Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Rickard_O

Medlem
Hoppas ingen har bokningar med Qatar närmaste tiden, dom har börjat ställa in flygningar till Stockholm men verkar inte vara officiellt än och ryktas om att Doha kommer göra en veckas shutdown av hela flygplatsen.
 

MTheC

Medlem
Accor har äntligen uppdaterat sin information om Corona. Även om inte så bra så tillåter de i alla fall ombokning:
Guests who booked a non-flexible rate with Accor between prior to today and are scheduled to arrive prior to April 30, 2020, may modify their reservation for future travel through December 31, 2020 without penalty by contacting the hotel directly.
Återbetalning ges bara för vissa länder. Sitter i lite knepig sits med non-refundable på Sofitel i Singapore och är visserligen öppen för att boka om, men vet inte nu när resan kan bli av. Hotellet har hittills haft attityden att det inte är deras problem (innan denna policy har de inte ens velat diskutera ombokning) - på sätt och viss så har de rätt men man blir ju inte mer positivt inställd till hotellet (eller kedjan).

Hilton har däremot varit exemplariska i detta så kanske styr om fler stays dit efter det här.!
 
Har nu gjort tre försök att komma fram till Singapore airlines kundtjänst, efter en dryg timma i kö kopplar samtalet ner verkar det som. Har försökt två gånger med numret i Singapore och en gång med det amerikanska.

I vanliga fall kan man avboka på hemsidan, det är en enkelbiljett på separat bokning vi inte kommer använda nu, men då får man betala avgift. Jag kan tycka att det vore rimligt att ta bort avgiften ur hemsidan tillfälligt när man har fri om- och avbokning, men man hänvisad till att ringa istället.
Eftersom vi ska åka på måndag kan vi inte heller använda deras onlineformulär.

Tips på alternativa nummer tas tacksamt emot om någon har idéer!
 

airac

Medlem
Har nu gjort tre försök att komma fram till Singapore airlines kundtjänst, efter en dryg timma i kö kopplar samtalet ner verkar det som. Har försökt två gånger med numret i Singapore och en gång med det amerikanska.

I vanliga fall kan man avboka på hemsidan, det är en enkelbiljett på separat bokning vi inte kommer använda nu, men då får man betala avgift. Jag kan tycka att det vore rimligt att ta bort avgiften ur hemsidan tillfälligt när man har fri om- och avbokning, men man hänvisad till att ringa istället.
Eftersom vi ska åka på måndag kan vi inte heller använda deras onlineformulär.

Tips på alternativa nummer tas tacksamt emot om någon har idéer!
Ringa igen vid annan tid. Jag har också försökt nå Singapore kontoret för avbokning. Närmare midnatt Singapore tid var det strax under timmes kö tidigare i veckan.

edit: köpenhamn kontoret kunde tidigare inte hantera avbokning men kanske det är annorlunda nu med fler avboknings möjligheter.
 

Homer

Medlem
Har nu gjort tre försök att komma fram till Singapore airlines kundtjänst, efter en dryg timma i kö kopplar samtalet ner verkar det som. Har försökt två gånger med numret i Singapore och en gång med det amerikanska.

I vanliga fall kan man avboka på hemsidan, det är en enkelbiljett på separat bokning vi inte kommer använda nu, men då får man betala avgift. Jag kan tycka att det vore rimligt att ta bort avgiften ur hemsidan tillfälligt när man har fri om- och avbokning, men man hänvisad till att ringa istället.
Eftersom vi ska åka på måndag kan vi inte heller använda deras onlineformulär.

Tips på alternativa nummer tas tacksamt emot om någon har idéer!


Tfn. och adresser till olika länder
Contact us
t.ex London Reservations 020 8961 6993
 

taxvalp

Medlem
Coronavirus: New Zealand brings in 'world's toughest border restrictions' to fight outbreak | World News | Sky News
Prime Minister Jacinda Ardern says "unprecedented decisions" have been made in "unprecedented circumstances".

"As of midnight Sunday every person entering New Zealand, including returning New Zealand citizens and residents,
will be required to enter self isolation for 14 days -
.

Passerade gränsen vid ankomst i Auckland för ett par timmar sedan, smidigaste ankomsten någonsin och inga frågor.

Ska resa vidare till Tonga måndag morgon (är välkommen dit i skrivande stund - täcks inte av deras restriktioner) - däremot verkar NZ inte vilja släppa iväg resenärer till söderhavsnationerna om man har varit utanför NZ de senaste 14 dagarna...
 

samet

Medlem
Har nu gjort tre försök att komma fram till Singapore airlines kundtjänst, efter en dryg timma i kö kopplar samtalet ner verkar det som. Har försökt två gånger med numret i Singapore och en gång med det amerikanska.

I vanliga fall kan man avboka på hemsidan, det är en enkelbiljett på separat bokning vi inte kommer använda nu, men då får man betala avgift. Jag kan tycka att det vore rimligt att ta bort avgiften ur hemsidan tillfälligt när man har fri om- och avbokning, men man hänvisad till att ringa istället.
Eftersom vi ska åka på måndag kan vi inte heller använda deras onlineformulär.

