Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Klart man kan testa - men ställer mig tveksam till att en domstol inte skulle anse detta var extraordinärt av rent praktiska skäl i detta fall. Något annat vore döden för hela flygindustrin i Europa, och det kommer inte tillåtas.
Sen tror jag inte alla inställda flyg är på grund av sjuk personal. Kanske rädd personal men också få passagerare. Vi var väldigt få, och gissar att det var billigare att ställa flyget.

Tror ni man snabbt kan styra om flyg till Sturup istället? Borde ju vara bättre för samtliga bolag eftersom Danskarna då kan ta tåget över bron in i Danmark medan Svenskar kommer in i Sverige.

Danmarks rikspolischef pratade något om att styra om flyg från Schengen till Sverige.

Har jag förstått det rätt att det är ”bara” flyg till och från USA/ Europa som inte är tillåtna..?

Dvs om flyger till Kanada (skall till Vancouver), så får jag som Svensk ta färjan över till Seattle och har jag ett giltigt ESTA, så är jag berättigad att komma in. Dvs det är inte ett förbud motEU - medborgare (enl listan) att komma in i USA?

Danska besked blev nådastöten för min award-Karibienresa om ca tre veckor. Pendlar mellan självömkan och självirritation över de I-landsproblem jag dras med. Jag och alla i min närhet är friska, det borde vara mitt enda fokus..

Har jag förstått det rätt att det är ”bara” flyg till och från USA/ Europa som inte är tillåtna..?

Dvs om flyger till Kanada (skall till Vancouver), så får jag som Svensk ta färjan över till Seattle och har jag ett giltigt ESTA, så är jag berättigad att komma in. Dvs det är inte ett förbud motEU - medborgare (enl listan) att komma in i USA?
Det är inte flyg som är förbjudna utan om du har vistats i ett av Schengenländerna dom senaste 14 dagarna kommer du inte komma in i USA.

Japp, så kan du göra, om du stannar i Kanada i 2 veckor.

Sen tror jag inte alla inställda flyg är på grund av sjuk personal. Kanske rädd personal men också få passagerare. Vi var väldigt få, och gissar att det var billigare att ställa flyget.
Ser tex att trots att morgon-flyget blev inställt så är det bara 8 platser av 36 i plus på flighten efter.

Tror ni man snabbt kan styra om flyg till Sturup istället? Borde ju vara bättre för samtliga bolag eftersom Danskarna då kan ta tåget över bron in i Danmark medan Svenskar kommer in i Sverige.

Danmarks rikspolischef pratade något om att styra om flyg från Schengen till Sverige.

Det finns ju redan en hel del flyg till Malmö från Stockholm, BRA kan ju behöva ett litet lyft. Nu när alla transferpax är borta, och få företag reser ö h t så räcker nog kapaciteten.

20200313_081846.jpg

Ser tex att trots att morgon-flyget blev inställt så är det bara 8 platser av 36 i plus på flighten efter.

När jag åkte morgon-flyget imorse var vi 7 pers plus crew i en A320.

Passade på att knäppa en bild, plus var helt tomt, häftigt och kusligt på samma gång.

Undrar vart smärtgränsen med antalet passagerare går. Jag pröjsade 320 kr för min biljett. Den flighten kan ju inte direkt varit en plusaffär.

Hursomhelst så verkar det utifrån vad crew sa som att vi kan vänta oss mindre avgångar per dag. En i crew som jag pratade med nämnde någonting om att halvera antalet avgångar inrikes.

En varningens finger till den som skall ut och resa inrikes nu, håll superkoll i appen och som alltid var uppmärksam. :rolleyes:

Toppen