Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Palazzi

Medlem
Spridningen i Italien helt okontrollerad nu. Stiger betydligt snabbare, procentuellt, än när det var som värst i Kina. Min hemstad, Bergamo, värst drabbad utanför Kina (och som god tvåa inräknat Kina) när det gäller både insjuknade och döda. Exponentiell ökning nu och senast siffrorna på Bergamo säger 26%/dygn vilket innebär att ökningen per dag är högre än totala sjukdomsfallen i Sverige (och vi pratar om en stad i storlek Linköping).

De har, med de få nackdelar som bristen på kinas dikatoriska ledarskap innebär, inte samma möjlighet att totalt hålla människor inlåsta för att förhindra spridningen. Ändå väldigt hårda restriktioner och militär på plats för att spärra av gator, torg etc. Oroande analyser pekar på att man inom någon vecka kan nå Kinesiska nivåer, i faktiska tal, vilket såklart är en enorm katastrof för både landet självt (med nästan 10% dödlighet + 70år) men även oundvikliga smittoeffekter till grannländer.

Hittils har italienska lokalmedier legat halvdagen före de svenska nationella och det pratas om att virussmittan kan bestå till sensommar/höst. Resestopp rekommenderas och visst lär det lamslå ekonomin på både mikro- och makronivå (förutom de personliga tragedier med i värsta fall dödlig utgång).

10-15.000 svenskar befinner sig i Italien och rekommenderas åka hem. De ska väl alla testas i mer eller mindre omfattning.Svår balansgång med den svenska ekonomin, men rekommendationerna kommer ser ut att övergå till rekommendation stäng gränserna inom 5-7 dagar.

Gillar inte att göda den panikartade stämningen, men italienska rapporterna på seneftermiddagen påkallar tyvärr inget annat.
 

squeezen

Medlem
Jahapp tomt och ingen reser i coronatider var det ja:
1216D5F1-E720-4E6E-86B2-323307E0473D.png


Lite roligt det även skickas till F pax dock...
 

FilipJ

Medlem
Verkar få 9h på en halvkul lounge efter 20h på resande fot eftersom Brussels är helt ovilliga att hjälpa mig med ombokning pga resa betald med miles. Hur kan jag göra?
E62D1BF8-7E2D-419F-B027-1C3C62F6C832.png
 

Homer

Medlem
Enligt egen utsago förbättras situation i Kina och Sydkorea.

South Korea coronavirus: Country has 'passed the peak' of the outbreak, health minister hopes - CNN
The South Korean government has been among the most ambitious when it comes to providing the public with free and easy testing options.
It has the ability to run about 15,000 diagnostic test per day and has conducted 196,000 tests to date nationwide, free of charge.
South Korean authorities also arranged facilities for patients who were only suffering from mild symptoms. Authorities in the city of Goyang even set up drive-thru testing booths.

South Korea pioneers coronavirus drive-through testing station - CNN
 

Hachans

Medlem
Verkar få 9h på en halvkul lounge efter 20h på resande fot eftersom Brussels är helt ovilliga att hjälpa mig med ombokning pga resa betald med miles. Hur kan jag göra?
Visa bifogad bild 107363
Ladda ner lite tv-program till dator/padda, läsa en bok, prova dig igenom hela mat och dryck sortimentet i loungen och gilla läget?

Du kan inte förvänta dig att komma fram lika snabbt som vanligt när det är en massa inställda flyg.
 

ulagun

Medlem
Få fall på Malta just nu (3)
Från noll till fyra på någon dag. Folk ute som vanligt. Märks ingenting här.
Valde Malta istf Milan och kolla Zlatan pga noll fall och kontroll vid inresa.
Blev tveksam redan på flygplatsen i söndags. Flera arrivals från Milan.Kontrollen var ett dåligt skämt jämfört med det vi gick igenom i Singapore under SarS för många år sedan.
Har ju ingen större lust bli isolerad på Hilton veckor framöver.
 
Toppen