Senaste nytt

Dagbok: The things we do for love

Jag hittade för övrigt inget sätt att dubbeldippa Avios med gratis uppgraderingen, så det lutar väl åt att exempelvis DUO-biljetterna måste köpas via Rewards i framtiden...

Det verkar som att "dagbok" i trådtiteln skulle kunna fällas av Konsumentverket för felaktig reklam, månadsbok är snarare korrekt.

Augusti: 80 TP (+30)
September: 20 TP (-30)
Oktober: 0 TP (-50)
November 70 TP (+30) om jag får två legs med Flybe krediterat till BA i morgon.
Kollegorna åker Bromma-Tallinn medan jag lyckades få till ett kort möte i Helsingfors så för mig blir det sträckan Bromma-Helsingfors-Tallinn... "stackars mig" som då måste åka samma sträcka tillbaks. The things we do for love of the Silver card... Men jag ligger alltså 20 poäng under månadsbudget på 50 TPs som krävs för att behålla silverkortet, inte bra. December kommer sluta på 60 TP så knappar in lite.

Tror nog att jag lyckats sälja in begreppet "medvetet resande" till min chef. Vi var i London i veckan, jag hade uppgraderat hemresan på 767an till C (för egna pengar, vilket han inte kunde förstå). Men när vi steg ombord väntade en mycket trevlig överraskning, equipment change till gamla Club World-kabinen och Ola fick ligga ner inom Europa medan chefen fick sitta med knäna vid hakan. På ditresan hade jag också satt oss vid nödutgången, så numera är det nog som så att det är jag som bokar hans resor också...
IMG_20131126_133833.jpg
Vad skådar mitt norra öga, flyga baklänges inom Europa! Best 800 kr ever spent för den uppgraderingen.

Sitter och bokar tågresorna till jul upp till farsan i Borlänge. Lyckas få 10 öre per SJ prio-poäng på de tider jag vill åka, vilket får ses som bra (med tanke på att vi köpte dom i somras för 5 öre) om jag bara jämför med billigaste icke-ombokningsbara biljett. Finns upp till 20 öre/poäng om man föredrar andra tider än jag. Ett bra tips alltså, boka nu med SJ pripoäng om ni ska åka tåg i jul, dessa biljetter är ju avbokningsbara också, för poängpriserna verkar inte hängt med de vanliga priserna som börjar sticka upp lite.

Jag tänker ta en pilsner när vi rullar in på Säters station och skåla för Säter-Borlänge runnen som blev så bra till slut. Undrar om SJ gör bort sig på samma sätt i år, om det blir så så tänker jag dock hålla det privat, Säter-Borlänge dog ju några dagar efter att det blev officiellt här på BC.

Upptäckte precis en liten lustighet på Hilton. Jag hade hela 35 poäng kvar på kontot, och försökte boka en redemption för 5000 poäng. Det gick bra, fick nämligen erbjudandet att köpa 4965 poäng för $49.65.

Med andra ord mer än halva priset i rabatt från normalpriset på rummet som var $119. Okej, jag får inga poäng för denna stay, men man får väl le genom tårarna.

Så detta kan vara ett tips även för helt tomma konton - köp först 1000 poäng för $12.50 och köp sedan resterande poäng vid bokningen av redemptionen, så får man stanna billigt på dessa lågpoängskostnadshotell...

Två halvintressanta artiklar från FlyerTalk:
A Look at the DreamLifter | The Hub

U.S Supreme Court Hears Frequent Flyer Case | The Tarmac
Ginsberg is asking for $5 million in damages.
Haha, only in USA.

Nyss hemkommen från en jobb/semesterresa till Prag. Flög såklart via Helsingfors för att grinda ihop TP:s. Gjorde också slut på poängsaldot på Finnair på att uppgradera flighterna mellan HEL och Prag, helt klart värt 10.000 poäng enkel resa för att flyga C.Riktigt bra mat ombord, och god sprit. Finnairpoäng är ju annars mer eller mindre värdelösa i min mening, kort hållbarhet på dom så man kan inte samla ihop till något kul. Men nu får jag fundera på om jag ska leta upp något nytt kreditkortserbjudande och bygga upp en liten stack igen?
Ni som har konto på Heatrow Express, kolla era mail per den 10 december, jag fick nämligen en julklapp med en gratis Heathrow Expressbiljett (och så hiskeligans mycket har jag inte åkt, kanske 10 resor varav 2 i First).

Varför har jag varit så tyst här i "dagboken"? Well, det beror på många saker - främst har jag knappt rest något sedan min och Roberts underbara USA-resa, och jag är väl av åsikten att har man inget vettigt att säga så ska man hålla käften, dels har jag tyvärr börjat omärdera mitt resande något; Som jag skrivit tidigare så stressar jag varje år för att nå ihop mina 600 Tierpoints för att behålla mitt älskade BA Silverkort på mina fåtaliga resor. Detta innebär att jag uppgraderar då jag kan via Manage My Booking. Och då kommer lustigheten att jag betalar för något jag redan har (loungetillgången). Ergo kan jag skita i att jaga silverkortet...

