Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

henrik l

Medlem
Hade hackathon på jobbet härom veckan. Projektet med en coronavirus-tracker tog rejäl fart och idag släpptes version två med en kompletterande karta med antal aktiva fall per subregion. Jag lägger till ytterligare subregion efter hand som jag hittar data. Vill dock komma ifrån absoluta tal så jag arbetar på ett ytterligare kartlager med antal aktiva fall / 100k invånare. Förslag på hur det annars kan visualiseras?
Visa bifogad bild 107526

Som kommenterats, denna hör inte hemma i tråden, men är intressant. Kan man skapa en speciell tråd för denna där vi kan diskutera hur publik statistik och eventuella mörkertal påverkar våra beslut kring resande? Men då under förutsättning att vi är skapligt säkra på att vi inte drar med oss något när vi reser ut. Moderatorteamet får besluta.
 

Niclas.J

Medlem
Viktig uppdatering; svenskar som saknar annars giltig anledning till att komma in i Danmark kommer att få landa på Kastrup för att resa vidare till Sverige (även via Öresundsbron).

Indrejserestriktioner | Coronavirus/covid-19 i Danmark | Politi

"Personer, der krydser den danske grænse for at komme hjem, f.eks. svenskere, der har været på ferie i udlandet, vil blive anset for at have et anerkendelsesværdigt formål med indrejsen. Det samme gælder ved transit i lufthavnen og for flypersonale."
 

palmen

Moderator
Stänger tråden temporärt i 1 timme nu så alla har en chans att läsa följande tråd och dess information innan vi öppnar upp tråden igen.
Hårdare moderering av vissa trådar under Corona-tider | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Vi kommer att tillämpa permanent/temporär avstängning i trådar där man om och om igen går off topic. Denna tråden är det bästa exemplet på detta.

Posta inte i tråden om:
*du är osäker på om inlägget passar i tråden eller om det finns en politisk underton
*du diskuterar saker med Corona som inte rör resande
*du bara postar för att öka antalet inlägg utan att ha något i övrigt att tillföra

Ställ er frågan om ditt inlägg i denna tråd rör resande i samband med Corona, om svaret är ja så passar inlägget ypperligt i denna tråd.

//Moderatorteamet

EDIT: Då öppnar vi tråden igen och hoppas att alla håller sig on topic som är corona och resande och inget annat.
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Fortsättning följer på min LHR resa nu på söndag. BA ställde in mitt ursprungliga flyg och efter två telefonsamtal bokade de om mig med AY via HEL. Vi had halv sju tiden ikväll fick jag mail från Finnair att mitt AY flyg GOT-HEL är inställt och de letar nya avgångar åt mig samt att de återkommer när detta är klart, biljetterna var bokade i CE och därefter AY Business. Än så länge har de inte återkommit, jag har försökt ringa BA hela kvällen utan att komma fram, jag tänker nu avboka mitt flyg och räknar med full refund eftersom de ställt in mina flyg.

EK

EDIT: Nu kom jag fram till BA och fick avbokat min biljetter med full återbetalning.
 
Last edited:

fly4fun

Medlem
Med anledning av att Polen i stort sett stänger gränserna natten mellan lördag och söndag så ställer LOT in *ALLA* flyg från och med söndag.
 

Lynx

Medlem
Viktig uppdatering; svenskar som saknar annars giltig anledning till att komma in i Danmark kommer att få landa på Kastrup för att resa vidare till Sverige (även via Öresundsbron).

Indrejserestriktioner | Coronavirus/covid-19 i Danmark | Politi

"Personer, der krydser den danske grænse for at komme hjem, f.eks. svenskere, der har været på ferie i udlandet, vil blive anset for at have et anerkendelsesværdigt formål med indrejsen. Det samme gælder ved transit i lufthavnen og for flypersonale."
Tolkar jag danskan rätt att det även gäller om man tex på söndag ska flyga från CPH (t ex en amerikan som ska hem till USA)?
 

Niclas.J

Medlem
Tolkar jag danskan rätt att det även gäller om man tex på söndag ska flyga från CPH (t ex en amerikan som ska hem till USA)?

Rent ordagrant står det att den som har varit på semester, och behöver passera den danska gränsen för att ta sig hem, anses ha en godkänd anledning att göra så. Detta oaktat nationalitet (förutsatt att du annars har rätt att komma in i landet dvs.), då svenskar endast anges som ett exempel.
 

Bankiren

Medlem
Royal Caribbean m fl har ställt in sina kryssningar från USA. De erbjuder två återbetalningsalternativ:

- 125% av kryssningspriset som värdecheck
- 100% av kryssningspriset återbetalt

Man kan begära återbetalning till och med 31 december 2021.

Vi kommer att välja 125% i värdecheck.
 

henke12

Medlem


Verkar starta gälla idag lördag 14 mars
HK adds Schengen Area to quarantine list | Hong Kong | China Daily


En uppriktig fråga,
Gäller en sån här karantän även om man åker via London?

Exempel,
Jag flyger ARN-LHR-HKG (på 2 olika biljetter men samma dag)
Behöver jag sitta i karantän i Hong Kong då?
 

Flyg-Arn

Medlem
Hur blir det för oss i Sverige som flyger via CPH ? Kommer det stoppas ? Blir isåfall förödande för flygbolagen. Och oss som inte har andra val.
 
Toppen