Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Fredrik

Medlem
I Texas har 7.53% fått andra sprutan totalt straxt över 2 miljoner, i Tyskland är siffran 2.67% också straxt över 2 miljoner. Siffror från 2 :a Mars

Sverige ligger på 2.68%.

Visst är det skillnad men med 92% respektive 97% så tycker jag inte man kan dra så säkra slutsatser runt hur det kommer att utveckla sig.

källa: covid-19-data/us_state_vaccinations.csv at master · owid/covid-19-data · GitHub

Jag förstår vad du menar men det är inte så man räknar tex i Storbritannien. Där är man skadeglad över hur långt före Tyskland man ligger även om Tyskland har fler som är fullt vaccinerade.
 

Jönsson

Medlem
Noterar är att ingen person i USA behöver betala för vaccineringen, även om man saknar sjukförsäkring, Medicare eller Medicaid. Allt är finansierat med skattemedel. Det hör kanske inte till vanligheterna.
 
Jag förstår vad du menar men det är inte så man räknar tex i Storbritannien. Där är man skadeglad över hur långt före Tyskland man ligger även om Tyskland har fler som är fullt vaccinerade.
Det är långt ifrån alla i UKI som går på det, men de hörs inte lika mycket. Vissa personer och tidningar har ett syfte med att skrika sig hesa att det går bättre för UKI än EU.
 

palmen

Moderator
Vi går tillbaka till att diskutera hur resor påverkas av pandemin.
Vilket land som är bäst/sämst på att vaccinera, hur man betalar för vaccin mm får tas i andra forum så försöker via hålla denna tråd direkt kopplat till resor och Covid.

/Moderator
 
Vid klockan 12 i dag håller digitaliseringsminister Anders Ygeman en pressträff om framtagandet av en digital infrastruktur för vaccinationsintyg. Det skriver regeringen i ett pressmeddelande.

Så nu håller vi tummarna gott folk att det är något matnyttigt dom har att komma med. :)
 

HCas

Medlem
Cyprus will allow vaccinated British tourists from 1 May | Cyprus | The Guardian

Det här var väl ändå lite positivt? Jag tror det är den första konkreta politiska viljeyttringen för att underlätta resande jag har sett på bra länge och Cypern säger dessutom explicit att vaccinerade inte behöver testa sig. Nu är det kanske tveksamt om Storbritannien kommer tillåta turister att resa ut, vaccinerade eller inte, men i alla fall. Om andra länder följer efter kanske det politiska trycket blir så stort att åtminstone de som har fått vaccinet kan röra sig relativt fritt i Europa igen redan till sommaren, och t.o.m. utan test/er innan avresa. Bättre än jag hade trott det skulle bli i år, i så fall.
 

GOTBound

Medlem
Cyprus will allow vaccinated British tourists from 1 May | Cyprus | The Guardian

Det här var väl ändå lite positivt? Jag tror det är den första konkreta politiska viljeyttringen för att underlätta resande jag har sett på bra länge och Cypern säger dessutom explicit att vaccinerade inte behöver testa sig. Nu är det kanske tveksamt om Storbritannien kommer tillåta turister att resa ut, vaccinerade eller inte, men i alla fall. Om andra länder följer efter kanske det politiska trycket blir så stort att åtminstone de som har fått vaccinet kan röra sig relativt fritt i Europa igen redan till sommaren, och t.o.m. utan test/er innan avresa. Bättre än jag hade trott det skulle bli i år, i så fall.

Det är alltid kul med positiva nyheter!
I värsta fall får Mrs. GOTBound åka på semester själv i sommar, hon och hennes anställda får dos 1 idag [Astra Zeneca] och dos 2 vecka 19.
 
Toppen