Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hachans

Medlem
En talande skillnad mellan Bayern och Österrike var vid frukostbufféer på hotellen - i Bayern gick vi in med mask som vanligt men blev ändå tillrättavisade för att vi inte hade plasthandskar på oss, hade vi missat helt. Även avståndshållning kontrollerades av personal och man åt frukost i förbokade tidsfönster . I Österrike var visserligen en maskskylt uppställd vid buffén men bara hälften av gästerna använde någon. Inga andra regler. Bara bott på två hotell i respektive land denna runda men det generella intrycket är att Bayern driver allt ett snäpp längre och Österrike inte ens tar de få regler de har på allvar.
I båda länderna gäller 3G- Geimpft Getestet Genesen alltså vaccinerad testad eller tillfrisknad, visas vanligen med Q R kod i app. Vid incheckning på hotell , besök på restaurang mm. Detta kontrolleras också konsekvent i Bayern men ytterst sporadiskt i Österrike.

Ah, okej! Maskkrav verkar tillämpas (och följas) konsekvent i Tyskland i alla delstater jag hittills besökt. Krav på test vid incheck hade vi i NRW och Mecklenburg, och vet att det kommer dyka upp i Bayern igen. Handskkrav på samtliga hotell vi bott på, de lite bättre hotellen kör latex medan övriga med halkiga plasthandskar.

Jag är vaccinerad men sambon har bara hunnit få en spruta och testar sig titt som tätt här. Underlättade dock när jag insåg att det gick att lägga in svenska covidbeviset i de tyska apparna. Vid incheckning i Bonn verifierade de till och med intyget med någon app genom att scanna koden. Första gången jag sett det.
 
Någon som har uppdaterad info ungefär hur lång tid det är i security på Arlanda de senaste dagarna? Går SAS fast track något snabbare?
Beror mera på vilken tid på dagen du kommer till Arlanda. Det verkar vara hysteriskt mycket folk som ska med tidiga morgonflyg.
Själv kom jag till ARN kl 10 idag och det var inga köer alls. Varken till check in eller i security.
Hälsningar från Pontusloungen.
 

Mr Planning

Medlem
Varit i Istanbul hela dagen, funkade fint

Ingen koll förutom check in på Arlanda.

Däremot masktvång överallt, förutom när man äter & dricker.

Dom scannar någon kod vid köpcentrum, men som utlänning slipper man självklart.

Skönt att få vara tillbaka i Asien igen :)
 

Glenn E

Medlem
Har nu bokat PCR test i Shanghai för transfer i Frankfurt på väg till Göteborg. Har 2 doser av Sinopharm vaccin men det duger ju inte i Tyskland. Jag bokade torsdag klockan 17.40 och ska få resultatet fredag 19:00 och LH 729 avgår 23:50 från Shanghai och landar lördag kl 05:30 i Frankfurt dvs 42 timmar efter testet. Blir det problem att komma in i Lufthansa loungen då?
För övrigt är biljetten till Oslo men där kommer jag väl inte in nu från Kina?
Så jag ska checka bagaget till Frankfurt och checka in dem igen till Göteborg på en separat biljett. Krångligt värre.
 
Toppen