Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Min KLM till Skottland är än så länge med i matchen.
fick precis ett påminnelsemail - "We will soon be welcoming you on board..........."

• Gilla
Reactions: Gus
Svenskar som jobbar i Danmark kommer ju in i Danmark och bör således kunna flyga från Danmark, i den mån som flyget avgår.

Nej, inte samma sak om jag uppfattar rätt. Svenskar med arbete i Danmark måste visa upp intyg som bevisar att man arbetar vid den inre gränskontrollen som för de flesta är Öresundsbron. Det är första nålsöga.

Sen gissar jag det blir passkontroll vid incheckning eller vid gate. Kastrup är tyvärr stängt för svenskar i 30 dagar för avresa.

Nej, inte samma sak om jag uppfattar rätt. Svenskar med arbete i Danmark måste visa upp intyg som bevisar att man arbetar vid den inre gränskontrollen som för de flesta är Öresundsbron. Det är första nålsöga.

Sen gissar jag det blir passkontroll vid incheckning eller vid gate. Kastrup är tyvärr stängt för svenskar i 30 dagar för avresa.

Osäker. En utlänning i Danmark tillåts ju rimligen lämna landet, exempelvis via en flight eller via tex Öresundsbron.

Osäker. En utlänning i Danmark tillåts ju rimligen lämna landet, exempelvis via en flickr eller via tex Öresundsbron.

Man måste skilja på om någon redan är i Danmark lagligt eller börjar resan från sitt hem i Sverige. Om du är folkbokförd i Malmö och vill i morgon åka från CPH till LHR verkar svaret vara ett tydligt nej. Är du svenska och har varit där hela veckan och vill flyga till Arlanda är väl en annan situation.

Man måste skilja på om någon redan är i Danmark lagligt eller börjar resan från sitt hem i Sverige. Om du är folkbokförd i Malmö och vill i morgon åka från CPH till LHR verkar svaret vara ett tydligt nej. Är du svenska och har varit där hela veckan och vill flyga till Arlanda är väl en annan situation.
Givetvis utgår jag från det lagliga. En svensk boende i Skåne med anställning i Danmark bör rimligen tillåtas åka till kontoret på morgonen för att på kvällen ta ett flyg från Kastrup, i den mån flyget avgår. Har inte funnit något på danska regeringens coronasida som motsäger det.

Givetvis utgår jag från det lagliga. En svensk boende i Skåne med anställning i Danmark bör rimligen tillåtas åka till kontoret på morgonen för att på kvällen ta ett flyg från Kastrup, i den mån flyget avgår. Har inte funnit något på danska regeringens coronasida som motsäger det.

Ett nytt scenario Anställd i Danmark och vill åka från Kastrup efter arbete. Finns inget jag har sätt som säger JA eller NEJ men jag har inte full översikt.

Blir svårare att hävda det är OK om den Danske arbetsgivaren har en ”work from home” policy och ber anställda hålla sig borta.

Nån som har sett vad det innebär för t ex en amerikan som är i Malmö och ska flyga hem från CPH? Hittar bara information om att svenskar inte får det, men andra medborgare?

Öresundspendlare rekommenderas att printa ett lönebesked eller liknande för att bli insläppt i Danmark. Borde vara rimligt att kunna lämna från Kastrup efter arbete.

Nån som har sett vad det innebär för t ex en amerikan som är i Malmö och ska flyga hem från CPH? Hittar bara information om att svenskar inte får det, men andra medborgare?
Detta säger danska regeringens coronasida:

Personer, der krydser den danske grænse for at komme hjem, fx svenskere, der har været på ferie i udlandet, vil blive anset for at have et anerkendelsesværdigt formål med indrejsen. Det samme gælder ved transit i lufthavnen og for flypersonale.

Det är således skillnad på om man är på väg hem eller på väg ut.
Däremot står det också att individuell bedömning görs. Iom att det är personer vid gränsen som gör bedömningen gör varje fall så kan det givetvis skilja sig, speciellt då detta är en helt ny bestämmelse.

Toppen