Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

För att förtydliga - De nekar inte visumansökningar - de har dock tagit bort visumfriheten för bland annat Svenskar, som man normal sett har när man ankommer till Vietnam. Nu måste alla svenskar ansöka om Visum i förhand.

Det är också därför som hon tjejen, i den Aftonbladetartikel (Svenska Ebba, 21, nekades inresa till Vietnam | Aftonbladet ) jag gissar att du refererar till, inte fick komma in i landet.
Det känns som det inte riktigt är klarställt vad som faktiskt gäller men tolkade även de sista jag läste på det sättet. Kan ju hoppas på det då det väl är väldigt enkelt att söka e-visum till Vietnam. Säger ju dock inte att de inte skulle kunna dra in det också. Ser inte riktigt poängen med att bara ta bort det alternativet. Men tiden får utvisa.
 

Tonton

Medlem
Det känns som det inte riktigt är klarställt vad som faktiskt gäller men tolkade även de sista jag läste på det sättet. Kan ju hoppas på det då det väl är väldigt enkelt att söka e-visum till Vietnam. Säger ju dock inte att de inte skulle kunna dra in det också. Ser inte riktigt poängen med att bara ta bort det alternativet. Men tiden får utvisa.

Från Sweden Abroad - Från vilket jag har hämtat min tolkning av det hela:


Sweden Abroad skrev:
Spridningen av Covid-19 orsakat av coronavirus i Kina och andra länder har lett till att regeringen i Vietnam benämnt utbrottet som en nationell epidemi, se länk till regeringens websida. Ca 30 fall har hittills rapporterats.

Omfattande inreserestriktioner gäller för personer som kommer från länder som är svårt drabbade av coronavirusutbrott, däribland Sverige. 9 mars beslutade Vietnam att suspendera den 15-dagars visumfrihet svenska medborgare har. Det är ännu oklart när beslutet träder ikraft, eller om det redan har trätt i kraft. Svenskar som vill resa till Vietnam hänvisas nu till att söka inresevisum via Vietnams ambassader alternativt e-visum tjänster. Ambassaden söker mer information.

De nu gällande inreserestriktionerna innebär, beroende på utvecklingen, att inresa kan nekas alternativt att inresande person sätts i karantän antingen i särskilda faciliteter eller i hemmet eller liknande. F.n är Kina, Sydkorea, Iran, Italien, Danmark, Norge, Finland, Storbrittanien, Frankrike, Tyskland och Sverige bland dessa länder, fler länder kan dock tillkomma med mycket kort varsel.

Källa: https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/vietnam/


Men som du säger - allting är lite oklart och saker kan nog ändras snabbt. Det gäller att hålla sig konstant uppdaterad :)
 
Travelers from the following countries are now ineligible to enter Qatar:
  • Bangladesh
  • China
  • Egypt
  • India
  • Iran
  • Iraq
  • Lebanon
  • Nepal
  • Pakistan
  • Philippines
  • South Korea
  • Sri Lanka
  • Syria
  • Thailand
The decision affects all individuals intending to enter from these countries, including visas upon arrival, those with a residence or work permit, and temporary visitors.

Den där var ju intressant. Verkar nästan som att den skulle kunna vara riktad mot länder som skickar gästarbetare. Lätt konfunderad över att Italien inte finns medo_O
Fast om man läser vidare så är Italien redan inkluderat, eller?

Såhär skriver dom:

8 March 2020
In addition to Qatar Airways announcement regarding flights to and from Italy, entry to the State of Qatar is temporarily suspended for all those intending to travel from certain countries, as of 9 March 2020. This decision comes as a preventive measure due to the spread of Coronavirus (COVID-19) worldwide.

The decision includes the following countries: Bangladesh, China, Egypt, India, Iran, Iraq, Lebanon, Nepal, Pakistan, Philippines, South Korea, Sri Lanka, Syria and Thailand.
 
Hade ett möte inbokat i Hanoi om 2,5 veckor. Mejlat partnern nu och kollat ifall vi kan ses i Kambodja eller Laos istället.. Vore nice ifall han kunde komma till Phnom Penh. Var jävligt länge sedan jag var där..
 
Jag reser idag till Malta och stannar tills på fredag. Det finns enligt WHO och den Maltesiska regeringen inga kända fall än så länge på ön. Jag kan inte låta bli att tänka på att om mot förmodan ett utbrott konstateras i veckan på Malta - kan det bli problem för mig att resa hem till Sverige igen? Såklart en omöjlig fråga att svara på, och jag är inte orolig för viruset i sig, utan mer att bli strandsatt. Utan att säga för mycket så är min tilltro till den Maltesiska regeringen inte fantastiskt hög, därav oron om eventuella komplikationer för mitt resande. Frågan är, antar jag; Finns det några garantier på ersättning/hjälp på plats i länder där det "eventuellt" bryter ut inom en snar framtid?
Reser med SAS.

Ursäkta en eventuellt paranoid fråga, men finner den relevant.


Mvh
Direktflyg? Annars skulle jag inte åka i nuläget.
 

Andrew

Medlem
Den där var ju intressant. Verkar nästan som att den skulle kunna vara riktad mot länder som skickar gästarbetare. Lätt konfunderad över att Italien inte finns medo_O
Väldigt konstigt val av länder. Ställen som USA, Frankrike och Tyskland som har nästan okontrollerad spridning finns inte med, när flera på listan har under 100 fall.
 

Homer

Medlem
SAS-anställda har smittats av coronaviruset

SAS-anställda som arbetat ombord på bolagets flygplan har bekräftats smittade och sitter i karantän, skriver norska Dagbladet.
Uppgifterna bekräftas av bolagets presschef John Eckhoff.
Di Publicerad: 09 mars 2020, 16:33



SAS-medarbeidere corona-smittet - Børsen
Han bekrefter videre at det er snakk om ansatte som arbeider om bord i fly, men vil ikke gi nærmere opplysninger om hvilke stillinger de innehar, eller antall ansatte som er rammet.
 
Toppen