Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

mha321

Medlem
Angående Sinopharm vaccinet som är erkänt av WHO och Sverige, Spanien och Ungern och några till EU länder men inte av EU och Tyskland, Frankrike, Polen och Norge med flera. Räknas man som fullt vaccinerad i Sverige om man har ett intyg på Engelska utfärdat i Kina?
Det betyder i så fall att jag inte är uppmanad att göra ett PCR test i Sverige då jag kommer från Shanghai via Frankfurt? Jag tog andra sprutan Sinopharm 19e maj.

Undantaget från test när du kommer hem heller enbart om du har rest inom EU. Har du rest utanför EU gäller inte det undantaget.

Individer som rest i EU-länder och har vaccinerats med en dos minst tre veckor innan ankomsten till Sverige eller de som haft covid-19 under de senaste sex månaderna undantas från rekommendationen men PCR-testas liksom övriga i samhället vid symtom.

Så det spelar ur det perspektivet ingen roll att vaccinet är godkänt. Däremot borde du ur andra perspektiv räknas som fullt vaccinerad eftetsom Sverige generellt godkänner WHO godkända vaccin.
 

Hachans

Medlem
Jag tolkade att @Hachans var ironisk :D

Korrekt! Det kanske framgick dåligt men tycker det har varit extremt rörigt hela tiden med olika info från olika håll.

Önskar mig för övrigt samma testsystem som Tyskland. Gratis testcenter med gratis intyg på varenda gathörn.

För övrigt ska Frankrike införa mer restriktioner igen, där det är fri rörlighet för vaccinerade eller tillfrisknade. Andra får visa upp PCR-test, och franska staten kommer sluta tillhandahålla dessa gratis för att få folk att vaccinera sig. Gäller från Augusti enligt nyheten på Omni, så bra att veta om man planerar en tur dit. Cocidbevis kommer krävas på restauranger, caféer, event osv.
 
Last edited:
Det är rörigt, helt sant, och olika regioner har olika system. Enklast är väl att om man varit utomlands, som jag, köra en karantän i egen bil eller stuga 5-7 dagar efter hemkomst. Undvik närkontakt med folk. Har man inga symptom efter en vecka så borde det vara lugnt.
 
Önskar mig för övrigt samma testsystem som Tyskland. Gratis testcenter med gratis intyg på varenda gathörn.

Har en bokning till Tyskland med bil i nästa vecka som vi tvekar lite på.
Angående testen, är det dagliga test som gäller? Är det tidsbokning eller drop in? Finns de ”överallt”? Är det bökigt?

Har försökt hitta någon länk kring detta, men hittar bara tyska, som jag inte kan. Någon som bilat i tyskland senaste veckan som kan vägleda oss?
Tack
 
Har en bokning till Tyskland med bil i nästa vecka som vi tvekar lite på.
Angående testen, är det dagliga test som gäller? Är det tidsbokning eller drop in? Finns de ”överallt”? Är det bökigt?

Har försökt hitta någon länk kring detta, men hittar bara tyska, som jag inte kan. Någon som bilat i tyskland senaste veckan som kan vägleda oss?
Tack

Jag har precis bilat till Tyskland via Danmark och är i Berlin nu.

Jag tog antigentest i Malmö för 400kr men det visade sig att ingen kollade pass eller testintyg vid Öresundbron, det var bara att köra in i Danmark. Dock tror jag att negativt test ska krävas officiellt för att komma in i Danmark.

Det fanns inte heller någon koll vid gränsen från Danmark till Tyskland. Det ska inte heller krävas något test för att komma in i Tyskland från Sverige/Danmark nu.

I Hamburg krävde hotellet negativt antigentest vid check-in. Jag visade upp mitt test från Malmö och det gick bra.
Sen bestämde jag mig för att prova på dessa gratis antigenteststationer för att se hur det fungerar. Jag bokade på Corona Bürger und PCR Tests in mehr als 15 Standorten in Deutschland (man kan välja engelska) och fick min bokning av ett gratis ”Burgertest” samma dag till min iPhone Wallet. Jag gick till teststationen (FFP2-krav) och visade upp min bokning. Var in och ut på någon minut. Sedan fick jag testresultatet via email och kunde även spara resultatet i appen CoronaWarnApp för att enklare kunna visa upp mitt testintyg vid behov.

I hotellet här i Berlin fanns inget testkrav. Jag äter bara på uteserveringar så jag har inte behövt använda mig av antigentestintyg mer än vid incheckningen på hotellet i Hamburg. Men om jag skulle behöva ett testintyg är det bara att jag går in på någon av de hundratals gratis teststationerna som finns i varje gatuhörn typ.
 

JacobGBG

Medlem
Oerhört frustrerad över utvecklingen i Spanien, har en resa till Mallorca v30 som man sett fram emot i ett halvår men nu gör frugan lite orolig. Den nya smittspridningen är tydligen till en majoritet begränsad till ålderskategorin 16-29 så All-inclusive hotellet för småbarnsfamiljer är nog inte en smitthärd men likväl...
 

mha321

Medlem
Oerhört frustrerad över utvecklingen i Spanien, har en resa till Mallorca v30 som man sett fram emot i ett halvår men nu gör frugan lite orolig. Den nya smittspridningen är tydligen till en majoritet begränsad till ålderskategorin 16-29 så All-inclusive hotellet för småbarnsfamiljer är nog inte en smitthärd men likväl...
Risken är väl att det är väldigt många i kategorin 16-29 som jobbar på all-inclusive-hotellet...

Man får hoppas att de nya restriktionerna de kommer dragande med får folk att hajja till och lugna ner sig, så de får det under lite bättre kontroll. Men det brukar ju tyvärr ta lite tid innan effekterna slår igenom...
 

mha321

Medlem
VG regionen pekar ut Spanien, Portugal och Storbritannien som resmål varifrån flest smittade svenskar återvänder från.
Smittskyddsläkarens semestervarning: Härifrån tar resenärer med sig smittan - P4 Göteborg | Sveriges Radio
Vilket iofs inte säger något om risken att smittas där eftersom vi inte vet hur många resenärer som kommer från resp land.
Men "test-on-arrival" verkar vara en klok strategi.
Utöver nordiska länderna är det väl troligen de tre länder som flest svenskar kommer från just nu. Spanien och Portugal var ju tidiga med att öppna och flygen dit har ju varit fullpackade. Och England har haft fotboll... Så det blir ju helt logiskt. Men det gör det ju inte mindre relevant.
 
Toppen