Middle seat
Medlem
Svenskar som jobbar i Danmark kommer ju in i Danmark och bör således kunna flyga från Danmark, i den mån som flyget avgår.
Svenskar som jobbar i Danmark kommer ju in i Danmark och bör således kunna flyga från Danmark, i den mån som flyget avgår.
Nej, inte samma sak om jag uppfattar rätt. Svenskar med arbete i Danmark måste visa upp intyg som bevisar att man arbetar vid den inre gränskontrollen som för de flesta är Öresundsbron. Det är första nålsöga.
Sen gissar jag det blir passkontroll vid incheckning eller vid gate. Kastrup är tyvärr stängt för svenskar i 30 dagar för avresa.
Osäker. En utlänning i Danmark tillåts ju rimligen lämna landet, exempelvis via en flickr eller via tex Öresundsbron.
Givetvis utgår jag från det lagliga. En svensk boende i Skåne med anställning i Danmark bör rimligen tillåtas åka till kontoret på morgonen för att på kvällen ta ett flyg från Kastrup, i den mån flyget avgår. Har inte funnit något på danska regeringens coronasida som motsäger det.Man måste skilja på om någon redan är i Danmark lagligt eller börjar resan från sitt hem i Sverige. Om du är folkbokförd i Malmö och vill i morgon åka från CPH till LHR verkar svaret vara ett tydligt nej. Är du svenska och har varit där hela veckan och vill flyga till Arlanda är väl en annan situation.
Givetvis utgår jag från det lagliga. En svensk boende i Skåne med anställning i Danmark bör rimligen tillåtas åka till kontoret på morgonen för att på kvällen ta ett flyg från Kastrup, i den mån flyget avgår. Har inte funnit något på danska regeringens coronasida som motsäger det.
Detta säger danska regeringens coronasida:Nån som har sett vad det innebär för t ex en amerikan som är i Malmö och ska flyga hem från CPH? Hittar bara information om att svenskar inte får det, men andra medborgare?