Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

palmen

Moderator
Verkar få 9h på en halvkul lounge efter 20h på resande fot eftersom Brussels är helt ovilliga att hjälpa mig med ombokning pga resa betald med miles. Hur kan jag göra?
Visa bifogad bild 107363
Åk in till stan och gå till Cantillion och drick öl :)
Är även ett museum om ma när intresserad av att se hur man bryggde öl i början på 1900-talet.
Det går tåg flera ggr i timmen in till stan och kostar väl ca 15€ tur och retur har jag för mig. Jag skulle definitivt åkt in till stan och gjort något om vädret är ok och du inte har allt för mycket handbagage att släpa på.

har du hotell? Be om senare utcheckning och ta sovmorron och "splitta" tiden.
Då han skriver att han redan haft 20h på resande fot så gissar jag på att han inte sov på hotell i Bryssel.
 

Jönsson

Medlem
Fick precis detta av Heathrow AirPort.


Important information Coronavirus update

Following the World Health Organization s declaration that this is a public health emergency of international concern, enhanced monitoring is in place for all direct flights from areas affected, which includes: China, Hong Kong, Iran, Italy, Japan, Malaysia, Singapore, South Korea, Taiwan, Thailand and Vietnam to the UK due to the outbreak. This includes the provision of advice leaflets, precautionary measures and having Public Health England (PHE) colleagues and doctors in our immigration halls.

We continue to work closely with PHE officials to facilitate their access to the airport so that they can implement their enhanced monitoring measures. In line with the latest PHE advice, we are encouraging passengers and colleagues to maintain good hand hygiene including washing hands thoroughly if you feel unwell or know anyone with symptoms call NHS 111 for instructions. We appreciate this is a difficult time, if you've returned from a country that s affected by the coronavirus in the last 14 days, please visit the Government website to find out more advice on next steps depending on where you have travelled from.

We also encourage passengers and colleagues with individual questions or concerns about Coronavirus or travel to affected countries to refer to guidance from Public Health England and the Foreign and Commonwealth Office..
 
  • Gilla
Reactions: hco

tågnörd

Medlem
Fick precis detta av Heathrow AirPort.


Important information Coronavirus update

Following the World Health Organization s declaration that this is a public health emergency of international concern, enhanced monitoring is in place for all direct flights from areas affected, which includes: China, Hong Kong, Iran, Italy, Japan, Malaysia, Singapore, South Korea, Taiwan, Thailand and Vietnam to the UK due to the outbreak. This includes the provision of advice leaflets, precautionary measures and having Public Health England (PHE) colleagues and doctors in our immigration halls.

We continue to work closely with PHE officials to facilitate their access to the airport so that they can implement their enhanced monitoring measures. In line with the latest PHE advice, we are encouraging passengers and colleagues to maintain good hand hygiene including washing hands thoroughly if you feel unwell or know anyone with symptoms call NHS 111 for instructions. We appreciate this is a difficult time, if you've returned from a country that s affected by the coronavirus in the last 14 days, please visit the Government website to find out more advice on next steps depending on where you have travelled from.

We also encourage passengers and colleagues with individual questions or concerns about Coronavirus or travel to affected countries to refer to guidance from Public Health England and the Foreign and Commonwealth Office..

En fråga på detta då: Varför är tex Thailand och Vietnam med på listan, men inte Frankrike, Spanien och Tyskland? De två förstnämnad har drygt 50 resp. 30 fall. De andra tre har 1200+ fall vardera. Rörelsefrihet i EU som gör att det ändå inte går att stoppa folk?
 

Palazzi

Medlem
En fråga på detta då: Varför är tex Thailand och Vietnam med på listan, men inte Frankrike, Spanien och Tyskland? De två förstnämnad har drygt 50 resp. 30 fall. De andra tre har 1200+ fall vardera. Rörelsefrihet i EU som gör att det ändå inte går att stoppa folk?

Troligen de nordost-asiatiska anslutningsflygen, som kan ha knutit an till hubbar i även Thailand och Vietnamn de räds (och möjligen att man inte litar på att spridningen är såsom uttalats för Thailand och Vietnamn). Verkar som om man inte kollar landstillhörighet på de ombord, utan "enkom" var direktflygen utgår ifrån. Är väl enklast så..

EU's rörlighet har man diskuterat i Europa-parlamentet, i relation till detta, har jag uppmärksammat. Verkar vara varje lands rätt att stänga gränser vid risk för smittspridning. De flesta länder är dock måna om att kunna plocka hem medborgare som fastnat utomlands så en viss mån av rörelse vill man väl generellt bibehålla (så även transporter av dagligvaror för de länder som inte klarar sig på inhemsk produktion).
Misstänker också, tyvärr, att affärsvärden skulle kunna påverka eventulla dröjsmål av spärrar genemot t.ex. Frankrike och Tyskland (även om det inte ens är statistiskt påkallat idag).
 

Nemo

Medlem
Danmark vill att man undviker kollektivtrafik i rusningstid, samt stänger (de vanliga terminalerna på) Kastrup för resenärer från riskområden.
Mette Frederiksen: Vi risikerer, at sundhedsvæsenet ikke kan følge med - Politik
”Regeringen opfordrer nu borgerne til så vidt muligt at undgå kollektiv trafik i myldretiden for at begrænse smitterisikoen.

Tag cyklen eller gå, hvis det er muligt. Husk god håndhygiejne, hold afstand til andre mennesker, og rejs slet ikke med offentlig transport, hvis du er syg eller formoder at være smittet, lyder anbefalingerne.

Udbyderne af den kollektive trafik bliver desuden bedt om at skrue op for rengøringen og samtidig sikre, at passagererne ikke står for tæt. Det kan for eksempel blive nødvendigt at indsætte flere busser eller tog. Eller indføre krav om kun at tage et mindre antal passagerer med, oplyser statsministeren.

Ydermere vil personer, der rejser ind i Danmark, fra et af de ”røde” risikoområder såsom Norditalien, hvor coronasmitten er særligt i udbrud, ikke længere kunne komme ind igennem Københavns Lufthavn. De bliver i stedet ført uden om de sædvanlige terminaler og bragt i karantæne.

Al flytrafik til Danmark fra de røde områder bliver senere tirsdag indstillet.
 

ELOS

Medlem
Undrar om det kommer en ny 2 för 1 kampanj LH Group i kölvattnet till Corona. De behöver ha igång sin business....
 

Alf

Medlem
Undrar om det kommer en ny 2 för 1 kampanj LH Group i kölvattnet till Corona. De behöver ha igång sin business....

Skulle inte tro det. Man får ju inte ens någon ny när man avbokat en resa med en 2-4-1 som utgått vid årsskiftet. Det erbjuds bara en förlängning till 31 mars om det är ett drabbat område. Jag har en bokning till LAX i början av april som jag avser avboka pga Corona och det blir väl inte ens en förlängning av giltighetstid på vouchern eftersom USA inte räknas som drabbat område.
 

Syversen

Medlem
Skulle inte tro det. Man får ju inte ens någon ny när man avbokat en resa med en 2-4-1 som utgått vid årsskiftet. Det erbjuds bara en förlängning till 31 mars om det är ett drabbat område. Jag har en bokning till LAX i början av april som jag avser avboka pga Corona och det blir väl inte ens en förlängning av giltighetstid på vouchern eftersom USA inte räknas som drabbat område.

Nu pratar ni nog om olika saker. Elos menar nog kampanjer med bra priser av typen åk två betala för en, på vanliga köpta biljetter. Inte Amex 2-4-1.
 
Toppen