Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hachans

Medlem
+1 alla som landar på ARN eller GOT borde kunna testa sig direkt, i väntan på bagaget, oavsett vilken region man bor i.

Japp, det var illa nog att det först bara var Stockholmare som kunde testa sig där. Sen kunde ju Uppsalabor på nåder också få testa sig där. Men jag tänker på alla andra som använder ARN som mas, typ Västmanland, Örebro, Dalarna eller Sörmland. Det borde vara en no-brainer tycker jag. Och så får landstingen styra upp notan sedan. Borde inte vara rocket science.

Att det dessutom är stängt när många av de sena dammsugarflygen anländer med resenärer som rest mycket långt gör att man missar early warnings om andra intressanta spännande Covidvarianter.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Fredrik

Medlem
Ta ett blad ur Tysklands bok. Teststationer överallt. Drop in om det behövs. Och se till att teststationerna på flygplatserna är öppna (eller existerar) så att testandet blir en naturlig del av resandet. Gör det jobbigt att undvika och otroligt lätt att testa. Att stationerna på Arlanda stänger 19 är ju pinsamt.

Sverige testar trots det betydligt fler människor än Tyskland. Båda länderna ligger givetvis nära botten i hela EU.
 

igelkotten

Medlem
Är det någon som vet ifall man måste boka Day 2 test om man flyger till UK men inte stannar tills dag 2?

Har inget rakt svar, men kanske mina erfarenheter kan vara till hjälp.

Du måste fylla i en Passenger Locator Form, och i den behöver du fylla i ett id-nummer du får när du bokar day 2-test. Dessutom kommer de vid gränskontrollen vilja se att du bokat ett test.
 

aruba1

Medlem
Är det någon som vet ifall man måste boka Day 2 test om man flyger till UK men inte stannar tills dag 2?
Om jag tolkar regelverket rätt så kan du göra testet dag 2 eller innan dag 2.
74370120886b54a77c08d5f8dd0395e1.jpg


Red, amber and green list rules for entering England - GOV.UK
 

NotRyan

Medlem
Om jag tolkar regelverket rätt så kan du göra testet dag 2 eller innan dag 2.
74370120886b54a77c08d5f8dd0395e1.jpg


Red, amber and green list rules for entering England - GOV.UK
Dock gäller följande om man är färdigvaxad i Sverige och kommer från "amber-land":

Amber list rules if fully vaccinated in Europe or the USA
If you’ve been fully vaccinated in the USA or many European countries, you will not need to quarantine when you arrive in England or take a day 8 test. You still need to book and take a day 2 test.

Find out more about the amber list rules for Europe and the USA.
 

Hachans

Medlem
Tror det och jag tolkar ”day 2” som dagen efter ankomst (men du kanske bara ska dit över dagen?).

Nja, på infosidorna står det att Arrival day = dag 0.

Min tanke är att vara med på ett endagsevent, komma dit kvällen innan och sen flyga hem på eftermiddagen när det är slut.


Om jag tolkar regelverket rätt så kan du göra testet dag 2 eller innan dag 2.
74370120886b54a77c08d5f8dd0395e1.jpg


Red, amber and green list rules for entering England - GOV.UK

Hmm, okej, får se hur sjutton man ska planera in testet helt enkelt.
 
Toppen