Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Har du varit ute och rest gäller testning med PCR-test vid hemkomst till Sverige, även om du inte har symtom. Detta rekommenderas oavsett vilket land som har besökts, med undantag för Norden.

Skärpt rekommendation om testning för covid-19 efter utlandsvistelse — Folkhälsomyndigheten

Bra, de kan börja med att hålla teststationerna på Arlanda öppna då när de sena flygen med långflugna resenärer ankommer.

Att förvänta sig att folk ska boka själva när de kommit hem är lite väl optimistiskt om det inte följs av en sanktion om man inte gör det.

Har du varit ute och rest gäller testning med PCR-test vid hemkomst till Sverige, även om du inte har symtom. Detta rekommenderas oavsett vilket land som har besökts, med undantag för Norden.

Skärpt rekommendation om testning för covid-19 efter utlandsvistelse — Folkhälsomyndigheten

Undantag också om man har påbörjat vaccination och rest i EU - "Individer som rest i EU-länder och har vaccinerats med en dos minst tre veckor innan ankomsten till Sverige eller de som haft covid-19 under de senaste sex månaderna undantas från rekommendationen men PCR-testas liksom övriga i samhället vid symtom."

Hej,
Hoppas någon kan svara på detta.
Tanken är att flyga till Dubai kommande månad, och med mellanlandning i Istanbul. Hur ska man tolka denna text hämtad från IATA - International Travel Document News
Passengers entering Dubai (DXB) or Al Maktoum (DWC) from Afghanistan, Angola, Argentina, Bahrain, Bangladesh, Bosnia and Herzegovina, Brazil, Cambodia, Chile, Cote d'lvoire, Croatia, Cyprus, Czechia, Djibouti, Egypt, Eritrea, Ethiopia, Georgia, Ghana, Greece, Guinea, Hungary, India, Indonesia, Iran, Iraq, Israel, Jordan, Kenya, Kyrgyzstan, Kuwait, Lebanon, Malta, Moldova (Rep.), Montenegro, Morocco, Myanmar, Nepal, Nigeria, Oman, Pakistan, Philippines, Poland, Qatar, Romania, Russian Fed., Rwanda, Senegal, Slovakia, Somalia, South Africa, South Sudan, Sri Lanka, Sudan, Syria, Tajikistan, Tanzania, Tunisia, Turkey, Turkmenistan, Uganda, Ukraine, Uzbekistan, Viet Nam, Zambia or Zimbabwe are subject to a COVID-19 PCR test up on arrival.
Innebär det att man behöver göra PCR test när man landat i och med mellanlandning i Istanbul, eller är transitpassagerare undantagna?

Provade du via 1177? Det är genom dem det ska bokas tydligen. Sjukt tydligt allting! :p

När jag behövde test i våras pga inresa från UK var det omöjligt att få till det via VC samt 1177. Sluta med att jag gick på drop-in tid, vilket Uppsala Kommun bara en vecka senare tog bort möjligheten till, så vet inte hur folk löste det på senvåren.

Drop-in tiden var sedan riktigt skev, med typ en kö på 70 personer där ingen bar mask, trots att jag gissar på att en överväldigande majoritet var där pga symtom. Tänkte att det skulle vara ironiskt om jag blev sjuk för att jag gick och testade mig...

Angående Sinopharm vaccinet som är erkänt av WHO och Sverige, Spanien och Ungern och några till EU länder men inte av EU och Tyskland, Frankrike, Polen och Norge med flera. Räknas man som fullt vaccinerad i Sverige om man har ett intyg på Engelska utfärdat i Kina?
Det betyder i så fall att jag inte är uppmanad att göra ett PCR test i Sverige då jag kommer från Shanghai via Frankfurt? Jag tog andra sprutan Sinopharm 19e maj.

Toppen