Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
Jag skrev igår kväll/natt om min avbokade flygningar med BA, är det fler här som ringt BA och fått resorna avbokade med full refund?
Själva resan med bokningsnummer är borta från min portal på www.britishairways.com/ men jag har inte fått något bekräftelsemail om att den är avbokad. Nu fick jag precis ett mail från AY att de bokat in mig till HEL idag.

Går jag in på AY hemsida och anger mitt efternamn samt bokningsnummer finns enbart flighten GOT-HEL idag, inga andra flighter. Bör jag försöka kontakta AY?

EK

Efter en timme kom jag fram till AY varvid operatören skrattade till när han läste min bokning och frågade om jag kollat hela datumet... det stod att jag var ombokad från det inställda flyget 15/3 till ett flyg GOT-HEL den 14/3 2021, ett flyg som inte finns idag... vi skrattade gott tillsammans. Han sa att det måste vara rejält snurrigt i deras bokningssytem nu och plockade bort segmentet, skönt att de kan hålla humöret och även orkar ha humor uppe trotts det hårda trycket de har nu.

EK
 
Corona påverkar allt vi gör just nu, och fler och fler flyg är helt inställda. Det är i alla fall för passagerare, men hur är det med frakt? Det sägs väl till exempel att vissa av SAS långlinjer bärs upp av frakt, framförallt under vintersäsongen. Fortsätter SAS med sin frakt även fast de inte flyger passagerare eller lägger de ner allt? Detta kan ju i förlängningen påverka vårt resande för all framtid, om det påverkar SAS överlevnad.
 

Caru

Medlem
Mina föräldrar sitter fast i Mumbai på en 2 för 1. Hemresan den 24 mars är canceled av Swiss och de vill komma hem så fort som möjligt. Ringer SAS som säger att de inte kan boka om till revenue tickets då det sker som en sista utväg 24h inom avresedatum och att det inte finns några bonusplatser i närtid. Nu börjar allt färre flyg trafikera mellan Indien och Europa. Någon som har några tips? HUACA på SAS eller försöka ringa till Swiss?
 

flum

Medlem
Corona påverkar allt vi gör just nu, och fler och fler flyg är helt inställda. Det är i alla fall för passagerare, men hur är det med frakt? Det sägs väl till exempel att vissa av SAS långlinjer bärs upp av frakt, framförallt under vintersäsongen. Fortsätter SAS med sin frakt även fast de inte flyger passagerare eller lägger de ner allt? Detta kan ju i förlängningen påverka vårt resande för all framtid, om det påverkar SAS överlevnad.
Är nog säkert pga detta som sas fortsätter att flyga på ORD.
 

henke12

Medlem
Corona påverkar allt vi gör just nu, och fler och fler flyg är helt inställda. Det är i alla fall för passagerare, men hur är det med frakt? Det sägs väl till exempel att vissa av SAS långlinjer bärs upp av frakt, framförallt under vintersäsongen. Fortsätter SAS med sin frakt även fast de inte flyger passagerare eller lägger de ner allt? Detta kan ju i förlängningen påverka vårt resande för all framtid, om det påverkar SAS överlevnad.


Jag jobbar i Hong Kong,
Jag vet att här kör man extraflygningar från Japan och Taiwan endast med frakt pga de vanliga flygen är inställda så jag hoppas att SAS fortfarande har mkt frakt och kanske kan lasta mer än vanligt till och med!
 

flum

Medlem
Mina föräldrar sitter fast i Mumbai på en 2 för 1. Hemresan den 24 mars är canceled av Swiss och de vill komma hem så fort som möjligt. Ringer SAS som säger att de inte kan boka om till revenue tickets då det sker som en sista utväg 24h inom avresedatum och att det inte finns några bonusplatser i närtid. Nu börjar allt färre flyg trafikera mellan Indien och Europa. Någon som har några tips? HUACA på SAS eller försöka ringa till Swiss?
Ni har inte övervägt att köpa nya biljetter?
 

