Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Bekräftade de att Singapores restriktioner för Tyskland gällde även transfer i Tyskland? Jag vet att jag skrev att jag trodde det. Så är det helt klart med Kina,utskrivet på bla Singapore Airlines hemsida. Däremot nämndes inte samma sak när Korea och norra Italien hamnade på listan i början av mars. Kunde inte hitta informationen när jag sökte tidigare idag.så jag är osäker vad som gäller.

Det som står på Singapore Ministry of Health är följande

From 15 March 2020, 2359 hours, all new visitors with recent travel history to Italy, France, Spain and Germany within the last 14 days will not be allowed entry into Singapore, or transit through Singapore.

Där står inte tydligt vad som gäller, men vi är inte så sugna på att chansa om vi kan undvika det alls.


Jag blev nu när jag vaknade riktigt sur på SAS och Tallinn, som jag skrev igår vägrade bägge kundtjänsterna hjälpa oss då vårt flyg inte är inställt. Några timmar senare så blev då vårt flyg nästa vecka inställt. Hade man varit lite flexibla igår hade man kunnat göra det vi ville från första början och alla hade varit glada. Nu har jag tagit upp deras tid igår, jag har slösat min semester på telefonköer och idag måste jag göra om alltihopa.

Idag är ju dessutom Tallinn stängt så risken finns ju att SAS vanliga kundtjänst idag säger att man inget kan göra för Tallinn måste boka om då det är en 2-4-1.
Helst vill vi åka hem på måndag, men då behöver vi på eget bevåg flytta oss till Bangkok på måndag innan Tallinn öppnar (eftersom vi ligger 6 timmar före Sverige just nu) annars kommer vi inte hinna till flyget måndag kväll.
Jag behöver vänta nästan sex timmar på att det blir 9 i Sverige oavsett. Men sen får jag ge mig på telefonkön igen.

För den som är utomlands med roamingavgifter kan jag tipsa om att Skype har abonnemang där man för under 200kr får ringa till hela världen fasta nummer. Med tanke på timmarna i telefonkö och avgiften på 13kr i minuten om man ringer med vanliga nätet har det där abonnemanget sparar oss tusentals kronor än så länge.

fortsättning följer!
 

Bankiren

Medlem
Idag är ju dessutom Tallinn stängt så risken finns ju att SAS vanliga kundtjänst idag säger att man inget kan göra för Tallinn måste boka om då det är en 2-4-1.
Helst vill vi åka hem på måndag, men då behöver vi på eget bevåg flytta oss till Bangkok på måndag innan Tallinn öppnar (eftersom vi ligger 6 timmar före Sverige just nu) annars kommer vi inte hinna till flyget måndag kväll.
Jag behöver vänta nästan sex timmar på att det blir 9 i Sverige oavsett. Men sen får jag ge mig på telefonkön igen.

För den som är utomlands med roamingavgifter kan jag tipsa om att Skype har abonnemang där man för under 200kr får ringa till hela världen fasta nummer. Med tanke på timmarna i telefonkö och avgiften på 13kr i minuten om man ringer med vanliga nätet har det där abonnemanget sparar oss tusentals kronor än så länge.

fortsättning följer!

Håll oss uppdaterade! :)

Vi har en flight med TAP Portugal från MIA till LIS den 25 mars, och vi vill försöka tidigarelägga den på grund av ändrade planer. Skulle gärna vilja få hjälp av SAS vanliga kundtjänst nu i helgen redan.

Verkar dock som att inget med TAP är inställt? Är inte det märkligt?
 

Glenn E

Medlem
Det som står på Singapore Ministry of Health är följande

From 15 March 2020, 2359 hours, all new visitors with recent travel history to Italy, France, Spain and Germany within the last 14 days will not be allowed entry into Singapore, or transit through Singapore.

Där står inte tydligt vad som gäller, men vi är inte så sugna på att chansa om vi kan undvika det alls.


Jag blev nu när jag vaknade riktigt sur på SAS och Tallinn, som jag skrev igår vägrade bägge kundtjänsterna hjälpa oss då vårt flyg inte är inställt. Några timmar senare så blev då vårt flyg nästa vecka inställt. Hade man varit lite flexibla igår hade man kunnat göra det vi ville från första början och alla hade varit glada. Nu har jag tagit upp deras tid igår, jag har slösat min semester på telefonköer och idag måste jag göra om alltihopa.

Idag är ju dessutom Tallinn stängt så risken finns ju att SAS vanliga kundtjänst idag säger att man inget kan göra för Tallinn måste boka om då det är en 2-4-1.
Helst vill vi åka hem på måndag, men då behöver vi på eget bevåg flytta oss till Bangkok på måndag innan Tallinn öppnar (eftersom vi ligger 6 timmar före Sverige just nu) annars kommer vi inte hinna till flyget måndag kväll.
Jag behöver vänta nästan sex timmar på att det blir 9 i Sverige oavsett. Men sen får jag ge mig på telefonkön igen.

För den som är utomlands med roamingavgifter kan jag tipsa om att Skype har abonnemang där man för under 200kr får ringa till hela världen fasta nummer. Med tanke på timmarna i telefonkö och avgiften på 13kr i minuten om man ringer med vanliga nätet har det där abonnemanget sparar oss tusentals kronor än så länge.

fortsättning följer!
Om man har ett lokalt telefonnummer kan man be dem ringa tillbaka som ni säkert vet. Jag har gjort det 2 gånger. En gång i Indonesien och en gång i Kina. De ringde tillbaka inom 1 till 5 minuter för mig.
 

Mr.cake

Medlem
Nu har jag läst att flera hotellkedjor fryser medlemskapet och därmed förlängs t.ex guldstatus ytterliggare ett år. B.la har Mariotte och Best Western genomfört detta. Tror ni att flygbranschen kommer att anamma detta? Lite osugen på att flyga nu för att behålla mitt EBG...
 

Tonton

Medlem
Nu har jag läst att flera hotellkedjor fryser medlemskapet och därmed förlängs t.ex guldstatus ytterliggare ett år. B.la har Mariotte och Best Western genomfört detta. Tror ni att flygbranschen kommer att anamma detta? Lite osugen på att flyga nu för att behålla mitt EBG...

Flertalet legacy-carrriers har redan infört olika lättnader, och vi kommer säkerligen se mer.
 

Canadien

Medlem
Nu har jag läst att flera hotellkedjor fryser medlemskapet och därmed förlängs t.ex guldstatus ytterliggare ett år. B.la har Mariotte och Best Western genomfört detta. Tror ni att flygbranschen kommer att anamma detta? Lite osugen på att flyga nu för att behålla mitt EBG...
De bolag som överlever kommer givetvis vilja behålla sina kunder så det kommer säkert något så småningom.
 

Homer

Medlem
Coronavirus: New Zealand brings in 'world's toughest border restrictions' to fight outbreak | World News | Sky News
Prime Minister Jacinda Ardern says "unprecedented decisions" have been made in "unprecedented circumstances".

"As of midnight Sunday every person entering New Zealand, including returning New Zealand citizens and residents,
will be required to enter self isolation for 14 days - everybody.
"


Bolivia, Venezuela, Paraguay and Peru have suspended European flights. Argentina also announced it will suspends links with the most badly affected countries.
Guatemala will from Monday widen travel restrictions, banning arrivals from the United States and Canada, president Alejandro Giammattei said.
 
Toppen