Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Snart dags att åka till Finland igen.... men det verkar ändrade regler på gång.

Någon som har koll på vad som egentligen händer de 12/7 för de som har ett bevis om tillfrisknande max 180 dagar gammalt.
På Ylle så står det att det räknas som en vaccindos, vilket innebär 1 test mellan 72-120 h efter inresa och frivillig karantän tills resultatet kommer.

Coronaregler för dig som ska resa in och ut ur Finland – det här gäller sommaren 2021 – Inrikes – svenska.yle.fi

Letat på gränsbevaknignens sida och inte hittat exakt vad som gäller efter söndag?

någon som har koll?

Åker kanske redan på söndag för säkerhets skull...

EDIT: hittade om att 1 dos inte räcker men inget om att intyg inte räcker?
Den inre gränskontrollen fortsätter till den 25 juli – det sker också ändringar i den yttre gränskontrollen
Det blir ingen "lättnad" på måndag, de kör vidare till den 25/7

Den inre gränskontrollen fortsätter till den 25 juli – det sker också ändringar i den yttre gränskontrollen - Inrikesministeriet

Vi befinner oss på Mallorca nu och jag är lite orolig över den smittspridning som sker här. Vi är båda vaccinerade med dos 1 men eftersom jag är norsk medborgare kommer jag behöva ta ett Antigentest på vägen hem. Det gör inte min fästmö. Dock kan jag tycka det hade varit lämplig för alla som returnerar till Sverige att testa sig innan avresa.

Vi skall erkänna vi inte hade helt koll på hur detta hade skenat innan vi åkte. Så vi beter oss som hemma: social distansering, sitter alltid ute och använder munskydd inomhus i alla lägen. Men vi hade nog ändrat resmål om vi hade kollat innan.

Vår försiktighet runt resor mynnar sig i ett par saker från dag 1:
1. Vi vill inte vara “Patient Zero” i ett kluster som startas med importsmitta från oss. I Sverige har vi nästan enbart varit hemma, här är vi mer ute i allmänheten
2. Vi vill inte åka iväg där förutsättningarna ändras hastigt medan vi är där: både vad vi kan göra lokalt men också hur man tar sig hem
3. Skulle vi insjukna här kommer det krävs längre tid borta från hemmet

Min oro handlar alltid om det praktiska och vårt önskemål att vara en del av lösningen och inte problemet. Jag är ingen virolog eller epidemiolog men det känns lite deja vú: en våg startar i södra Europa innan det via importsmitta drar sig norrut. Frågan är om vi ser ”the end of the beginning, or the beginning of the end”?

Vi befinner oss på Mallorca nu och jag är lite orolig över den smittspridning som sker här. Vi är båda vaccinerade med dos 1 men eftersom jag är norsk medborgare kommer jag behöva ta ett Antigentest på vägen hem. Det gör inte min fästmö. Dock kan jag tycka det hade varit lämplig för alla som returnerar till Sverige att testa sig innan avresa.

Vi skall erkänna vi inte hade helt koll på hur detta hade skenat innan vi åkte. Så vi beter oss som hemma: social distansering, sitter alltid ute och använder munskydd inomhus i alla lägen. Men vi hade nog ändrat resmål om vi hade kollat innan.

1. Vi vill inte vara “Patient Zero” i ett kluster som startas med importsmitta från oss. I Sverige har vi nästan enbart varit hemma, här är vi mer ute i allmänheten
2. Vi vill inte åka iväg där förutsättningarna ändras hastigt medan vi är där: både vad vi kan göra lokalt men också hur man tar sig hem

Min oro handlar alltid om det praktiska och vårt önskemål att vara en del av lösningen och inte problemet. Jag är ingen virolog eller epidemiolog men det känns lite deja vú: en våg startar i södra Europa innan det via importsmitta drar sig norrut. Frågan är om vi ser ”the end of the beginning, or the beginning of the end”?
Även vi befinner oss på Mallis. Precis som ni så är även vi extra försiktiga utifrån rådande läge. Har hyrbil och kör med behöriga avstånd. Är själv efter två sprutor men ej 14 dagar. Har dock två tonåringar som skulle kunna utgöra Patient Zero. Vi befinner oss på Sheraton och noterar en del svenskar och tyskar men även britter vilket förvånar mig en aning.

Även vi befinner oss på Mallis. Precis som ni så är även vi extra försiktiga utifrån rådande läge. Har hyrbil och kör med behöriga avstånd. Är själv efter två sprutor men ej 14 dagar. Har dock två tonåringar som skulle kunna utgöra Patient Zero. Vi befinner oss på Sheraton och noterar en del svenskar och tyskar men även britter vilket förvånar mig en aning.
UK ändrade reglerna för ca 2 veckor sen och tillåter resor till Mallorca och öarna däromkring.

