Senaste nytt

Dagbok: The things we do for love

Nä, 49 kr för 500 poäng är på tok för dyrt, ett rimligt värde är ju 5 öre per poäng. Bara intressant om man kan ta sig över en gräns ju.

Har man redan får man ju över 555 poäng tom om man betalar med SJ Prio Mastercard förutom att man får poäng för de 49 kr man betalar för själva resan.

Fast man kan tom med hitta biljetter för 36 kr som är återbetalningsbara och ytterligare 5 kr i bokningsavgift som inte är återbetalningsbar så man förlorar bara 5 kr per biljett ifall det inte går vägen att få 500 extrapoäng då.

En arbetskollega med fru skulle åka Malmö-Stockholm med SJ, men var inte helt 100 på vilken avgång de skulle ha. Jag bokade resan med mina poäng åt dom, och fick då ut 9 öre per poäng, och de fick avbokningsbara biljetter till "fastpris". Win-win helst enkelt, och jag ligger monetärt plus på Sala-Borlängerunnen :)

Så nu är det dags att fylla på poängförrådet igen, ni har väl sett Floods förslag på 2000 poäng för 100 kr, dvs 5 öre per poäng:
http://www.businessclass.se/forum/sj-sj-prio/13491-nivapoaeng-foer-att-registrera-sj-regional.html

Det har varit alldeles för lite resande under september, men klippte en resa till Berlin med AirBerlin som gav ynka 20 TPs till BA.
Augusti: 80 TP (+30)
September: 20 TP (-30)
så jag ligger precis på månadsbudget 50 TPs per månad för att behålla silverkortet... oktober innebär en massa resor, men tyvärr inga TPs än så länge, dels en redemptionresa från Malta (med Air Berlin och två stopp), dels ett flertal resor till Åland som ger buffébord men inga flygpoäng :-(

Jag ska försöka klämma in en hotellrecenstion från hotellet i Berlin i helgen och testa recensionsverktyget som finns någonstans här på BC, det var ett verkligen udda hotell som förtjänar en "varning"...

Japps, mea culpa. Jag var iväg och köpte två kort i går efter att jag skrev posten. Låååång kö på resecentret på centralen, men svarta korte gav dessutom förtur. Börjar gilla SJ Prio mer och mer, "synd" att man aldrig åker tåg.

Men att köpa 140-180 kr för 50 kr är en bra affär, så nu ska jag registrera korten.

Lekte runt med SJs hemsida idag för att se om man kunde hitta några abnormaliteter att "utnyttja", hittade ibget direkt men ramlade över vad som måste vara Sveriges, om inte världens, kortaste bokningsbara tågresa: Örebro C till Örebro Syd, 2 minuter, 40 kr :)

Någon som känner för att liverapportera från en sådan resa :)

Det tar inte ens två minuter normalt, de gör normalt utropet med bägge stationerna på en gång när man åker där. Det är ungefär 1000 meter mellan stationerna så hinner nog inte live rapportera så länge om man säger så :)

Edit: kan väl tillägga att sannolikheten att de hinner kolla din biljett är minimal med andra ord.

Örebro Syd är den enda station/hållplats där jag av misstag har klivit av för att byta för att därefter kliva på rätt tåg och efter några minuter på det nya tåget upptäcka att jag gjorde bytet vid fel station. Vet inte om tåget jag bytte till skulle kunna ha kommit till Örebro C utan att passera Örebro Syd.

Sitter och optimerar (som det så fint heter) en jobbresa till London i November. Om ni är medlemmar i Heathrow Rewards så fick ni säkert en gratis uppgraderingskupong på Heatrow Express från den 24 oktober i mailen. Upptäckte att denna gäller för hur många resenärer som helst, både enkel resa och tur/retur, så det blev ju riktigt bra utnyttjande för mig och min chef (medan chefens chef inte har bestämt sig än om han ska med, och i så fall får åka coach :) ).

Det blir sista Heathrow Expressbokningen som görs hed Rewardskortet, om det inte kommer fler liknande offers, för nu har man ju möjligheten att samla BA-Avios direkt utan att gå omvägen via Heatrow Rewards, via länken:
https://www.heathrowexpress.com/avios/contact-avios

Nu ska vi räkna lite...
Heatrow Rewards: £100 spenderat (på bla HEX) ger 100 Avios: 1 £/Avios
Direkt Ekonomiklass: £20 spenderat på Hex ger 100 Avios: 0,20 £/Avios
Direkt Ekonomiklass Retur: £34 spenderat på Hex ger 200 Avios: 0,17 £/Avios
Direkt Firstklass: £28 spenderat på Hex ger 200 Avios: 0,14 £/Avios
Direkt Firstklass Retur: £52 spenderat på Hex ger 400 Avios: 0,13 £/Avios

Men det intressanta är egentligen, uppgraderingen? Man får alltså 100 Avios för 8£, dvs en marginalkostnad på 0,08 £/Avios (marginalkostnad på 0,09 om man köper Biz retur), vilket fortfarande är på tok för högt för att motivera att man uppgraderar enbart för Aviosens skull... (jämför med att köpa flexibla biljetter på SJ, där det för riktigt korta resor (ex Stockholm-Uppsala) är en no-brainer att köpa flexibel biljett då du köper 200 extra poäng för 6-8 kr, poäng som lätt är värda 10-15 kr)

Toppen