Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

M.K

Medlem
Som jag förstått det och agerat är ett antigen test lämpligt inom 24 timmar innan för att kunna prata sig ur problem under resans gång. Konstant ändrade regler så jag kör ett intyg som rutin hela tiden.

En billig försäkring runt tusenlappen enligt mig.
 

Hachans

Medlem
Ja, det går att göra transfer utan intyg. Finns info på Lufthansas hemsida. Men risken är uppenbar att Sverige kommer hamna på virus variant-listan snart och då är det slutfluget genom Tyskland för svenskar från Sverige.
 

Tomas E

Medlem
Cyprus will allow vaccinated British tourists from 1 May | Cyprus | The Guardian

Det här var väl ändå lite positivt? Jag tror det är den första konkreta politiska viljeyttringen för att underlätta resande jag har sett på bra länge och Cypern säger dessutom explicit att vaccinerade inte behöver testa sig. Nu är det kanske tveksamt om Storbritannien kommer tillåta turister att resa ut, vaccinerade eller inte, men i alla fall.
Min familj i England har fått första dosen (ej riskgrupp) och de hoppas kunna komma på besök redan i maj.
Preliminärt bör engelsmän kunna resa utomlands från 17 maj, enligt den "roadmap" som presenterades för några veckor sedan, samma datum som det tredje steget av fyra ut ur lockdown. Mer detaljer kommer 12 april, då en arbetsgrupp om resande ska rapportera. Då får vi förmodligen reda på om de återinför ett "travel corridor"-system (karantän för vissa länder, beroende på smittotal) o.s.v. Det är nog överoptimistiskt att hoppas på helt fritt resande mellan Storbritannien och Sverige, om Sverige i maj fortfarande har höga smittotal.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Så nu håller vi tummarna gott folk att det är något matnyttigt dom har att komma med. :)
Och det tycker jag det blev. Man har tänkt på hela kedjan. Inte bara att, som alla andra skriker om på twitter och facebook "det är bara att bygga en app, hur svårt kan de vara" utan ansatsen är hög och att detta ska fungera för alla parter. Att man redan pratat med flygbolagen är ju också positivt.

Att du kan få ditt intyg på flera olika sätt var också bra, och att 8.5 miljoner svenskar kan ta del av detta. Tror också man kanske kommer använda befintlig infrastruktur för att verifiera intyget. Det finns sådana mekanismer i bland annat våra pass, där vilket land som helst kan intyga att passet är utfärdat av sverige. Detta skulle kunna fungera på samma sätt.

Den 17e Mars kommer EU rösta i frågan och innan alla svenskar är vaccinerade kommer vi nog ha detta på plats. Hurra! - Har skrivit om detta många gånger här om att detta är oundvikligt.
 

NotSas

Medlem
Någon som vet hur Canada/Kanada ser på transfer nu under covid-19? Är det OK att göra transfer LHR->YYZ->CUN? Hur har det varit historiskt gällande Canada/Kanada under pandemin?
 

Linmet

Medlem
Informationen jag har läst är tydlig vad gäller besök i Tyskland men inget om transfer, så jag vill också tro att transit är okej

hoppas det. Eller att vi är lågrisk igen i juni...

Som jag förstått det och agerat är ett antigen test lämpligt inom 24 timmar innan för att kunna prata sig ur problem under resans gång. Konstant ändrade regler så jag kör ett intyg som rutin hela tiden.

En billig försäkring runt tusenlappen enligt mig.

var hittar du runt tusenlappen?
 
Toppen