Senaste nytt

Dagbok: The things we do for love

Kapar återigen din dagbok angående Holiday Check och Topbonus, själv hann jag skriva fem recensioner innan jag gick på semester och nu ser jag att poängen har trillat in. Kruxet är att de har trillat in 10x150 och inte 5x300. Därför blev jag lite orolig och nöjer mig så för Juli innan jag påbörjar nya recensioner i augusti.

Tack för snabba svar. Då kan jag återuppta mina recensioner imorgon.

Börjar gilla din dagbok mer och mer ;)

Så där, då börjar augusti månad, och därmed mitt nya kvalificeringsår på BA (8de aug). "Budget" är 50 TierPoints per månad för att nå BA Silver på mestadels privat resande.Året börjar alltså väldigt lyckat med BC.SE-resan till London den 9de-11te, då ramlar det in 2*40 = 80 TP. Sedan blir det troligen en resa till Tallinn som jag kan styra via Helsingfors (diskuterar just nu om det blir denna månad eller i september i stället, men det skulle ge 4*10 TPs i så fall).

Mer då? I september Berlin (2*10 TPs), oktober Malta (0 TPs) och november Tallinn (4*10 TPs) är de uppbokade privatresorna än så länge. Inser att jag kanske får "råka lägga någon jobbresa på BA-kortet av misstag" för att hålla tempot uppe.

Last edited:
Håller på med ett litet, för mig intressant, projekt: vad sjutton är egentligen alla våra poäng värda. Eller rättare sagt när ska man köpa hotellrummet för poäng och när ska man köpa det för pengar?

Håller på att skapa ett litet Exceldokument för detta. SJ Prio var trivialt och Club Carlson var roligt att göra (läs småintressant).
Det första som ploppat ur dessa räkneövningar är att min personliga värdering på SJ Priopoäng är "minst 6 öre st" (vilket passar bra med Säter-Borlängerunnen som kostade drygt fem öre per poäng).

Det andra som kommit ur lekandet med siffror är att min tidigare värdering av Club Carlsonpoäng varit på tok för hög. Jag har nu reviderat den till 60 dollar per 10.000 poäng. Vidare visar det sig att man ska använda poängen till de allra dyraste redemptiona (det säger sig självt) eller till de allra billigaste (9000-hotellen i klass ett) vilket inte alls är intiutivt - mellanklasshotellen ska man oftast inte köpa för poäng. Speciellt inte om du har guld eller concigere-status!

Men, ännu intressantare är att väldigt ofta så står inte det bästa valet mellan pengar eller poäng utan vi har en käck utmanare starkt gående i andra par ytter (för att snacka travspråk) i form av pengar plus poäng! Orsaken till detta är att man tjänar nya fina poäng på kontantdelen ( med onlinebonusen, speciellt på kategori-två/tre hotell där man får man tillbaks nästan halva poängkostnaden). Samtidigt räknas peng+poäng (väl) som en kvalificerad stay, så man kryper närmare nästa statusnivå.

Det var en liten ögonöppnare för mig. Ska boka om ett hotell bara för det nu.

Last edited:
Toppen