Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Länder och ställen som är extremt beroende av turister kommer nog att släppa in vaccinerade så snart dom själva har uppnått en viss vaccinationsgrad. Men vi får nog vara beredda på att det kan stoppas om det blir ett bakslag och ökad smittspridning ändå.
 

chazzie

Medlem
Länder och ställen som är extremt beroende av turister kommer nog att släppa in vaccinerade så snart dom själva har uppnått en viss vaccinationsgrad. Men vi får nog vara beredda på att det kan stoppas om det blir ett bakslag och ökad smittspridning ändå.

Jag är helt inne på samma spår. Förhoppningen är ju så klart att vaccinationen kväver virusets närmast obehindrade framfart, sen kan det kanske bli aktuellt med ytterligare en spruta om vissa mutationer kräver det, men det bör vara en aningen mindre komplicerad process, men ja, tankarna finns ju där att det kan bli ett rejält bakslag igen, så ingen resa är väl 100%:ig ännu!

En fundering i kölvattnet av denna pandemi är, hur mycket/lite kommer att krävas i framtiden för att länder skall stänga ned/stänga gränser? Kommer det bli vanligare att vissa länder stänger när olika typer av sjukdomar härjar eller är detta mer en "engångsförseelse" i egenskap av den kraftiga spridningen och belastningen på vården?
 

Fredrik

Medlem
Cyprus will allow vaccinated British tourists from 1 May | Cyprus | The Guardian

Det här var väl ändå lite positivt? Jag tror det är den första konkreta politiska viljeyttringen för att underlätta resande jag har sett på bra länge och Cypern säger dessutom explicit att vaccinerade inte behöver testa sig. Nu är det kanske tveksamt om Storbritannien kommer tillåta turister att resa ut, vaccinerade eller inte, men i alla fall. Om andra länder följer efter kanske det politiska trycket blir så stort att åtminstone de som har fått vaccinet kan röra sig relativt fritt i Europa igen redan till sommaren, och t.o.m. utan test/er innan avresa. Bättre än jag hade trott det skulle bli i år, i så fall.

Positivt steg framåt. Brasklappen är "fully vaccinated" då det kommer ta längre tid för folk att få den andra sprutan. Riktlinjen just nu är 12 veckors väntan om man får vaccinet från Astra Zeneca.
 

Hachans

Medlem
Jag är helt inne på samma spår. Förhoppningen är ju så klart att vaccinationen kväver virusets närmast obehindrade framfart, sen kan det kanske bli aktuellt med ytterligare en spruta om vissa mutationer kräver det, men det bör vara en aningen mindre komplicerad process, men ja, tankarna finns ju där att det kan bli ett rejält bakslag igen, så ingen resa är väl 100%:ig ännu!

En fundering i kölvattnet av denna pandemi är, hur mycket/lite kommer att krävas i framtiden för att länder skall stänga ned/stänga gränser? Kommer det bli vanligare att vissa länder stänger när olika typer av sjukdomar härjar eller är detta mer en "engångsförseelse" i egenskap av den kraftiga spridningen och belastningen på vården?

Stängda gränser och krav på vaccinationsintyg vid sjukdomsutbrott är inget nytt. Däremot är vi i väst ovana vid det.
 

NyfikenGrau

Medlem
För det fåtal som fortfarande är på resande fot här så har Sverige idag tyvärr flyttats från riskområde till högriskområde av tyska RKI (motsv FHM).

RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Informationen zur Ausweisung internationaler Risikogebiete durch das Auswärtige Amt, BMG und BMI

Börjar gälla från söndag 7 mars kl. 00:00. Skillnaden mot tidigare är att negativt testresultat eller läkarintyg krävs redan vid inresa till Tyskland och ska vara gjort tidigast 48 timmar före inresan.

Egentligen har Sverige vad jag vet legat lite ovanför "högindiciegränsen" 200 nya fall per 100 000 inv per vecka sen januari, men nu är incidenstalet 269 så man drog väl i nödbromsen. Orkar snart inte vänta ut detta längre (10 månader nu), åker väl upp och gör test inför tillbakavägen.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Vet du om man får lov att göra en transfer (från Köpenhamn till Mexico) i Frankfurt utan corona-test?

Är också intresserad av den här frågan , har sökt men blir bara skickad till tysk-språkliga sidor

Jag förstod att frågan skulle komma, men jag vet tyvärr inte. Kan trösta med att det är svårt att hitta info på tyska också, då hela tanken med restriktionerna är att göra det svårare att resa och inte direkt bjuda på "hur man gör".
Magkänslan är ju att transit är en annan sak och att det är destinationslandet som avgör, så har det väl iaf varit hittills. Men vet alltså inte.
 
Jag förstod att frågan skulle komma, men jag vet tyvärr inte. Kan trösta med att det är svårt att hitta info på tyska också, då hela tanken med restriktionerna är att göra det svårare att resa och inte direkt bjuda på "hur man gör".
Magkänslan är ju att transit är en annan sak och att det är destinationslandet som avgör, så har det väl iaf varit hittills. Men vet alltså inte.

Informationen jag har läst är tydlig vad gäller besök i Tyskland men inget om transfer, så jag vill också tro att transit är okej
 
Toppen