Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Skogi

Medlem
Pratade med en relativt säker källa på SAS nyss, tydligen har dem just nu brist på cabin crew då ett betydande antal i cc sitter i karantän.

Därav de inställda inrikesflygen. Jag är inne på mitt tredje idag. Ombokning efter ombokning.

Så till alla som fått flighten inställd. Avsaknad av personal är ingen extraordinär händelse. Så om ni uppfyller övriga krav så försök claima EC261/2004! Det finns inget att förlora.
 

igelkotten

Medlem
Pratade med en relativt säker källa på SAS nyss, tydligen har dem just nu brist på cabin crew då ett betydande antal i cc sitter i karantän.

Därav de inställda inrikesflygen. Jag är inne på mitt tredje idag. Ombokning efter ombokning.

Så till alla som fått flighten inställd. Avsaknad av personal är ingen extraordinär händelse. Så om ni uppfyller övriga krav så försök claima EC261/2004! Det finns inget att förlora.

Klart man kan testa - men ställer mig tveksam till att en domstol inte skulle anse detta var extraordinärt av rent praktiska skäl i detta fall. Något annat vore döden för hela flygindustrin i Europa, och det kommer inte tillåtas.
 

Homer

Medlem
EU kommissionen har lag fram ett förslag angående slotanvändning

amending Regulation (EEC) No 95/93 on common rules for the allocation of slots at Community airports

All take-off and landing slots in March, April, May and June will be treated as ‘operated’

All take-off and landing slots used for flights to China and Hong Kong SAR will be treated as ‘operated’ from 23rd January

The regulation allows for an extension beyond 30th June if it is seen as necessary
https://ec.europa.eu/info/sites/inf...s-allocation-airports-slots-march-2020_en.pdf
 
Klart man kan testa - men ställer mig tveksam till att en domstol inte skulle anse detta var extraordinärt av rent praktiska skäl i detta fall. Något annat vore döden för hela flygindustrin i Europa, och det kommer inte tillåtas.
Fast en lag kan ju inte användas lite som den vill. Sjukdom är inte extraordinärt.
 

mha321

Medlem
Klart man kan testa - men ställer mig tveksam till att en domstol inte skulle anse detta var extraordinärt av rent praktiska skäl i detta fall. Något annat vore döden för hela flygindustrin i Europa, och det kommer inte tillåtas.
Nej det mest troliga då är att hela lagen kommer ändras kraftigt, och inte til vår fördel.

Flygbranschen i Europa har ju tydligen bland annat bett myndigheterna om just "ändrade regler" utöver minskade avgifter och slottar och likande. Utgår ifrån att det är just denna regel mal pratar om i första hand och att det är stor sannolikhet inte vara för att man inte får något nu, utan att regeln kommer bantas ordentligt även när saker återgår mot det normala.
 

mackan33

Medlem
Någon som har erfarenhet om hur Accor hanterar situationen med inställda flyg till USA? Har en prepaid på Sofitel New York, förvisso efter "stoppet" men ändå i april.
 
Toppen