Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hachans

Medlem
Så kör inte ned cabbat… då kommer du inte in…?
Och ingen soppa påfyllning i kontaminerat område

Det var lite hårddraget, reglerna säger följande:

  • uten å bruke offentlig transport,
  • uten å overnatte der, og
  • uten å ha nærkontakt med andre enn dem du bor sammen med
Så om du klarar dig genom ett orange område enligt reglerna ovan så är det lugnt.
 
Glöm inte att registrera dig här också innan resan (tidigast 72h innan) : entrynorway.no
Som exempel fyllde jag i att jag varit i Örebro och Stockholm under senaste 14 dagarna, båda var gröna, och jag åkte in i Norge via Värmland , som då var rött, och det var inga problem. Visade Q . R koden från registreringen, testade mig och fick efter det komma in
 

HCas

Medlem
Jag har fått för mig att kombinationen av en stor andel vaccinerade och en stor andel icke-vaccinerade, med en smittsammare variant är en gynnsam miljö för utveckling av resistens.

Sedan är det rimligt att se förra höstens lättnader som ett misstag, inte som de optimala åtgärderna, med tanke på hur det utvecklade sig sedan.

Disclaimer: Har inga medicinska kunskaper.

Ingen aning. Min poäng var mest att restriktionerna är politiska beslut som i princip inte hänger ihop med något annat. Om politikerna vill ha restriktioner går det alltid att hitta ett argument för det, och vice versa.

Men nu är vi inne på områden jag tror moderatorerna gärna ser att vi håller oss undan från.
 

RickardG

Medlem
Italien inför den 6 augusti krav på att visa upp ett nationellt ”Green pass” för att få äta på restaurang inomhus, komma in på museum, använda lokaltrafik, åka tåg etc. etc.
I praktiken kommer man vara väldigt begränsad utan detta och jag har svårt att se att det går att få en normal semester utan ett godkänt sådant pass. Passet behövs inte för de under 12 år, och förutom genomgången infektion eller antigen test max 48h gammalt kan man få passet 14 dagar efter första dosen vaccin.
För de som inte är italienska medborgare kan man visa upp Covidbevis istället för det nationella Green pass. Det som är oklart för mig är hur man hanterar situationen om man inte är vaccinerad i dessa fall. I teorin måste man ta ett antigen test var 48:e timme när man är i Italien, men dessa registreras inte i svenska covidbevis. För de som redan uppfyller villkoren gällande vaccineringen bör det inte vara några bekymmer alls att resa till/i Italien.

Det här kan innebära en del utmaningar för oss som nu är på plats i Italien (eller planerar att resa hit) och har barn i åldern 13-18, bl.a. är det oklart om man behöver ta ett test för att få lämna landet, eftersom en av begränsningarna är att man inte får flyga utan green pass. Lite oklart om det gäller endast inrikesflyg eller ej, och inte helt klart om passet behövs för att få komma in på flygplatserna. Jag ska forska vidare i ämnet och återkommer :)
Senaste uppdateringen är att kravet på green pass inte kommer gälla båt, flyg och tåg (långdistans) förrän 30 augusti. Däremot kommer det vara ett krav för övriga aktiviteter från den 6 augusti.
Efter påtryckningar från turistindustrin verkar nu ett undantag införas, som gör att passet inte krävs om man äter på hotellets restaurang, förutsatt att restaurangen endast accepterar hotellets egna gäster.

i praktiken gäller fr o m fredag följande:
- Fullvaccinerad plus 14 dagar, full fräs. Använd ditt svenska covidbevis för såväl inresa som åtkomst till lokala aktiviteter.
- Halvvaccinerad plus 14 dagar, Antigentest krävs för inresa, samt svenskt covidbevis på plats för åtkomst till lokala aktiviteter.
- Ovaccinerad eller halvvaccinerad plus 0-13 dagar, antigen för inresa och sen oklart hur man kommer åt lokala aktiviteter. Möjligen krävs antigentest på plats, med lokalt intyg, var 48:e timme.
- Genomgången infektion, gäller för såväl inresa som för lokala aktiviteter om detta framgår av det svenska covidpasset (när det nu kommer igång)

Summa summarum är det fullvaccinerade som nu kan leva bekymmersfritt, alla andra har mer eller mindre olika utmaningar att både ta sig in i landet och semestra/arbeta på plats.
 