Jag har några resor planerade kvar i mitt kvalificeringsår, enligt plan ligger jag 90 tierpoints efter. Mitt kvalificeringsår går ut den 8 april, så i värsta fall får jag göra en Tier-points run i sommar så jag får silver inför kommande år. Det är det värt. Däremot ska jag inte jaga kortet nästa år, lovar jag mig nu mig själv. Det ligger lite annat bakom mitt beslut också, jag har tömt mitt BA-konto via en 2-4-1 voucher helt och hållet på poäng för en resa nu i sommar (som hoppeligen blir av, till New Orleans, men inte säkert än, beror om mitt lilla resesällskap får jobb eller ej...), samtidigt som jag börjar få ganska mycket poäng på SAS. Ganska mycket med mina mått mätt alltså - så jag kommer planera in det lagom så att jag skaffar SAS Amexkortet i slutet av året, och trycker ihop till en 2-4-1 voucher på SAS under 2015.

Lite har jag horat poäng i alla fall. SJ-promon utnyttjade jag till max via Borlänge-Säter igen med 10k extra poäng på kortet. Vad jag nu ska med dom till, jag åker ju inte tåg :)..

Om 14 dagar ska jag åka till Kiev, det har inte varit en helt lätt resa att boka. Hemfärden finns perfekta flygtider med Ukrainian direktresa (premiärturen dessutom) men ditresan fanns bara hemska tider med endera uppgång innan man gått och lagt sig, eller låååånga byten). Alternativet var att betala skjortan och femtio för en normal resa dit, och dålig returresa. Men tack vare Lifemiles kunde jag sy ihop en riktigt bra tur, 12500 poäng och lite pengar för LOT via Polen dit, och Ukrainian som köperesa hem. Vem sa att poänguttag inom Europa är bortkastat - tvärt om, här var det en riktig räddare...

Last edited:
Wow, jag landar i Kiev och har bestämt möte vid "huvudentren". Men va fan, hela jämrans flygplatsen är ombyggd, från att varit för fem år desan något som mest kan liknas vid ett förfallet Bromma är det nu en modern variant av ett mindre Arlanda. Immigrationsprocessen som tidigare tog en halvtimme inkl ifyllande av oläslig lapp tog nu tre minuter...

Fotbolls-EM har haft en positiv förändring på Ukraina helt enkelt!

Har lite foton från Majdan-torget jag lägger upp när jag kommer hem, det är "intressant" att vara i ett land på gränsen till inbördeskrig.

Bonusprogram: BA
Flygbolag: BA
Kabinklass: Club Europe, Club World, (Ekonomi)
Avreseort: Stockholm
Destination: New York
Stopover: Beror hur man ser det...
Enkelresa eller Tur&retur: Tur och retur
Antal poäng: 102.500 miles + 2-4-1 BA Visa-coucher
Skatter&avgifter: Svettiga 8000 kr
När: 2014-Juli-20 -- 2014-JULI-09
Bokad: 2014-Juni-14

Sjukt nöjd att jag tick till den här med så kort varsel: Min 2-4-1 voucher går ut 9 september, men jag har bara ett fönster på 2 veckor som passar både mig och mitt resesällskap i år. Med andra ord - Stockholm - London City - New York med BA001-kärran (endast businesssäten ombord på denna flight, ska bli riktigt skoj att uppleva! Hemresan var värre, det fanns gott om möjliga platser i Club den 7-9de mellan New York och London, men det fanns noll säten mellan London och Stockhol,

@Dr.Miles kläckte då den bra iden att man skulle göra ett längre stopover i London, så nu "stannar jag där till October", och köper till en enkel ekonomibiljett för att ta mig hem den 9de Juli.

Boendet blir på Radissons "sunkhotell" i Queens, riktigt bra läge 4 stationer från centrala Manhattan, så tömmer mitt BA-konto såväl som mitt CC-konto totalt med hjälp av den här resan. Mycket bra!

Det kommer bli på håret om jag lyckas behålla BA silverkortet i år. Kvalperoioden går ut 8 Augusti...

Jag har nu 430 TPs på kontot.

Heathrow fram och tillbaka för Farnborough ger +80, = 510

Behhöver alltså 90 TPs till.
Jag har Kiev-London-Arn bokat nästa helg, 20+10 TPs
London-Arn bokat som sagt 9 Juli, 10 TPs

Jag hoppas på MMB-uppgraderingar på endera Kiev-Londonsträckan (80 TPs?) eller på båda London-Arn (2*40 TPs) för 100 TP totalt...

Leker vi med tanken att jag lyckas få uppgradering på en av London-Arlandasträckorna så landar jag på 40+20+10 = 70 TPs, då behövs en snabb tur till London, Berlin eller Helsingfors. Det ska man väl kunna klara av, trots att juli ser väldigt fullbokat ut!

Toppen