Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

LPC123

Medlem
Bor på hotell för första gången sen mars 2020 och normalt bor jag relativt mycket på hotell. Men mitt i pandemin så tycker jag det känns märkligt och olustigt. Att använda gummihandskar när man ska plocka frukost tex. Är det bara jag som känner så eller är det någon mer som har samma känsla? Älskar ju normalt att resa och fara runt i Sverige och världen och hoppas att den goa känslan kommer tillbaka när allt lugnat sig och man fått sina sprutor.
 

M.K

Medlem
@Linmet Senast idag betalade jag 999sek i Stockholms innerstad bekvämt nära min våning för ännu ett negativt test, börjar bli många av dem. Ena näsborren har anpassat sig på ett ypperligt sätt faktiskt, så be om samma sida varje gång. :rolleyes:

Många aktörer i stan numera. Just detta heter ” skandinavisk hälsovård” som jag även använt tidigare. Intyget kom på mail en timme efter. Effektiv och trevlig service, de tar även Amex.

En billig försäkring som sagt och vanligen ett krav oavsett destination i dessa jobbiga restider. Jag ser till att boka ett morgonflyg i C flex dagen efter från ARN till destination/hub. Testet tas sedan med några timmars marginal efter lunchtid för ytterligare lite gardering mot förseningar dagen efter till destination och vanligen nästa test.

Vid hemkomst använder jag mig av Stockholms gratistest, de kommer då hem till mig i karantän innan det är dags för flight och nytt betaltest igen...
 
Last edited:

Senator

Moderator

GOTBound

Medlem
Utan att vara alarmistisk, click baita etc.
Regionernas oro – unga driver smittan

Jag har haft en [naiv] förhoppning att vi skall kunna semestra i Europa i juli. Efter att ha läst artikeln aktualiseras något som varit upp i tråden innan.
Ponera att mamma och pappa är vaccinerade och får grönt ljust till att resa, destinationen är vaccinerad till adekvat nivå för att vara någorlunda öppen map. faciliteter och restauranger.

Blir ”barn-smittan” ett vedertaget begrepp inom ex EU ser jag en ytterst stor risk att PCR test + intyg x2 krävs för barnen, då pratar vi 6 - 8 000 kr i overhead- kostnad för en tvåbarnsfamilj. Nu vill jag inte vara negativ men jag ser detta som ytterligare ett hinder för sommarens semesterresan utanför Sverige [med barn].
 

FF#1

Medlem
Funderar på att åka och titta till stugan i Finland, har rätt att komma in där men är lite osäker på vad som gäller.
Resor och coronaviruspandemin - Infektionssjukdomar och vaccinationer - THL

Vad jag kan utläsa så rekomenderar de två Covid test, ett vid gränspassagen och sen ett efter 72h, dock frivilliga.
Är inte jättesugen på att åka in till tätorden Pello för ett andra test, det är hyfsat hög smittspridning där.
Eftersom vi inte planerar att träffa någon utan det blir "karantän" i stuga och i mörka skogen funderar jag på om man skippar det?

någon som har varit i Finland senaste tiden under liknande omständigheter?

Citerar mig själv.
Vi åkte in i finland via Aavasaksa (Övertorneå) i går eftermiddag, Kontrollen på den Svenska sidan var obemannad, full bemanning vid den finska, inklusive en schäfer som de roade sig med att sätta ett munskydd på :)

Fick visa pass och sen var det bara att köra in, noll problem. Inget erbjudande om test så nu blir det att hålla låg profil här.
 
Utan att vara alarmistisk, click baita etc.
Regionernas oro – unga driver smittan

Jag har haft en [naiv] förhoppning att vi skall kunna semestra i Europa i juli. Efter att ha läst artikeln aktualiseras något som varit upp i tråden innan.
Ponera att mamma och pappa är vaccinerade och får grönt ljust till att resa, destinationen är vaccinerad till adekvat nivå för att vara någorlunda öppen map. faciliteter och restauranger.

Blir ”barn-smittan” ett vedertaget begrepp inom ex EU ser jag en ytterst stor risk att PCR test + intyg x2 krävs för barnen, då pratar vi 6 - 8 000 kr i overhead- kostnad för en tvåbarnsfamilj. Nu vill jag inte vara negativ men jag ser detta som ytterligare ett hinder för sommarens semesterresan utanför Sverige [med barn].
Problemet ur familje- och barnperspektivet är att ingen under under 16 år kommer att vaccineras i nuläget.
 
Toppen