Hachans

Medlem
Summa summarum är det fullvaccinerade som nu kan leva bekymmersfritt, alla andra har mer eller mindre olika utmaningar att både ta sig in i landet och semestra/arbeta på plats.

Bra, precis som det skall vara. Det känns som en bra väg att gå. Ingen tvingar någon att ta något vaccin, men samtidigt får man inte vara ute som ovaccinerad och förstöra det roliga för andra utan att vara säker på att man inte är sjuk.
 

dino_81

Medlem
Bra, precis som det skall vara. Det känns som en bra väg att gå. Ingen tvingar någon att ta något vaccin, men samtidigt får man inte vara ute som ovaccinerad och förstöra det roliga för andra utan att vara säker på att man inte är sjuk.
Instämmer helt och hållet.

Väljer man bort att vaccinera sig (utan giltigt skäl) och därmed riskera att öka både smittspridningen och belastningen inom vården får en självklart göra så men ens egoistiska val får då konsekvenser.

När det gäller +12 år finns det så klart barnfamiljer som hamnar i kläm och en lämplig lösning vid nödvändiga resor skulle subventionerade tester kunna vara en möjlighet.

Okynnesresandet med sina barn torde försvinna i slutet av månaden då skolterminen, som förhoppningsvis inte sker på distans, startar.
 

Hachans

Medlem
När det gäller +12 år finns det så klart barnfamiljer som hamnar i kläm och en lämplig lösning vid nödvändiga resor skulle subventionerade tester kunna vara en möjlighet.

Jo, men det är tillfälligt och kommer lösa sig. Men tills dess är ju även barn även att anse som vektorer för Deltavarianten och behöver behandlas därefter. Det går liksom inte att bortse från dem på samma sätt nu.
 

SK989

Medlem
Instämmer helt och hållet.

Väljer man bort att vaccinera sig (utan giltigt skäl) och därmed riskera att öka både smittspridningen och belastningen inom vården får en självklart göra så men ens egoistiska val får då konsekvenser.

När det gäller +12 år finns det så klart barnfamiljer som hamnar i kläm och en lämplig lösning vid nödvändiga resor skulle subventionerade tester kunna vara en möjlighet.

Okynnesresandet med sina barn torde försvinna i slutet av månaden då skolterminen, som förhoppningsvis inte sker på distans, startar.
Vad menar du med "okynnesresa"? Att man ska avstå från semesterresor generellt ("icke nödvändig resa") och alltså hålla sig hemma eller att barnfamiljer generellt ska avstå semesterresor och hålla sig hemma? Du är förstås fri att tycka vad du vill men varken UD eller Folkhälsomyndigheten avråder från semesterresor generellt inom EU - oavsett ålder.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Vad menar du med "okynnesresa"? Att man ska avstå från semesterresor generellt ("icke nödvändig resa") och alltså hålla sig hemma eller att barnfamiljer generellt ska avstå semesterresor och hålla sig hemma? Du är förstås fri att tycka vad du vill men varken UD eller Folkhälsomyndigheten avråder från semesterresor generellt inom EU - oavsett ålder.

EU avråder dock från såna resor genom att skapa regler som försvårar för barnfamiljer att resa. Vi kan därmed förutsätta att det är den gemensamma positionen hos medlemsländerna att den här typen av resor är okynnesresor. På det sättet slipper såväl UD som FOHM att rekommendera något.

Jag förstår dock inte fullt ut varför inte barnfamiljer kan testa sina barn? Obehagligt? Jaha? Dyrt? Jaha? Jag misstänker att det är något underförstått här som hänger ihop med det låga svenska testandet men vad vet jag...
 
Toppen