS kundtjänst?
Det är SAS som äger bokningen, men de kommer inte ändra något om du inte hittar awards för ARN-IST.
Turkish bär ansvaret för detta, men de lär högst troligt inte röra bokningen.

Ring sas och se vad de kan göra, men de har ingen skyldighet att boka om till annat än tillgängliga awards.
 

Gus

Medlem
Har en awardresa bokad med turkish ARN-IST-BKK. Fick en notifikation i mailen nu att benet IST-BKK har blivit tidigarelagt 3h vilket då gör att jag missar min connection.
Vad säger ni med erfarenhet? Ska jag avvakta och se ifall turkish rättar till det själva? Ska jag höra av mig till turkish eller ska jag höra av mig till SAS kundtjänst?
Är det flight TK058? Exakt samma sak hände mig idag. Flyger på nyårsafton: Arn-Fra-Ist-Bkk. Bokningen innehåller även Singapore-flighter så är lite extra nojjig.

Ringde tre olika agenter på SAS. De första två visade noll intresse och hittade inget. Den tredje försökte verkligen och preliminärbokade en flight vilket gör att vi får två dygn i Istanbul vilket ju egentligen inte är tillåtet. Någon från Eurobonusavdelningen måste godkänna det så ska ringa imorgon igen under kontorstid.

Den tredje agenten hittade många flighter men de var på "waitlist" från Turkish. Agenten tyckte jag skulle ringa Turkish och fråga om de kunde "låsa upp platserna". Ringde Turkish och förklarade situationen. Killen i luren sa att han förstod min fråga och bekräftade att jag alltså frågade om jag fick checka in bagage på min resa. *Ridå ner*
 

Gus

Medlem
Det är SAS som äger bokningen, men de kommer inte ändra något om du inte hittar awards för ARN-IST.
Turkish bär ansvaret för detta, men de lär högst troligt inte röra bokningen.

Ring sas och se vad de kan göra, men de har ingen skyldighet att boka om till annat än tillgängliga awards.
Ibland när sådant här händer så blir man automatiskt ombokad på flighter som passar. Men det har ju varken hänt för mig eller @Nicedase. Sker det bara ibland?

Jag har heller inte fått något mail från SAS om detta. Bara från Turkish. Är inte det lite märkligt?
 
Ibland när sådant här händer så blir man automatiskt ombokad på flighter som passar. Men det har ju varken hänt för mig eller @Nicedase. Sker det bara ibland?

Jag har heller inte fått något mail från SAS om detta. Bara från Turkish. Är inte det lite märkligt?
Lite hitt eller miss ang notiser, därav är det bra att vara proaktiv och ha bevakningslarm på expertflyer och tex. awardplaner m.m.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Nyårsafton?
Då hinner de ändra många gånger.
Haha, sant. Då vore det lite extra bra om vi kan få två dygn på oss i Istanbul. Så har vi verkligen marginal.

Om ingen annan lösning hittas tänker jag mig att vi flyger med Pegasus till Istanbul och avbokar sträckan Arn-Fra-Ist.
 
Toppen