Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

anjak

Medlem
För er som är på väg till Schweiz har man just tagit beslut om att omedelbart införa inre gränskontroller och att samtliga tillställningar med mer än 50 personer ska ställs in. Gäller även restauranger och barer med plats för fler än 50 personer. Samtidigt stänger man också fritidsaktiviteter vilket ska inkludera skidanläggningar.
 

eliee

Medlem
Min kryssning i maj Japan-Korea blev inställd, dock så kan jag inte ändra min finnair bokning för frugan bokat ett segment med JAL, trodde först hon bokat enbart finnair flyg men icke :) blir kul att se om man finner någon lösning för detta.

Har ni kikat med JAL om de kan fixa det åt er? Det verkar som att de har en generös change och refund policy för biljetter på deras flyg, åtminstone om det är JAL-stock.
Se Special handling for international tickets following the situation of pneumonia caused by the new coronavirus. - JAL International Flight
 
Pressmeddelande nyss från UD:

"Med det exceptionella läge som råder bör alla som planerar en utlandsresa noga tänka igenom vilka risker som finns och om resan behöver genomföras. Detta gäller oavsett om UD formellt avråder från ett område eller inte. Varje resenär har själv ett ansvar för att följa utvecklingen och fatta informerade beslut."

Stor osäkerhet när det gäller utlandsresor - Regeringen.se
 

palmen

Moderator
Jag håller helt med men det var tyvärr inte det svar vi fick. Hon frågade även sin supervisor men fick nekande svar därifrån.

Jag sitter just nu i kö till vanliga kundtjänst, man ändrade nämligen anslutningen från Frankfurt till Sverige. Delvis vill jag se om den går att få lite bättre men framförallt undrar jag om det går att komma runt reglerna bakvägen, eftersom en del av resan är ändrad kanske man kan argumentera för att ändra hela resan tänker jag. Det skadar ju inte att fråga åtminstone.

Tyvärr kom jag på detta först efter jag pratat med Tallinn. Men om jag hinner innan det stänger så tänker jag göra ett försök till med Tallinn om jag får nej från vanliga kundtjänst.

Vi har möjlighet att klara oss med de biljett vi har, vi kan vara kvar i Thailand några dagar till, så har det gått 14 dagar sen vi var i Tyskland. Vi kan också ändra så vi åker till Singapore innan nya restriktionerna införs. Så vi kan ta oss runt detta med meckande, men jag tycker det är lite dåligt att inte hjälpa till mer när situationen är som den är. Jag tycker inte det vi försökte göra var orimligt, men när man helt vägrar röra bokningen blir det svårt att få något gjort...
Nu verkar sas ha stoppat alla möjligheter till award bokningar
SAS stoppar alla awardbokningar med Star Alliance | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Hoppas det ändå löser sig för er på något sätt.
 
Nu verkar sas ha stoppat alla möjligheter till award bokningar
SAS stoppar alla awardbokningar med Star Alliance | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Hoppas det ändå löser sig för er på något sätt.

Det blev nej även från SAS kundtjänst. Hon försökte och det lät som hon skruvade på sig rejält i stolen men det blev inget av det.
Lustigt nog kunde hon inte ens justera benet från Frankfurt till Sverige, trots att det står i mejlet jag fått att jag ska ha tio dagar på mig att protestera om nya tiden inte passar.

Tallinn hänvisade till star alliance ticketing rules, vilket SAS kundtjänst till slut medgav var SAS bokningsregler. Trots det verkade det inte finnas något utrymme att frångå reglerna utan det var blankt nej som gällde.

Vi ger oss nu på plan B, vilket blir att justera så vi kommer till Singapore innan de nya restriktionerna börjar gälla. Hoppas på bättre lycka med Singapore airlines kundtjänst.
 
Toppen