Autonom

Medlem
Mina föräldrar sitter fast i Mumbai på en 2 för 1. Hemresan den 24 mars är canceled av Swiss och de vill komma hem så fort som möjligt. Ringer SAS som säger att de inte kan boka om till revenue tickets då det sker som en sista utväg 24h inom avresedatum och att det inte finns några bonusplatser i närtid. Nu börjar allt färre flyg trafikera mellan Indien och Europa. Någon som har några tips? HUACA på SAS eller försöka ringa till Swiss?

Vet inte riktigt hur föräldrarna ska välja att göra.

Själv hade jag nog för säkerhets skull köpt biljetter och tagit mig hem, vem vet, plötsligt stängs gränser, flygplatser och allt vad det är.

Slipper man gå och oroa sig fram tills 24tim innan avresa eller att en lösning ska dyka upp.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Lite positiva nyheter från hotels.com gällande situationen med resor till USA:

Dear valued customer,

As you may have seen in the news, the United States government has prohibited non-US citizens who are from the 26 countries that make up the European Union’s Schengen Area or who have visited the Schengen Area in the previous two weeks from entering the United States. These countries include Austria, Belgium, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Italy, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, and Switzerland.

The United States government’s policy goes into effect at 11:59 p.m. Eastern Daylight Time on March 13, 2020 but does not apply to persons aboard a flight scheduled to arrive in the United States that departed prior to 11:59 p.m. Eastern Daylight Time on March 13, 2020. The United States government has stated that they intend for this policy to be in place for the next 30 days.

This policy does not include or impact

  • American citizens, permanent legal residents and their immediate families
  • Any child, foster child or ward of a United States citizen or lawful permanent resident, or who is a prospective adoptee pursuant to the IR-4 or IH-4 visa classifications
  • Members of the U.S. Armed Forces and spouses and children of members of the U.S. Armed Forces
  • Anyone traveling at the invitation of the United States Government for virus-related work, certain travelers related to NATO or United Nations work, and certain travelers doing work related to the CDC, Department of Homeland Security, State Department and other law enforcement issues
  • Certain classes of air or sea crewmembers
  • Anyone traveling from the United Kingdom who has not been to the Schengen Area in the last 14 days
While not prohibited from entering the United States, these travelers who have been to the Schengen Area may be required to return to the US through select airports where enhanced screening procedures have been established.

What will happen next

If you are impacted by these new rules and cannot travel to the United States during this 30-day period, please know that we are working quickly with our travel partners to address this unprecedented situation and to take care of you.

If you have only booked lodging via Hotels.com we will ensure you will have the option to cancel and be refunded. If you have booked air travel or a travel package, we are working with our airline partners to understand how their cancellation policies will work.

We will contact you shortly with more details and next steps including how to confirm any changes to your travel plans and how the cancellation process will work.

While the Coronavirus (COVID-19) outbreak is a rapidly changing and fluid situation from a public health perspective, we are committed to keeping you informed and to taking care of you as a valued Hotels.comcustomer.

Sincerely,

Hotels.com

Detta borde väl inte bara gälla USA utan alla länder som nu har inreseförbud? Någon som fått tag i hotels.com och lyckats få återbetalning?
Har försökt ringa dem i 2 dygn utan att komma fram.

Vi har en hotellbokning i Prag över påsk men inreseförbud till Tjeckien och vårat flyg har blivit inställt.
 

LPC123

Medlem
Har just bokat av en resa till Paris i Maj och har en resa till San Fransisco i Juni som jag inte vet hur vi ska göra med. Alla resor i tjänsten stoppade och helst ska vi jobba hemifrån. Skype kommer vara min bästa vän ett tag.
 

LAU23

Medlem
Detta borde väl inte bara gälla USA utan alla länder som nu har inreseförbud? Någon som fått tag i hotels.com och lyckats få återbetalning?
Har försökt ringa dem i 2 dygn utan att komma fram.

Vi har en hotellbokning i Prag över påsk men inreseförbud till Tjeckien och vårat flyg har blivit inställt.

Jag ringde häromdagen och det gick ganska fort att komma fram, fick svar att bokningar till Italien skulle betalas tillbaka om man nu ville det. Nu har jag inte kunnat testa eftersom min bokning är den 19/4 och inreseförbudet är väll till den 3/4.
 
Toppen