Tips på alternativa nummer tas tacksamt emot om någon har idéer!

Ringa igen vid annan tid. Jag har också försökt nå Singapore kontoret för avbokning. Närmare midnatt Singapore tid var det strax under timmes kö tidigare i veckan.

edit: köpenhamn kontoret kunde tidigare inte hantera avbokning men kanske det är annorlunda nu med fler avboknings möjligheter.


SQ kundtjänst har nig att bita i...
Då de inatt cancellerade massor av flighter till och Europa. Där rök min SQ First i maj... :(


Singapore Airlines Services to Europe
The Singapore authorities have taken the following steps to limit the risk of community spread of Covid-19 in the country.

• From 2359 hours on 15 March 2020, all new visitors who have travelled to France, Germany, Italy and Spain within the last 14 days will not be allowed to enter or transit through Singapore.
• Returning citizens, residents and long-term visit pass holders (including work passes and permits, student pass, dependent’s pass) who have travelled to France, Germany, Italy and Spain within the last 14 days will be allowed entry into Singapore. However, they will be issued with a 14-day Stay-At-Home Notice (SHN).
• Long-term passholders will also require a letter from Singapore’s Ministry of Manpower (MOM), applied for by their employer, before being allowed entry. Employers can apply here for the MOM letter.


Adjustments to Singapore Airlines Flights to Europe


Milan

• SQ356/355 has been suspended from 8 March to 31 May 2020.
• SQ378/377 has been suspended from 7 March to 30 May 2020.


Rome

• SQ366/365 will be suspended from 14 March to 31 May 2020.


Barcelona

• SQ388/387 will be suspended from 16 March to 31 May 2020.


Paris


• SQ336/335 will be suspended from 16 March to 31 May 2020.
• SQ334/333 will be suspended from 16 March to 28 March.


Dusseldorf


• SQ338/337 will be suspended from 17 March to 30 May 2020.


Munich


• SQ328/327 will be suspended from 17 March to 31 May 2020.


Frankfurt


• SQ326/325 will be suspended from 16 March to 31 May 2020.
• SQ26/25 will be suspended from 17 March to 31 May 2020.


Other flights to Europe

• There are currently no changes to other SIA flights to Europe, apart from those that have been previously announced as part of the ongoing adjustments to our network that can be found here.
• Customers will be notified if their flights have been cancelled. Customers should check our website for the latest information on their flights.


Ticket Waivers for Flights to Denmark, France, Germany, Italy and Spain

• Singapore Airlines will waive all cancellation and change fees for customers with tickets issued on or before 13 March 2020, for travel to and from Denmark, France, Germany, Italy and Spain from 10 March 2020 to 31 May 2020. For rebooked travel, the new travel date must commence on or before 31 August 2020.

• Passengers who booked their tickets through a travel agency are encouraged to contact their agent for assistance.

• Passengers in Europe who booked their tickets on the Singapore Airlines website can contact the customer service agents in their respective countries:

Denmark - cph_reservations@singaporeair.com.sg
Italy – it_feedback@singaporeair.com.sg
Germany – de_feedback@singaporeair.com.sg
France – par_reservations@singaporeair.com.sg
Spain – es_feedback@singaporeair.com.sg

• Customers may also contact our Singapore reservations team at +65-6223-8888 or by filling in their details and requests in an online form via this link: Assistance Request due to COVID-19 Outbreak

• Due to the high volume of request, we seek your understanding as it may take longer than usual for our customer service agents to respond to you. We apologise for any inconvenience caused.

• Travel agents who require assistance are encouraged to contact the Singapore Airlines sales office directly.


First posted on 13 March 2020 at 2130hrs (GMT +8)
Last updated on 14 March 2020 at 1445hrs (GMT +8)
 

GOTBound

Medlem
Jag skrev igår kväll/natt om min avbokade flygningar med BA, är det fler här som ringt BA och fått resorna avbokade med full refund?
Själva resan med bokningsnummer är borta från min portal på www.britishairways.com/ men jag har inte fått något bekräftelsemail om att den är avbokad. Nu fick jag precis ett mail från AY att de bokat in mig till HEL idag.

Går jag in på AY hemsida och anger mitt efternamn samt bokningsnummer finns enbart flighten GOT-HEL idag, inga andra flighter. Bör jag försöka kontakta AY?

EK
 

Homer

Medlem
Passerade gränsen vid ankomst i Auckland för ett par timmar sedan, smidigaste ankomsten någonsin och inga frågor.

Ska resa vidare till Tonga måndag morgon (är välkommen dit i skrivande stund - täcks inte av deras restriktioner) - däremot verkar NZ inte vilja släppa iväg resenärer till söderhavsnationerna om man har varit utanför NZ de senaste 14 dagarna...


Nya reglerna har ju inte börjat gälla än

Many of these take effect from 23:59 on Sunday 15 March.

COVID-19 (novel coronavirus) | Ministry of Health NZ
 
Last edited:
Toppen