Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Tevyn

Medlem
S
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Austrian
Kabinklass: Business
Avreseort: GOT
Destination: ORD/SEA
Enkelresa eller Tur&retur: T & R - Open jaw
Antal poäng (per person): 65.000 inkl 2st 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 2131:-
Antal resenärer: 3
När (avresans tidpunkt): Juni-juli 2024
Bokad: 18 juli
Hur hittades tillgänglighet: Cowtools, SAS A* sida samt Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej, agenten fixade så jag slapp flyga via VIE på utresan och fick istället en väldigt lång layover i Frankfurt. Total restid är 50 min längre, men vi slipper å andra sidan två hopp inom Europa på detta sätt.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0 - enormt bra kille som svarade idag, hittade lösningar som sagt var för att få bort kravet att flyga via Wien på utresan, fixade och donade och räknade ut skatter och biljetterade allt i samma samtal.

Inte den roligaste bokningen jag har gjort och Lufthansa är långt ifrån någon favorit, särskilt inte deras 2-2-2 i business när vi är 3 som reser! Får hålla koll fram till nyår om det kommer något roligare, men resan är säkrad. Skulle egentligen ha startar i LA, men hittade absolut ingenting dit eller till Denver eller Phoenix som hade varit andra alternativ för starten på nästa sommars roadtrip.

Flighter:
GOT-FRA: Airbus 321-100/200 - Lufthansa
FRA-ORD: Airbus A340-300 - Lufthansa
SEA-FRA: Airbus A330-300 - Lufthansa
FRA-VIE: Airbus A320-100/200 - Austrian
VIE-GOT: Airbus A320-100-200 - Austrian

Kommer sedan behöva boka separat ORD-LAX där vi får ta vad som AA-miles räcker till helt enkelt. Gissar på Ekonomi och betala för incheckad bagage då det inte ingår. Ja, ja, det löser sig på något sätt. Är det någon som lyckas hitta inrikesbiljetter så jag istället hade kunnat bygga vidare på min befintliga A*-bokning istället? Har letat som en galning men hittar noll.
Släpper Lufthansa Business 300+ dagar innan nu igen? Har bara följt listan på awardfares som säger att de inte släpps förens 85 dagar innan.
 

Maja

Medlem
S

Släpper Lufthansa Business 300+ dagar innan nu igen? Har bara följt listan på awardfares som säger att de inte släpps förens 85 dagar innan.
Bara om du söker via VIE som sagt, men agenten jag bokade med idag lyckades trolla bort det bytet för mig. Å andra sidan har vi nu över 9h layover i Frankfurt Så får försöka hitta på som vi kan roa oss med på stan.
 

filip23

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS, Thai
Kabinklass: First, business
Avreseort: Göteborg GOT
Destination: Bangkok BKK
Enkelresa eller Tur&retur: t/r
Antal poäng (per person): 97500 med Amex voucher
Skatter&avgifter (per person): 2112 kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): augusti 2023
Bokad: augusti 2023

GOT-CPH-LHR SAS Plus
LHR-BKK Thai F
BKK-ARN Thai C
ARN-GOT SAS

Visa bifogad bild 144560
Hur hittade du tillgänglighet på F resan?
 

Rickard_O

Medlem
Om det rör sig om en ren inrikesflygning inom Indonesien som går via Singapore så strider det mot cabotagereglerna. Kortfattat så innebär det att ett utländskt flygbolag (eller rederi för den delen) inte får transportera passagerare mellan två punkter inom samma land. Olika länder har olika strikta cabotageregler, t.ex inom EU så är det fritt fram att bedriva inrikesflyg inom alla medlemsländer, medan USA har väldigt strikta regler.

Oavsett så finns det alltid en risk att man blir nekad ombordstigning då flygbolaget (Singapore Airlines) riskerar att bli bötfällda om de transporterar passagerare illegalt.
Nu är flygningen genomförd, verkade som att Singapore inte brydde sig om cabotaget i Indonesien!
5A847705-92C0-43F0-9F26-971CF888950B.jpeg
 

DanielKif

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS, Lufthansa, Ethiopian
Kabinklass: Eko / Business / First
Avreseort: LLA
Destination: JNB
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 97.500p (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): ca 1800 kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Augusti -23
Bokad: Idag
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja men krävde att jag bokade ADD-OSL online och sedan ringde in, agenten lyckades inte boka det segmentet över telefon utan att jag hamnade på wait-list.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 1

LLA-ARN, SAS Go
ARN-FRA, LH Business
FRA-JNB, LH First
---------------------------------------
JNB-ADD, ET Economy
ADD-(ARN)-OSL, ET Business

Inga problem att hoppa av på ARN antar jag?

Nej då men se till att inte ha något incheckat bagage. Du kommer inte få av det på ARN


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Toppen