Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Atom

Medlem
Så är ute på en fantastisk mysig resa. Fick ombokningar och fick se mer av Europa än tänkt. Men ska landa på cph på söndag kväll. Har bokat genom LH men flyger med SK sista sträckan från Frankfurt. Nu är den stora frågan... Tillåts man som svensk boendes i Skåne att gå av på flygplatsen och åka över bron? Eller bör man be LH att boka om till landvetter? Dock kommer man inte fram till LH alls :(
 

Atom

Medlem
Tror ni man snabbt kan styra om flyg till Sturup istället? Borde ju vara bättre för samtliga bolag eftersom Danskarna då kan ta tåget över bron in i Danmark medan Svenskar kommer in i Sverige.

Danmarks rikspolischef pratade något om att styra om flyg från Schengen till Sverige.

Källa plz
 
Så är ute på en fantastisk mysig resa. Fick ombokningar och fick se mer av Europa än tänkt. Men ska landa på cph på söndag kväll. Har bokat genom LH men flyger med SK sista sträckan från Frankfurt. Nu är den stora frågan... Tillåts man som svensk boendes i Skåne att gå av på flygplatsen och åka över bron? Eller bör man be LH att boka om till landvetter? Dock kommer man inte fram till LH alls :(
En från regeringen säger nej och en annan säger "Vi får se".

Jag gissar på att du inte kommer in i Danmark, så försök över Landvetter istället.
 

anjak

Medlem
Rigspolitichef Thorkild Fogde kan ikke sige, hvor mange der vil blive berørt af de lukkede grænser. Han forventer en ophobning af rejsende ved den dansk-tyske grænse de kommende dage. Også på Øresundsbroen til Sverige kan der komme problemer, ligesom han forventer, at flere fly fra Schengen-området vil blive vendt om eller dirigeret mod eksempelvis Sverige i stedet for.
Liveblog: Coronavirus spreder sig over hele kloden. Få overblikket her
 

CoooC

Medlem
"Flyger" returaward 2-4-1 SJO-PTY-IST-MUC-ARN på tisdag men antar att IST-MUC inte kommer att funka. SAS verkar inte ha några andra awardresor att föreslå. Kan man kräva att få bli ombokad till en revenue?
 

ekf

Medlem
Så är ute på en fantastisk mysig resa. Fick ombokningar och fick se mer av Europa än tänkt. Men ska landa på cph på söndag kväll. Har bokat genom LH men flyger med SK sista sträckan från Frankfurt. Nu är den stora frågan... Tillåts man som svensk boendes i Skåne att gå av på flygplatsen och åka över bron? Eller bör man be LH att boka om till landvetter? Dock kommer man inte fram till LH alls :(
Enligt Berlingskes liveblog är läget oklart:

"Jeg er svensk og bor i Malmø og er i øjeblikket på ferie i Frankrig. Jeg har en flyvning fra Genève til København på søndag og planlægger at tage direkte til Sverige med tog. Fortsætter flyvningerne, og er jeg velkommen til Danmark for at kunne tage mig direkte hjem med tog?-Ida
Hej Ida. Jeg har talt med Rigspolitiets pressetjeneste. De kan ikke umiddelbart svare. Min anbefaling til dig er, at prøve at kontakte den svenske ambassade i Genève, og spørge dem. I mellemtiden venter jeg på svar fra politiet - der er mange læsere, der har lignende spørgsmål. Joachim Talbro Paulsen"
Liveblog: Coronavirus spreder sig over hele kloden. Få overblikket her
 

igelkotten

Medlem
Fast en lag kan ju inte användas lite som den vill. Sjukdom är inte extraordinärt.
Nej det mest troliga då är att hela lagen kommer ändras kraftigt, och inte til vår fördel.

Flygbranschen i Europa har ju tydligen bland annat bett myndigheterna om just "ändrade regler" utöver minskade avgifter och slottar och likande. Utgår ifrån att det är just denna regel mal pratar om i första hand och att det är stor sannolikhet inte vara för att man inte får något nu, utan att regeln kommer bantas ordentligt även när saker återgår mot det normala.

Ja det finns flera sätt att lösa detta. Min poäng är att det är högst troligt att alla flygbolag kommer bestrida krav med hänvisning till extraordinära omständigheter. Sedan kan det antingen bestämmas av en domstol att en pandemi generellt sett är en extraordinär omständighet, vilket så klart är en principändring från nuvarande rätt, eller så ändras själva reglerna.

Allt är tänkbara sätt att lösa detta - och tror ingen kan säga med säkerhet hur. Men jag är rätt säker på att inga bolag kommer behöva betala ersättning i alla fall.
 
Ja det finns flera sätt att lösa detta. Min poäng är att det är högst troligt att alla flygbolag kommer bestrida krav med hänvisning till extraordinära omständigheter. Sedan kan det antingen bestämmas av en domstol att en pandemi generellt sett är en extraordinär omständighet, vilket så klart är en principändring från nuvarande rätt, eller så ändras själva reglerna.

Allt är tänkbara sätt att lösa detta - och tror ingen kan säga med säkerhet hur. Men jag är rätt säker på att inga bolag kommer behöva betala ersättning i alla fall.
Så det är ok att ställa in flyg för att de har för få passagerare? Exakt ett sådant scenario som man ville reglera bort. Om en storm gör att man inte kan få ner personal för en flygning dagen efter inte räknas som extraordinär så är jag ganska säker på att detta kommer behöva betalas ut.

Edit: att flyg inställda pga Danmarks stängda gränser eller USAs nya inreseregler är ju såklart annorlunda. Jag menar ovan de flyg som ställs in pga för få passagerare.
 

Fredrik

Medlem
Så det är ok att ställa in flyg för att de har för få passagerare? Exakt ett sådant scenario som man ville reglera bort. Om en storm gör att man inte kan få ner personal för en flygning dagen efter inte räknas som extraordinär så är jag ganska säker på att detta kommer behöva betalas ut.

I ditt andra exempel är det ingen pågående pandemi. Jag skulle inte vara för optimistisk att det inte räknas som extraordinär händelse i sig.
 

Homer

Medlem
Live från presskonferens

DHS directs passengers from Europe zone to 13 airports

Americans returning from all restricted countries, including the European zone, China and Iran, will be required to travel through one of 13 US airports, according to guidance from the Department of Homeland Security.

Those include:

  1. California: San Francisco International Airport (SFO)
  2. California: Los Angeles International Airport, (LAX)
  3. Georgia: Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (ATL)
  4. Hawaii: Daniel K. Inouye International Airport (HNL)
  5. Illinois: Chicago O’Hare International Airport (ORD)
  6. Michigan: Detroit Metropolitan Airport (DTW)
  7. New Jersey: Newark Liberty International Airport (EWR)
  8. New York: John F. Kennedy International Airport (JFK)
  9. Texas: Dallas/Fort Worth International Airport (DFW)
  10. Virginia: Washington-Dulles International Airport (IAD)
  11. Washington state: Seattle-Tacoma International Airport (SEA)
Miami International Airport and Logan International Airport in Boston will be added to the list.

Trump says he might restrict travel from the UK
"We may have to include them in the list of countries that we will, you could say, ban or whatever it is, during this period of time," Trump said when asked why he did not include the UK on the list. "The numbers have gone up fairly precipitously over the last 24 hours. "
He continued: "And we may be adding a couple of others. And we may, frankly, start thinking about taking some off."
 
Toppen