Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa
Kabinklass: O (first)
Avreseort: Stockholm
Destination: Frankfurt-New York-Las Vegas
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (per person): 76 250 (voucher)
Skatter&avgifter (per person): 1971 kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): 26 juli
Bokad: 25 juli
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja

Stockholm - Frankfurt (Business)
Frankfurt - New York, JFK (First)
New York, Newark - LAS Vegas (ekonomi)
Houston - Frankfurt (Business)
Frankfurt - Stockholm (ekonomi)
Ett tillägg till mitt eget inlägg.

När jag bokade denna resa gick det väldigt smidigt med killen på SAS kundservice. Märktes att han visste precis hur det skulle göras. Tog Max 10 minuter.

Jag ringde en gång tidigare, biljetter som jag då inte hann på. Tjejen jag pratade med då var kanske ny, men samtalet tog drygt 25 minuter för att reda ut vad som gick och inte gick, så de biljetterna i Lufthansa First hann då försvinna. Naturligtvis frustrerande. Två gånger fick jag vänta medans avstämning skulle ske med en kollega.

Jag försökte förövrigt, när bokningen blev gjord och biljetterna i first bekräftades, att boka så jag fick en natts uppehåll i New York innan vidare resa till LAS Vegas. Killen i telefon sa att systemet typ varnande för att han ”inte bör boka ett sånt uppehåll”. Så med andra ord skulle det kanske gå. Det är väl principen om ”rimligast rutt” som spökar kanske?

Nu blev det ett sent kvällsflyg istället i ekonomi. Känns ändå sådär när man flög business och first i övrigt.

Någon annan som lyckats tvinga fram ett längre uppehåll mot deras vilja?
 

palmen

Moderator
Ett tillägg till mitt eget inlägg.

När jag bokade denna resa gick det väldigt smidigt med killen på SAS kundservice. Märktes att han visste precis hur det skulle göras. Tog Max 10 minuter.

Jag ringde en gång tidigare, biljetter som jag då inte hann på. Tjejen jag pratade med då var kanske ny, men samtalet tog drygt 25 minuter för att reda ut vad som gick och inte gick, så de biljetterna i Lufthansa First hann då försvinna. Naturligtvis frustrerande. Två gånger fick jag vänta medans avstämning skulle ske med en kollega.

Jag försökte förövrigt, när bokningen blev gjord och biljetterna i first bekräftades, att boka så jag fick en natts uppehåll i New York innan vidare resa till LAS Vegas. Killen i telefon sa att systemet typ varnande för att han ”inte bör boka ett sånt uppehåll”. Så med andra ord skulle det kanske gå. Det är väl principen om ”rimligast rutt” som spökar kanske?

Nu blev det ett sent kvällsflyg istället i ekonomi. Känns ändå sådär när man flög business och first i övrigt.

Någon annan som lyckats tvinga fram ett längre uppehåll mot deras vilja?
Stoppet får bara upp till och med 24h. Det säger sas egna regler. Vad de vill ger jag inte mycket för när det finns en sådan regel, är det inom 24h ska det vara ok.
 
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS, Lufthansa, Ethiopian
Kabinklass: Eko / Business / First
Avreseort: LLA
Destination: JNB
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 97.500p (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): ca 1800 kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Augusti -23
Bokad: Idag
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja men krävde att jag bokade ADD-OSL online och sedan ringde in, agenten lyckades inte boka det segmentet över telefon utan att jag hamnade på wait-list.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 1

LLA-ARN, SAS Go
ARN-FRA, LH Business
FRA-JNB, LH First
---------------------------------------
JNB-ADD, ET Economy
ADD-(ARN)-OSL, ET Business

Inga problem att hoppa av på ARN antar jag?

Det lär inte vara så poppis att hoppa av på ARN, men om du ändå ska göra det, se till att inte ha något incheckat bagage.
 
Stoppet får bara upp till och med 24h. Det säger sas egna regler. Vad de vill ger jag inte mycket för när det finns en sådan regel, är det inom 24h ska det vara ok.
Tack för svar!

Ska försöka tänka på det till nästa tillfälle. Nu blev det ett byte från JFK till Newark med 7 timmar mellan och en kö in till city på 3 timmar. Dessvärre fick jag därför bara 25 minuter på Manhattan.

Visst varit där tidigare, men det var 2010.
 
Toppen