Liten uppdatering från bilsemester i alpländerna; ingen kontroll alls vid gränserna hittills; Tyskland->Österrike->Slovenien->Österrike (stickprov men vi och de flesta vinkades igenom)->Italien (trots att vi hade reggat oss både nationellt och för Sydtyrolen).

Har även vi en känsla av att vi reser i ett tidsfönster som snart kan stängas igen. Vi är ändå fullvaccinerade men orkar inte ens tänka på hur lång tid detta kan komma ta totalt sett. Bilsemester som gäller för oss inom Europa, hoppas kunna göra en långresa till Sydafrika eller Karibien i vinter.
Österrike mest liberalt på denna rutt, Bayern strängast som vanligt.
Men/och: Alperna fantastiskt fint som vanligt, badat paddlat vandrat beroende på väder :)

Bra, man skall hålla avståndet till framförvarande bil i dessa tider.
Jepp, det också :) särskilt i detta land.

En datapunkt till: reservera minst en timme för att hämta hyrbil på PMI’s flygplats. Galet mycket folk som väntade och otrolig långsam hantering hos Avis/Budget. Noterade liknade köer även hos de andra biluthyrarna.

Liten uppdatering från bilsemester i alpländerna; ingen kontroll alls vid gränserna hittills; Tyskland->Österrike->Slovenien->Österrike (stickprov men vi och de flesta vinkades igenom)->Italien (trots att vi hade reggat oss både nationellt och för Sydtyrolen).

Har även vi en känsla av att vi reser i ett tidsfönster som snart kan stängas igen. Vi är ändå fullvaccinerade men orkar inte ens tänka på hur lång tid detta kan komma ta totalt sett. Bilsemester som gäller för oss inom Europa, hoppas kunna göra en långresa till Sydafrika eller Karibien i vinter.
Österrike mest liberalt på denna rutt, Bayern strängast som vanligt.
Men/och: Alperna fantastiskt fint som vanligt, badat paddlat vandrat beroende på väder :)

Hur är Bayern? Test på alla ställen och så? Är där om några dagar.

Men håller med dig. Resfönstret kommer stängas snart igen. Det handlar om veckor.

Vi befinner oss på Mallorca nu och jag är lite orolig över den smittspridning som sker här. Vi är båda vaccinerade med dos 1 men eftersom jag är norsk medborgare kommer jag behöva ta ett Antigentest på vägen hem. Det gör inte min fästmö. Vi skall erkänna vi inte hade helt koll på hur detta hade skenat innan vi åkte. Så vi beter oss som hemma: social distansering, sitter alltid ute och använder munskydd inomhus i alla lägen. Men vi hade nog ändrat resmål om vi hade kollat innan.

Det går säkert bra detta för er, men ändå glad vi till sist valde en grekisk ö istället för Spanien som nu är helrött dessvärre. Ni kan kanske byta boende till en annan ö om ett lokalt större utbrott skapar onödig stress under semestern?

Lite avstånd här på ön, fortsatt grönt läge, men ökande från låga nivåer. Vi äter ändå alltid ute och kör mask inomhus (Krav). Hotellet kör med sprit/mask/handskar som tillhandahålls till frukostbuffen. Altid mask på all personal, och någon meter mellan borden på verandan utomhus mot hav.

Kör gärna ett test, finns enkla hemtest nu, fem-sex dagar efter hemkomst. Det kommer jag göra, vill inte heller bidra hemma i stan till nya stora vågen som jag tyvärr tror kommer efter semestrarna. Bara dumt att inte alla testas vid hemkomst.

Önskar även er en trevlig semester, njut nu!

Last edited:
Hur är Bayern? Test på alla ställen och så? Är där om några dagar.

Men håller med dig. Resfönstret kommer stängas snart igen. Det handlar om veckor.

En talande skillnad mellan Bayern och Österrike var vid frukostbufféer på hotellen - i Bayern gick vi in med mask som vanligt men blev ändå tillrättavisade för att vi inte hade plasthandskar på oss, hade vi missat helt. Även avståndshållning kontrollerades av personal och man åt frukost i förbokade tidsfönster . I Österrike var visserligen en maskskylt uppställd vid buffén men bara hälften av gästerna använde någon. Inga andra regler. Bara bott på två hotell i respektive land denna runda men det generella intrycket är att Bayern driver allt ett snäpp längre och Österrike inte ens tar de få regler de har på allvar.
I båda länderna gäller 3G- Geimpft Getestet Genesen alltså vaccinerad testad eller tillfrisknad, visas vanligen med Q R kod i app. Vid incheckning på hotell , besök på restaurang mm. Detta kontrolleras också konsekvent i Bayern men ytterst sporadiskt i Österrike.

Toppen