About

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 4 Februari 2020.

1. Hachans

Hachans Medlem

Det var lite hårddraget, reglerna säger följande:

• uten å bruke offentlig transport,
    • uten å overnatte der, og
    • uten å ha nærkontakt med andre enn dem du bor sammen med
    Så om du klarar dig genom ett orange område enligt reglerna ovan så är det lugnt.

2. PRJml2ENIpiC1e3L

PRJml2ENIpiC1e3L Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Glöm inte att registrera dig här också innan resan (tidigast 72h innan) : entrynorway.no
    Som exempel fyllde jag i att jag varit i Örebro och Stockholm under senaste 14 dagarna, båda var gröna, och jag åkte in i Norge via Värmland , som då var rött, och det var inga problem. Visade Q . R koden från registreringen, testade mig och fick efter det komma in

3. HCas

HCas Medlem

Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Ingen aning. Min poäng var mest att restriktionerna är politiska beslut som i princip inte hänger ihop med något annat. Om politikerna vill ha restriktioner går det alltid att hitta ett argument för det, och vice versa.

Men nu är vi inne på områden jag tror moderatorerna gärna ser att vi håller oss undan från.

4. RickardG

RickardG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Senaste uppdateringen är att kravet på green pass inte kommer gälla båt, flyg och tåg (långdistans) förrän 30 augusti. Däremot kommer det vara ett krav för övriga aktiviteter från den 6 augusti.
    Efter påtryckningar från turistindustrin verkar nu ett undantag införas, som gör att passet inte krävs om man äter på hotellets restaurang, förutsatt att restaurangen endast accepterar hotellets egna gäster.

i praktiken gäller fr o m fredag följande:
    - Fullvaccinerad plus 14 dagar, full fräs. Använd ditt svenska covidbevis för såväl inresa som åtkomst till lokala aktiviteter.
    - Halvvaccinerad plus 14 dagar, Antigentest krävs för inresa, samt svenskt covidbevis på plats för åtkomst till lokala aktiviteter.
    - Ovaccinerad eller halvvaccinerad plus 0-13 dagar, antigen för inresa och sen oklart hur man kommer åt lokala aktiviteter. Möjligen krävs antigentest på plats, med lokalt intyg, var 48:e timme.
    - Genomgången infektion, gäller för såväl inresa som för lokala aktiviteter om detta framgår av det svenska covidpasset (när det nu kommer igång)

Summa summarum är det fullvaccinerade som nu kan leva bekymmersfritt, alla andra har mer eller mindre olika utmaningar att både ta sig in i landet och semestra/arbeta på plats.

Fredrik Thurfjell gillar detta.
  5. Hachans

Hachans Medlem

Bra, precis som det skall vara. Det känns som en bra väg att gå. Ingen tvingar någon att ta något vaccin, men samtidigt får man inte vara ute som ovaccinerad och förstöra det roliga för andra utan att vara säker på att man inte är sjuk.

Berglund, eddo och Lauda 777 gillar detta.
  6. dino_81

dino_81 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Instämmer helt och hållet.

Väljer man bort att vaccinera sig (utan giltigt skäl) och därmed riskera att öka både smittspridningen och belastningen inom vården får en självklart göra så men ens egoistiska val får då konsekvenser.

När det gäller +12 år finns det så klart barnfamiljer som hamnar i kläm och en lämplig lösning vid nödvändiga resor skulle subventionerade tester kunna vara en möjlighet.

Okynnesresandet med sina barn torde försvinna i slutet av månaden då skolterminen, som förhoppningsvis inte sker på distans, startar.

Lauda 777 och GOTBound gillar detta.
  7. Hachans

Hachans Medlem

Jo, men det är tillfälligt och kommer lösa sig. Men tills dess är ju även barn även att anse som vektorer för Deltavarianten och behöver behandlas därefter. Det går liksom inte att bortse från dem på samma sätt nu.

8. SK989

SK989 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad menar du med "okynnesresa"? Att man ska avstå från semesterresor generellt ("icke nödvändig resa") och alltså hålla sig hemma eller att barnfamiljer generellt ska avstå semesterresor och hålla sig hemma? Du är förstås fri att tycka vad du vill men varken UD eller Folkhälsomyndigheten avråder från semesterresor generellt inom EU - oavsett ålder.

Last edited: 3 Augusti 2021
    Börnen gillar detta.
  9. Kimmen00

Kimmen00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Här på BC finns inget som heter okynnesresor...

Tomas E, eddo, Börnen och 7 andra gillar detta.
  10. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    EU avråder dock från såna resor genom att skapa regler som försvårar för barnfamiljer att resa. Vi kan därmed förutsätta att det är den gemensamma positionen hos medlemsländerna att den här typen av resor är okynnesresor. På det sättet slipper såväl UD som FOHM att rekommendera något.

Jag förstår dock inte fullt ut varför inte barnfamiljer kan testa sina barn? Obehagligt? Jaha? Dyrt? Jaha? Jag misstänker att det är något underförstått här som hänger ihop med det låga svenska testandet men vad vet jag...

dino_81 gillar detta.

Dela sidan