dino_81
Medlem
Jag vill egentligen inte ta en diskussion pga att det är ett så laddat ämne där många (inklusive jag själv) berörs men känner att jag vill svara.Vad menar du med "okynnesresa"? Att man ska avstå från semesterresor generellt ("icke nödvändig resa") och alltså hålla sig hemma eller att barnfamiljer generellt ska avstå semesterresor och hålla sig hemma? Du är förstås fri att tycka vad du vill men varken UD eller Folkhälsomyndigheten avråder från semesterresor generellt inom EU - oavsett ålder.
Jag menar att resandet under sommaren (trots ingen formell avrådan mot resande i sig) tyvärr har visat sig vara ytterst negativ ur ett smittspridningsperspektiv. Vidare har FHM avrått från ökade sociala kontakter, att hålla avstånd även utomhus och stanna hemma vid minsta symtom. Detta tre rekommendationer är inte helt lätt att hålla på en semesterresa.
Siffror som säger upp till 25% av de nya fallen kan härledas till utlandssemestrar har redovisats, då blir det väldigt tydligt att icke-nödvändiga resor inte är bra sett till smittspridning.
Framförallt är det icke-vaccinerade (där barn/tonåringar ingår) som löper risk att bli symptomatiskt sjuka och därmed mer troligt smitta andra.
Mitt svar gällde Tyskland och krav på test även för +12 år som ännu inte har vaccinerat sig och det tycker jag är bra.
Vi här på detta forum älskar att resa och gör det mer än gärna. Därför kanske var mitt uttryck om okynnesresande lite hårt. Vad jag vill komma fram till är om vi alla kollektivt och solidariskt håller oss på marken ett tag till så kommer världen fortare att öppna upp så att vi kan återstarta vår älsklingshobby på nytt!