Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Homer

Medlem
Last edited:

PetersFan

Medlem
Direktflyg? Annars skulle jag inte åka i nuläget.
Är på plats nu, mellanlandade i Frankfurt. Genomgick en temperaturkoll via scanners vid passkontrollen vid ankomst Malta - det enda jag har märkt. När jag lyfte så visste jag inte om det, men när jag fick på telefonen igen efter landning så får jag såklart ett mail(från min arbetsgivare) om att det nu finns fall bekräftade i Malta.... Känner mig lagom dum/naiv. Värt att tillägga är att jag fortfarande inte är jätteorolig, men lite ironiskt är det.
 

gjohansson

Medlem
Man ska inte säga annat än att det är luftigt och planen avgår i tid.
Gick igenom Kastrup nu och det är en konstig känsla när det är så lite folk.
 

Resenären

Medlem
Erst am (gestrigen) Donnerstag hatte die Lufthansa-Gruppe bekannt gegeben, dass wegen der Auswirkungen des Coronavirus im März rund 7100 Europa-Flüge gestrichen werden. Enl CH-tidning.
Fick idag Mail från Swiss att de strukit avgången kl 10:00 från Arlanda, dvs LX1249, som jag är inbokad på. Ser ut att vara from 12/3?
Har inte lust att komma fram 8 timmar senare än planerat. Läge att omplanera.
 

Senator

Moderator
Erst am (gestrigen) Donnerstag hatte die Lufthansa-Gruppe bekannt gegeben, dass wegen der Auswirkungen des Coronavirus im März rund 7100 Europa-Flüge gestrichen werden. Enl CH-tidning.
Fick idag Mail från Swiss att de strukit avgången kl 10:00 från Arlanda, dvs LX1249, som jag är inbokad på. Ser ut att vara from 12/3?
Har inte lust att komma fram 8 timmar senare än planerat. Läge att omplanera.

Vad jag kan se så har Swiss plockat bort LX1248/1249 t.o.m söndag 29:e mars. Den 30:e är båda tillbaka. Under tiden är det A220-100/300 som flyger LX1250/1251 och LX1254/LX1255 med några undantag.

SAS verkar flyga SK605/606 på morgonen de flesta dagar som alternativ.
 

Micce1980

Medlem
Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu att svenskar som kommer hem från österrikiska Tyrolen och får symptom testar sig. Sedan tidigare gäller det norra Italien, Kina, Iran samt delar av Sydkorea. Är man försiktigt lagd kan det väl tolkas som en mjuk avrådan mot att åka dit?

Folkhälsomyndigheten rekommenderar provtagning av sjuka som varit i Tyrolen — Folkhälsomyndigheten

Just Tyrol har 9 fall fram till idag. kanske beror det mestadels på närheten samt Brennerpasset som används flitigt. De har tydligen spontana hälsokontroller där. Della sajt listar live från Österrike Coronavirus in Austria: Live-Ticker - Vindobona.org | Vienna International News
Problemet är väl att Italien stänger skidanläggningar så då drar sig skidsugna norrut och....
 

Robert flysas

Moderator
Jag reser idag till Malta och stannar tills på fredag. Det finns enligt WHO och den Maltesiska regeringen inga kända fall än så länge på ön. Jag kan inte låta bli att tänka på att om mot förmodan ett utbrott konstateras i veckan på Malta - kan det bli problem för mig att resa hem till Sverige igen? Såklart en omöjlig fråga att svara på, och jag är inte orolig för viruset i sig, utan mer att bli strandsatt. Utan att säga för mycket så är min tilltro till den Maltesiska regeringen inte fantastiskt hög, därav oron om eventuella komplikationer för mitt resande. Frågan är, antar jag; Finns det några garantier på ersättning/hjälp på plats i länder där det "eventuellt" bryter ut inom en snar framtid?
Reser med SAS.

Ursäkta en eventuellt paranoid fråga, men finner den relevant.


Mvh
Få fall på Malta just nu (3)
 
D

Deleted member 30163

Guest
Italien utökar karantän – offentliga sammankomster förbjuds

Offentliga sammankomster förbjuds och hela Italien ska omfattas av karantän, säger premiärminister Giuseppe Conte enligt Reuters.
(di.se)
 
Toppen